מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא עם תואר שני מהנדסת כימיה

האוניברסיטה באסטוניה
התחביב של אורלי - חתולים
בשנת 1990 עלינו לישראל. כמעט לא ידענו את השפה

סיפורה של אורלי סבטלנה

סבתא מספרת: 

"נולדתי:ברוסיה, אני נולדתי בשנת 1945 בעיר טאמבוב שברוסיה. אבא שלי הייה טייס קרב ואימא שלי הייתה עקרת בית. את אבא שלי שלחו כל פעם לעיר אחרת כמו כל שאר טייסי הקרב, בגלל זה אני לא יודעת איך העיר שבה נולדתי נראת ובכלל אני לא מכירה את העיר.

בגיל 33 פיטרו את אבא שלי מהצבא בגלל המצב הבריאותי, כשהוא טס רגליו קפאו והתחילה מחלה גנגרנה ברגל. אנחנו עברנו לגור בעיר אולינובסק. שם למדתי בבית הספר במשך עשר שנים (כך היה נהוג ברוסייה) וסיימתי את בית הספר בשנת 1963. אז קיבלו אותי, אחרי מבחנים, לאוניברסיטה באסטוניה בעיר טאלין. סיימתי את האוניברסיטה בשנת 1969 עם תואר שני בתור מהנדסת כימיה.

בשנת 1964 התחתנתי, בשנת 1965 נולד לי בן שקוראים פביאן (מרק). בשנת 1967 נולד לי עוד בן שקוראים לו אלכסנדר, ובשנת 1977 נולדה לי בת שקוראים לה אלה.

 העלייה לישראל 1990

בשנת 1990 עלינו לישראל. כמעט לא ידענו את השפה, רק את האלף-בית וקצת מילים כמו: קטן או גדול בשביל שנדע להגיד אין לנו הרבה כסף ואמרנו: "אין לנו כסף גדול יש לנו כסף קטן", לא ידענו קרוא וכתוב. לא היה לנו אף אחד בארץ.

משדה תעופה בן גוריון הסיעו אותנו למלון "אורלי" ואת כל הכסף שנתנו לנו בשדה תעופה בן גוריון לאוכל לחודש ימים, זה הלך על שלושה ימים במלון "אורלי". אח"כ שכרנו דירה בשכונה י"א, דירת קומת קרקע,  מתחת לאדמה ב-500 דולר לחודש. בעלת הדירה שעבדה בבית אריזה, עזרה לנו לקבל עבודה בבית אריזה.

אחרי שהתחלנו לעבוד וקיבלנו שלוש משכורות ושלושה תלושי משכורת, רק אז יכולנו לקחת משכנתא. לקחנו משכנתא וקנינו דירה. זה היה די מהרכי היינו בארץ רק ארבעה חודשים. את המשכנתא אנחנו משלמים עד היום אחרי 28 שנים.

עבדתי בכל מקום שבו קיבלו אותי לעבודה. הייתי בקורס שמונה חודשים. סיימתי את הקורס ולא לקחו אותי לשום עבודה. בגלל הגיל,לא הצלחתי למצוא עבודה, יכולתי להיות רק מטפלת לקשישים. כך שלא הייתה לי ברירה, עבדתי בתור מטפלת לקשישים כל השנים עד ליציאתי לפנסיה.

היום אני פנסיונית, עכשיו יש לי ארבע נכדות ונכדאחד מהם אני מאוד נהנית.

העשרה

אוניברסיטת טרטו באסטוניה: "אוניברסיטת טרטו (באסטונית: Tartu ?likool; בגרמנית: Universit?t Dorpat; ברוסית: ????????? ???????????) היא אוניברסיטה קלאסית בעיר טרטו שבאסטוניה. האוניברסיטה נחשבת בעיני אסטונים רבים לאוניברסיטה הלאומית ומדורגת ראשונה באסטוניה, ובין הטובות במזרח-אירופה. האוניברסיטה חברה בקבוצת קוימברה (בה חברות 40 מהאוניברסיטאות החשובות והוותיקות באירופה). האוניברסיטה נוסדה על ידי גוסטב השני אדולף, מלך שוודיה, בשנת 1632, והיא האוניברסיטה השנייה הוותיקה באזור אחרי אוניברסיטת וילנה".

תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ה, 2015 מדריכה יישובית, ניצה דה פורטו

מילון

אוניברסיטת טרטו
אוניברסיטת טרטו (באסטונית: Tartu ?likool; בגרמנית: Universit?t Dorpat; ברוסית: ????????? ???????????) היא אוניברסיטה קלאסית בעיר טרטו שבאסטוניה. האוניברסיטה נחשבת בעיני אסטונים רבים לאוניברסיטה הלאומית ומדורגת ראשונה באסטוניה, ובין הטובות במזרח-אירופה. האוניברסיטה חברה בקבוצת קוימברה (בה חברות 40 מהאוניברסיטאות החשובות והוותיקות באירופה). האוניברסיטה נוסדה על ידי גוסטב השני אדולף, מלך שוודיה, בשנת 1632, והיא האוניברסיטה השנייה הוותיקה באזור אחרי אוניברסיטת וילנה.

ציטוטים

”סיימתי את האוניברסיטה אסטוניה, בשנת 1969 עם תואר שני בתור מהנדסת כימיה.“

הקשר הרב דורי