מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא עולה לארץ בזמן מלחמת הארמנים והמוסלמים

דניאל וסבתא במפגש רב דורי
החתונה של סבתא
עלייה למדינת ישראל

סבתא עולה לארץ בזמן מלחמת הארמנים והמוסלמים.

סבתא נולדה בשנת 1956 בברית המועצות לשעבר בעיר בקו במדינת אזרבייג'ן. בילדותה אהבה לשחק במשחק ששמו "לפטה", אשר היה דומה  מאוד למשחק המחניים. באחד המפגשים שלי עם סבתא שיחקנו ביחד במשחק ונהנינו מאוד מהחוויה המשותפת, וכן אהבה גם לקפוץ  בחבל.

תמונה 1
במפגש נוסף עם סבתא נחשפתי לאחד האירועים הקשים והמרגשים שגרמו לעלייתה לארץ:

בשנת 1990 פרצה מלחמה  בין הארמנים למוסלמים במדינת אזרבייג'ן ויהודים רבים היו בסכנת מוות.  כדי להציל את חייה וחיי משפחתה  היא החליטה לעלות לארץ ישראל. הם דאגו מאוד ולא ידעו מה מצפה  להם בארץ זרה שאותה לא הכירו כלל , אלא  ידעו עליה רק ממה ששמעו עליה.

כשעזבו את מולדתם הם לקחו עמם חפצי ערך.  סבתא סיפרה שבביתם היו  פמוטים יקרי ערך שהיו שייכים לסבא רבא רבא שלה. הפמוטים היו ישנים מאוד ויוצרו בשנת 1908. הם היו עשויים מנחושת בגודל של חצי מטר בסגנון עתיק עם ציורים של מגן דוד ואריות.

סבתא זוכרת שבשבתות היא הדליקה  את הנרות בפמוטים, וסירבה להשאירם בבאקו. יחד עם זאת סבתא פחדה מאוד שבחציית גבול יילקחו ממנה הפמוטים היקרים, כיוון שבאותה תקופה הרשות המקומית לא נתנה ליהודים להוציא מהארץ חפצים בעלי ערך רב. בהוצאתם הייתה סכנה רבה ולכן סבתא הסתירה אותם במזוודה.

תמונה 2

 

אך לשמחתה קרה נס ! עובדי שדה תעופה ראו שסבתא מסתירה משהו במזוודה אבל עשו עצמם כלא רואים, כך הפמוטים הגיע לארץ ישראל.

סבתא עלתה למטוס, אולם הטיסה נדחתה ביומיים כיוון שהטייסים שהו במסיבה ושתו לשוכרה. סבתא נשארה יומיים נוספים בבקו וילדיה היו רעבים. היא מצאה מספר שקלים ורכשה להם מזון. כיום היא עובדת בבית הספר "רונסון" כמורה למתמטיקה. היא אוהבת ללמד ממתמטיקה וללמוד תורה.

הזוית האישית

פרויקט הקשר הרב דורי, עזר לי מאוד להכיר את סבתא ומשפחתה. היה לי כייף להיפגש עם סבתא ולשמוע את סיפוריה.

מילון

לפטה
משחק עם כדור, דומה למחניים, שפעם הסבים והסבתות שחקו בו.

ציטוטים

”אני אוהבת אותך“

הקשר הרב דורי