מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא עדנה מספרת על אמה, מנוחה, סבתא רבתא שלי

סבתא עדנה ענבר ושלי פירסט הנכד
סבתא עדנה בצעירותה
סבתא עדנה שומעת על קורות משפחתה שניספתה בשואה בפעם הראשונה.

סבתא עדנה מספרת על אמה, מנוחה, סבתא רבתא שלי:
"מנוחה נולדה בעיירה דרוהיצ'ין בפולין, למשפחה מאוד גדולה, משפחת טורנובסקי. רוב המשפחה הייתה דתית, אבל מנוחה ואחיה הגדול מנדל, היו חברים בתנועת השומר הצעיר.
עוד לפני מלחמת העולם השנייה החליטו מנהיגי השומר הצעיר בפולין להעלות את שכבת הבוגרים לארץ ישראל.(בעבר   פלשתינה-א"י). מנוחה הגיעה לארץ בשנת  1929 בגיל שבע עשרה, והצטרפה להכשרת השומר הצעיר בקיבוץ. עד פרוץ מלחמת העולם השנייה בשנת 1939 נשמר קשר מכתבים בין מנוחה ומשפחתה, ואז הוא פסק.
 
כאשר סבתא עדנה הייתה ילדה קטנה נהגה לשאול מדי פעם את אמה איפה ההורים שלה. היא התפלאה על כך שאין לה סבא וסבתא מצד אמה כמו לכל הילדים. מנוחה נהגה לענות בקצרה ובחוסר סבלנות "הם מתו בפולין ממחלות", וסבתא עדנה הבינה שאין מקום לשאלות נוספות בנושא זה.
 
אחרי שהמלחמה הסתיימה, החלו להגיע לבית המשפחה של עדנה אנשים שניצלו ממחנות ההשמדה ושהיו חברי ילדות של מנוחה. הם נהגו להתלחש ביניהם ביידיש ומספרים ירוקים  היו חקוקים על ידיהם. מנוחה עזרה להם ללמוד עברית, להיקלט בארץ ולמצוא עבודה.
 
שנים רבות עברו. מנוחה, שהייתה מורה לילדים חרשים, יצאה לגמלאות והחלה לפעול כמתנדבת בעמותת "עמך". עמותה זו תומכת ומסייעת לניצולי שואה בהתמודדות שלהם עם קשיי היום -יום ועם זיכרונות השואה. מנוחה מעולם לא שיתפה את  סבתא עדנה בידיעותיה על קורות משפחתה בשואה. רק לאחר מותה של מנוחה, מצאה סבתא עדנה ספר גדול על קהילת דרוהיצ'ין, ובו תיעוד של כל הניספים  באושוויץ  מבני משפחתה בצירוף  תמונותיהם.

תמונה 1

 
 
הספר הזה פתר לסבתא עדנה את כל החידות: סבתא רבתא מנוחה סבלה מרגשות אשם כבדים על כך שהיא עצמה ניצלה מהשואה בעוד כל בני משפחתה שנשארו מאחור, בפולין, ניספו. דבר זה מסביר את הקשרים החמים שמנוחה יצרה עם ניצולי שואה במסגרת התנדבותה ב"עמך". 
 
תמונה 2
 
העשרה
עמך: "עמך הוא מרכז ישראלי לתמיכה נפשית וחברתית בניצולי שואה ובני משפחותיהם, כולל בני הדור השני והשלישי. המרכז, שהוא עמותה, נוסד בשנת 1987 על ידי ניצולי שואה כמרכז קטן לסיוע עצמי. מקור שם העמותה הוא במילת הקוד עמך שסייעה ליהודים נרדפים לזהות את בני עמם בזמן השואה". ויקיפדיה
 
קהילת יהודי דרוהיצ'ין: "…עם כיבוש העיירה בידי הגרמנים במבצע ברברוסה, ביצעו אלו מעשי שוד ורצח ביהודיה, והטילו עליהם גזירות שונות. באפריל 1942 רוכזו יהודי העיירה בגטו מגודר שהוקם במספר בתים רעועים בה, והועסקו בקבורת רבבות יהודים שנרצחו באזור בתעלות נגד טנקים. ב-2 בנובמבר 1942 בוצעה בגטו סלקציה, בה נרצחו הזקנים והתשושים, והיתר שולחו לגטו סמיאטיץ', וממנו לטרבלינקה". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

"עמך"
עמך הוא מרכז ישראלי לתמיכה נפשית וחברתית בניצולי שואה ובני משפחותיהם, כולל בני הדור השני והשלישי. המרכז, שהוא עמותה, נוסד בשנת 1987 על ידי ניצולי שואה כמרכז קטן לסיוע עצמי. מקור שם העמותה הוא במילת הקוד עמך שסייעה ליהודים נרדפים לזהות את בני עמם בזמן השואה.

השומר הצעיר
תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה באירופה ב-1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגולה. התנועה פועלת בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה "תיקון אדם-תיקון עולם" על פי ערכי הליבה של השומר הצעיר - ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים.

פלסטינה
היה הכינוי לארץ ישראל, והוא ניתן לה על ידי הרומאים שכבשו את הארץ בשנת 70 לספירה. בתקופת שלטון האנגלים במאה העשרים, השם היה פלסטינה- א"י (ארץ ישראל). אחרי הקמת המדינה בשנת 1948 החליטה הנהגת המדינה לקרוא למדינה הצעירה מדינת ישראל.

קהילת יהודי דרוהיצ'ין:
עם כיבוש העיירה בידי הגרמנים במבצע ברברוסה, ביצעו אלו מעשי שוד ורצח ביהודיה, והטילו עליהם גזירות שונות. באפריל 1942 רוכזו יהודי העיירה בגטו מגודר שהוקם במספר בתים רעועים בה, והועסקו בקבורת רבבות יהודים שנרצחו באזור בתעלות נגד טנקים. ב-2 בנובמבר 1942 בוצעה בגטו סלקציה, בה נרצחו הזקנים והתשושים, והיתר שולחו לגטו סמיאטיץ', וממנו לטרבלינקה.

ציטוטים

”שתפו את בני המשפחה בקורות החיים שלה. חשוב לדעת את הסטורית המשפחה “

”גילו האמת, גם אם היא קשה, עדיפה על הסתרת האמת וחוסר ידיעתה“

הקשר הרב דורי