מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא סימה והשמלה האדומה

סבתא סימה
סבא אברהם
סבתי הייתה בגן יהודי של "אליאנס"

סבתי סימה, נולדה במרוקו בעיר הבירה ראבט, בתאריך 14.11.1946 להוריה חנה ואמיל, שמוצאם מרוקאי מצרי.לסבתי עוד שישה אחים.

 ראבט העיר העתיקה

תמונה 1

רקע – יהודי ראבט

"בשנת 1948 חיו ברבאט כ-12,000 יהודים. שורשיה של קהילה זאת חוזרים לכל הפחות למאה ה-17, אז באו יהודים לעיר והשתתפו דרך הנמל שלה בסחר הבינלאומי בין המגרב לאירופה. באמצעות הקשרים המשפחתיים עם משפחות של מגורשי ספרד בארצות כגון הולנד הצטיינו היהודים המקומיים בסחר הבינלאומי מהעיר. במאה ה-19 מספר משפחות עשירות מרבאט (כגון משפחת מויאל ומשפחת בן-שמעון) ערכו עלייה לארץ ישראל דרך הים, והיו בין היתר אלו שחידשו את היישוב היהודי ביפו."

"כמו בקרב שאר קהילות יהודי מרוקו, לאחר הקמת מדינת ישראל החל זרם הדרגתי של עלייה מרבאט לישראל הצעירה. קהילה יהודית בגודל משמעותי התקיימה בה עד לימי מלחמת יום כיפור, שלאחריה נותרו בעיר יהודים מעטים בלבד. בראשית המאה ה-21 חיו ברבאט מספר עשרות יהודים, ופעיל בה בית כנסת אחד ברובע החדש"

סבתי הייתה בגן יהודי של "אליאנס" (חברה יהודית שדאגה ליהודים בארצות נכר) ובגיל 7 עלתה לארץ באוניה עם משפחתה. כשהגיעו לארץ סבתי זוכרת שריססו אותם נגד כינים, והרבה עולים התעצבנו ומחו נגד זה.

הם שוכנו במעברה בעכו ושם החיים היו קשים, אך יחד עם זאת גם מהנים. הקשיים שנתקלו בהם היו גג דולף וקור עז בחורף וחום כבד בקיץ, מכיוון שגג הבית עשוי היה מפח. כמו כן לא היה מספיק מקום לכולם ולכן היו צריכים להצטופף בחדר, אבל היה להם טוב להיות יחד, הם אכלו יחד ועזרו אחד לשני.

סבתי מספרת שליד המעברה היו שטחים חקלאיים של הערבים שבהם גידלו יבולים חקלאיים שונים. הערבים אהבו מאוד את משפחתה של סבתי ופעמים רבות הביאו להם מיבולי השדה.

פעם רדף אחרי סבתי שור כשרכבה על האופניים, היא לבשה חולצה אדומה וברגע שהשור ראה אותה החל לרוץ אחריה, סבתי שנבהלה מאוד זרקה את אופניה והחלה לרוץ אך נפלה, בעל העדר שראה זאת הבריח את השור ולקח את סבתי לביתה.

כשהייתה צעירה עבדה סבתי בעבודות שונות כדי לעזור בפרנסת המשפחה, במשתלה וב"מילו העוף" – מפעל לעופות. היא התחתנה בגיל 17 עם סבי אברהם, אותו הכירה דרך חבר משותף של המשפחה, והם התגוררו בכפר הנוער "ימין אורד" לשם הגיע סבי כשהיה צעיר עם עליית הנוער.

סבתי התייתמה מאביה בגיל 19, כשאמי הייתה בת שנה

תועד בתכנית הקשר הרב דורי , תשע"ד

מילון

ראבט
רבאט היא בירת מרוקו. אוכלוסייתה של רבאט מונה כ-650,000 תושבים (2010). היא העיר השלישית בגודלה במדינה. העיר שוכנת לחוף האוקיינוס האטלנטי, על גדתו המערבית של הנהר בו רגרג תולדותיה של רבאט מתחילות לפני 2,500 שנים, כאשר הפיניקים שלחו לאזור משלחת מחקר. רק שרידים מעטים נותרו מהם או מהרומים, שבאו אחריהם והקימו יישוב בשם סאלה. רבאט שימשה כבירת התרבות הערבית לשנת 2003, ובשנת 2012 הוכרזה כאתר מורשת עולמית.

ציטוטים

”"בשרשרת הדורות ומי שאינו מכבד את עברו ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל"“

הקשר הרב דורי