מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא סופה גדלה ביתמות מאביה

סבא וסבתא
עולים לארץ
הסיפור מספר על החיים של סבתא שלי

כשסבתא הייתה בת 13 אבא שלה נפטר, אבא שלה נפטר בגלל סרטן מוח. סבתא שלי, אימא שלה ואחותה בת השש נשארו לבד. סבתא מספרת כי "לפני שאבא שלי נפטר הינו הולכים לטייל לשחק ולמסעדות כל החופש היינו ביחד" ושאבא של סבתא נפטר לא היה הרבה כסף לדברים שסבתי ואחותה התרגלו.

סבתא של סבתא עזרה להם מאוד אחרי שאבא נפטר ושסבתא של סבתא נפטרה היה קשה למשפחה של סבתי.

פעם כשרוסיה היתה ברית המועצות, האנשים ששלטו בברית המועצות רצו שכולם יהיו נוצרים. ליהודים לקחו  את החנוכיות, פמוטים ועוד. הרבה חגים הם בכלל לא הצליחו לחגוג בגלל זה, אבל כל חג שסבתא ואחותה ידעו שיהיה נתנו לסבתא ואחותה כסף אפילו שהם לא יכלו לחגוג. רק ידענו שיש חג, סבתא לא ידעה מה הם המנהגים של כל החגים.

כשסבתא הגיע לארץ היא למדה את המסורת ואת כל החגים והמנהגים מחדש. אימא שלי נולדה וסבתא הייתה מאושרת. אימא שלי הייתה ילדה טובה היא הלכה לבית הספר ליד הבית. לפעמים היתה עושה בעיות אז סבתא היתה נותנת לה עונש. כשאימא היתה בת 13 הם עלו לארץ. לאימא היתה חברה מגיל שבע שגם עלתה לארץ והן עדין חברות עד היום.

בישראל אימא פגשה בחור בשם פליקס והם התחתנו. אימא ואבא ניסו הרבה זמן לביא ילדים לעולם ואחרי 9 שנים רובי (אני) ולילך נולדנו. סבתא שלי כל הזמן הרגישה עצובה מאוד בגלל שכל הזמן היא חשבה שלא יעבוד ולא יעזור כלום ולא יהיו לה נכדים. השמחה כשנולדנו היתה גדולה במיוחד.

הזוית האישית

רובי ברונפמן: היה כיף ומעניין לשמוע את הסיפור של סבתא שלי.

מילון

פמוטים
מעמד לנרות שבת

ציטוטים

”"לפני שאבא שלי נפטר הינו הולכים לטייל לשחק ולמסעדות כל החופש היינו ביחד" “

הקשר הרב דורי