מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא נעמי בילדותה

סבתא נעמי ואני בתכנית
סבתא נעמי כילדה הכי קטנה

ילדותי, ילדות רגילה של משפחה שנאלצה לוותר על נוחות בארץ מוצאה. הוריי עלו מעירק בגדד משפחה אמידה. אבא ואמא למדו באליאנס שזה היה בית ספר יוקרתי ביותר אמי הייתה מורה לאנגלית ואבא היה סוחר בדים  עסק משפחתי. בעקבות פרעות "הפרהוד" היהודים בעירק החלו להרגיש בחוסר ביטחון בחייהם בארץ איסלמית. ובמקביל הוקמה מדינת ישראל ויהודים ברחו לארץ מכל ארצות מוצאם. הוריי עלו חסרי כל מאחר שאי אפשר היה לקחת עימם רכוש. הם נאלצו להשאיר את ביתם והעסק המשפחתי יכולים היו לקחת רק רכוש בסיסי (בגדים ושמיכות) את שלושת הילדים הקטנים (אני נולדתי במעברה). להגיע למציאות קשה צנע וקשיי פרנסה וארבעה ילדים קטנים.
בחרתי סיפור קטן על גישה חיובית ושמירה על שפיות. הוריי ניסו ללמד אותי לראות את הטוב מכל מצב. אימי הייתה מאוד יצירתית בהמון תחומים במיוחד בתפירה. כסף לקניית בגדים לא היה בנמצא. באחד מימיי הולדתי היא תפרה לי מכנסיים מ-11 חתיכות בדים שאותם חיברה בצורה מסוגננת ומעניינת והיא עודדה אותי להתגאות ביצירה."היצירה" הייתה כל כך מיוחדת שבאמת התגאתי בעייני חברותיי וקיבלתי המון מחמאות וכמובן הודתי לאמא על המתנה הנפלאה. כמו כן בכל חג פורים התחפושות שהיו לי לאחי ואחיותיי היו בין המוצלחות, המון כובעים, סרטים צבעוניים, כיד הדמיון הטובה.
כמובן, הכל מבודת ידה של אימי. זו הייתה בקיצור תמצית סיפור חיינו בצל הצנע המחסור. דבר אחד לא נחסך מאיתנו .כל מה שהיה קשור בחינוך שכמובן לימודים גבוהים כל אחד למד ועבד ובצורה כזו ממן את לימודיו. והיום בראיה לאחור אני יכולה להתגאות במה שהוענק לנו בבית ומחוצה לו.
 
עכשיו יש לי שלושה ילדים דנה אמא של איתי עידו ואוהד לדנה נולדו איתי תמר יובל ויעל, ולעידו רוני רועי וגלי.
היום אני גרה בקריית אונו עם משה קרוב לאיפה שסבתא שלי הייתה גרה.
 
מקווה שנהנתם!
 
העשרה
" הוא שמן של פרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, עיר הבירה של עיראק, בחג השבועות ו' בסיוון-ז' בסיוון תש"א, 1-2 ביוני 1941. בפרעות נרצחו לפחות 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים, ורכוש רב נבזז. מספר בני האדם שרכושם נבזז הגיע לכ-50,000. הנרצחים נקברו בקבר אחים בבגדאד. משמעות המילה "פרהוד" היא הפחדה ברוטלית כלפי נשלטים. במהלך ההתערבות המאוחרת של הצבא לעצירת הפרעות נהרגו כמה עשרות עד כמה מאות מוסלמים ולא-יהודים אחרים. האירועים שימשו כגורם מאיץ לצמיחתה של המחתרת הציונית בעיראק ולתהליך שבסופו של דבר הביא לעליית יהודי עיראק לארץ ישראל במבצע עזרא ונחמיה, 10 שנים לאחר מכן". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

הפרהוד
הוא שמן של פרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, עיר הבירה של עיראק, בחג השבועות ו' בסיוון-ז' בסיוון תש"א, 1-2 ביוני 1941. בפרעות נרצחו לפחות 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים, ורכוש רב נבזז. מספר בני האדם שרכושם נבזז הגיע לכ-50,000. הנרצחים נקברו בקבר אחים בבגדאד. משמעות המילה "פרהוד" היא הפחדה ברוטלית כלפי נשלטים. במהלך ההתערבות המאוחרת של הצבא לעצירת הפרעות נהרגו כמה עשרות עד כמה מאות מוסלמים ולא-יהודים אחרים. האירועים שימשו כגורם מאיץ לצמיחתה של המחתרת הציונית בעיראק ולתהליך שבסופו של דבר הביא לעליית יהודי עיראק לארץ ישראל במבצע עזרא ונחמיה, 10 שנים לאחר מכן.

ציטוטים

”שלא תמיד חייבים כסף כדי להיות מאושרים.“

הקשר הרב דורי