מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא נחמה חיה בנס

הפיצוץ ברחוב בן יהודה
מנזר נוטרדאם אחרי קרבות מלחמת השחרור - אתר ירושלים
במלחמת השחרור הופגז ביתה של סבתא בשבעה פגזים. היא ואביה נצלו בנס.

שמי אורי קוקה, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי ושמעתי את סיפוריה של סבתי, נחמה – חיה מלמד.

הרקע לסיפור – תקופת מלחמת השחרור

סבתא נחמה נולדה לבית משפחת בומגרטן בשנת 1942 בירושלים, עוד לפני קום המדינה. סבתי נולדה וגדלה בירושלים. סבתי גרה בירושלים, בתקופת מלחמת השחרור היא הייתה אז ילדה בת כ – 6 שנים.

לסבתי יש עדיין זכרונות מתקופת מלחמת השחרור, הערבים ירו על השכונה שלהם ולתוך הבית של סבתא נכנסו שבעה פגזים !!! ועד היום יש לה צלקת ברגל מרסיס של פגז.

מתוך אתר אהבת ירושלים

הפיצוץ ברחוב בן יהודה

תמונה 1

סבתא זוכרת שפעם אחת היתה אזעקה וכל המשפחה ירדה לקומה התחתונה ואז אבא שלה ניזכר שהוא שכח לכבות את האש מתחת לפרימוס (תנור לחימום מים) בקומה העליונה והוא עלה למעלה לכבות את האש. הוא יצא מהחדר, ואיך שהוא סגר את הדלת של החדר נפל פגז בדיוק איפה שהוא עמד!!! בדיוק במקום שבו עמד הפרימוס.

אבא שלה ניצל בנס.

הזוית האישית

הקשר הרב דורי של אורי קוקה וסבתא נחמה על זכרונותיה מתקופת מלחמת השחרור.

מילון

מלחמת העצמאות - מלחמת השחרור
מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) החלה ב-30 בנובמבר 1947. מיד לאחר קבלת תוכנית החלוקה של האו"ם, תקפו ערביי ארץ ישראל את היישוב היהודי בארץ ישראל כדי למנוע את יישומה של התוכנית. יחידות מתנדבים מטעם הליגה הערבית חברו לסייע למתקפת ערביי הארץ. ב-14 במאי 1948, יומו האחרון של שלטון המנדט, הכריזה מדינת ישראל על הקמתה. למחרת פלשו לארץ ישראל צבאות סדירים של מדינות ערב, חברות הליגה הערבית.

ציטוטים

”עד היום יש לסבתא צלקת ברגל מרסיס של פגז.“

הקשר הרב דורי