מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא נונה מספרת על העלייה מטריפולי לארץ

סבתא נונה כתינוקת
רחוב ברובע היהודי בטריפולי
סיפור חייה של סבתא נונה מהילדות בטריפולי לחיים בארץ ישראל

<?xml encoding="UTF-8">

נולדתי בטריפולי אחרי מלחמת העולם השניה, בשנת  1944. לא היו לי הרבה קרובים בטריפולי כי רוב המשפחה הקרובה שלי עשתה עליה לארץ ישראל. נשארו רק אח של אמא שלי ומשפחתו שגרו קרוב אלינו.
היו לנו חיי קהילה (של היהודים) מאוד נחמדים: חגים בבית הכנסת, מסיבות של חבר'ה צעירים, חוף הים היה מדהים. היינו נפגשים בבואלינג בים בקזינו.למדתי בבית ספר איטלקי עד התיכון. לא קבלתי אישור לצאת לאיטליה ללמוד באוניברסיטה כי היינו אזרחים סוג ב'. היו לנו חובות ללא זכויות. טריפולי היא עיר יפה מאוד. הבניה איטלקית. טיולי בית הספר היו מחוץ לבית הספר לערים שנבנו בתקופה הרומית כמו סברטה ולפטיסמניה.
אור, שאלתי את סבא: איך היו היחסים עם הערבים?
הערבים היו מציקים ומטרידים אותנו ובכלל את כל האירופאים (איטלקים בעיקר) שחיו שם. לא הלכנו לבד תמיד בקבוצה או בליווי מבוגר.היו מאוד צרי אופקים במיוחד השוטרים.
רחוב ברובע היהודי בטריפולי – אתר מורשת יהדות לוב
 
תמונה 1
זכור לי שבאחד המקרים האחים שהיו בני בערך 11 יחד עם חברים שלהם מהכיתה הצטלמו עם דגל של קבוצת כדורגל איטלקית שהם אהדו. הם שלחו את התמונה לעיתון ואמרו שהם המועדון של הקבוצה בטריפולי. תוך זמן קצר משטרה הגיעה אלינו כדי לתפוס את הילדים (בני כ 11) שפתחו מועדון ללא אישור!!!בתקופת הזוהר של להקת ה beatles לבנים אסור היה להיות עם שיער ארוך ולבנות אסור היה ללבוש מיני או מכנסיים.היתה צנזורה מאוד חזקה. כל מה שקשור לישראל נמחק בלורד שחור. דפים נתלשו מספרי הלימוד. הכי זכור לי שבאטלס שלמדנו בו מדינת ישראל נמחקה בטוש שחור.יצא ספר "אקסודוס" אחד מהקהילה הבריח אותו לטריפולי והוא עבר מיד ליד בין חברי הקהילה לקריאה. את הסרט כמובן לא ראינו בטריפולי כי הוא לא הגיע אלינו. לא ידענו על ישראל הרבה.
במלחמת ששת הימים נונו היה בישראל ואני הייתי בטריפולי. מיד אחרי המלחמה עזבנו את טריפולי והשארנו את כל הרכוש מאחורינו. יצאנו עם הבגדים שלגופינו ו 50 לי"ש. היו לי תקליטים וספרים, עגילים ועוד כל מיני דברים שאספתי כנערה. התאקלמות בארץ התחתנתי וגרתי באיטליה שם נולדה אמא של אור.
בשנת 1970התחלנו את ההסתגלות אחרי העלייה לארץ היה קצת קשה עם השפה. אבל בבנין שגרנו בו הינו לרוב זוגות צעירים עם ילדים באותו הגיל והסתדרנו יפה ביחד והם עזרו לי להתאקלם המשפחה גדלה וחווינו דברים טובים ביחד.
עכשיו אני מאוד מאושרת מוקפת בנכדים שבאים לחגוג ביחד ובאים לארוחות שישי. אני אוהבת לפנק אותם כל אחד במה שהוא אוהב ואפילו נסיעה באוטובוס אקורדאון.
העשרה
"טריפולי (בערבית: ??????, תעתיק מדויק: טראבלוס) היא עיר הבירה של לוב. העיר ממוקמת בצפונה של המדינה, בקצה המדבר, לחוף הים התיכון ומתגוררים בה למעלה ממיליון בני אדם…יהדות לוב מנתה ערב הקמת מדינת ישראל כ-38,000 איש ומרכזה היה בעיר הבירה טריפולי (לכן מכנים אותם "טריפוליטאים")".
תשע"ו

 

מילון

מלחמת ששת הימים
אחת ממלחמות ישראל אשר שינתה את המצב הפוליטי במדינה

טריפולי
טריפולי (בערבית: ??????, תעתיק מדויק: טראבלוס) היא עיר הבירה של לוב. העיר ממוקמת בצפונה של המדינה, בקצה המדבר, לחוף הים התיכון ומתגוררים בה למעלה ממיליון בני אדם...יהדות לוב מנתה ערב הקמת מדינת ישראל כ-38,000 איש ומרכזה היה בעיר הבירה טריפולי (לכן מכנים אותם "טריפוליטאים").

ציטוטים

”בתקופת הזוהר של להקת ה beatles לבנים אסור שיער ארוך ולבנות אסור ללבוש מיני ומכנסיים. “

הקשר הרב דורי