מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא לא חגגה בת מצווה

סבתא טובה ודולב
הכותל בירושלים
רק לבנים חגגו באותה תקופה - סיפורה של סבתא טובה
שם המשפחה של סבתא הוא כהן, סבתא מספרת שהם משתייכים למשפחות הכהונה.
סבתי עלתה לארץ בהיותה בת 6. היא זוכרת את חיי המשפחה ושסביבם תמיד הייתה קהילה יהודית.
סבא של סבתא היה רב בית כנסת, והיה מעיר את היהודים לתפילות באשמורת הבוקר. אביה היה צורף ומצבם הכלכלי היה טוב מאד. היו להם משרתים ונהגי כרכרות.
סבתא שלי הייתה בגן ילדים, והיא הייתה היהודיה היחידה בגן. בשנת 1951, בגיל 6, סבתא שלי עלתה סבתי עם משפחתה  לארץ. הם עלו במטוס רעוע, הם ישבו על שמיכות והגיעו ללא רכוש, חוץ מהבגדים שהיו עליהם. עם עלייתם למטוס, בהתחלה הורידו את אחיה הבכור של סבתא מהמטוס. אבא של סבתי  התחנן שיעלו את בנו הבכור למטוס, ולבסוף הם הסכימו, וכך היגיעו כולם יחד לישראל.
כשעלו לארץ, הם רוססו ב- ddt, העבירו אותם למעברה (זמנית "בשער העליה", כיום "מחנה דוד") למשך
3 חודשים, ולאחר מכן הועברו למעברות "כברי", שם גרו בתנאים קשים בתחילה באוהלים, ואחר כך נבנו צריפים מפח. הם התגוררו במעברה מספר שנים. לא היו מים זורמים, מים הובאו מהמעיינות הסמוכים. בשלב מאוחר יותר היו ברזיות.
היה מחסור במזון והאוכל העיקרי שאכלו, היה פרוסות  לחם, מרגרינה ותה.היום המרגש ביותר עבור סבתי הוא היום בו ביקרה בכותל המערבי בירושלים, לאחר מלחמת ששת הימים. וכמובן, כשארבעת האחים שלה חזרו הביתה בריאים ושלמים מהמלחמה, מלחמת ששת הימים.
סבא של סבתא היה צדיק ידוע ואפילו שמו ומעשה הצדקה שעשה מתועדים בספר על יהדות עירק. הוא היה פעיל בקהילה ועזר לגדל יתומים ועזר לנזקקים עזר לחתן אותם ועסק בפעילות וצדקה.
אני בגיל בת מצווה, עבורי זו הגעה לבגרות. "את כבר לא ילדה" סבתא אומרת, וסבתא מצפה ממני לעצמאות ולמילוי חובות. לסבתא לא חגגו בת מצווה,  זה לא היה נהוג לחגוג בת מצווה לבנות, רק לבנים חגגו באותה תקופה.
תמונה 1
 נכדה דולב אופיר

מילון

משפחות כהן
ביהדות, כהן הוא מצאצאי אהרן הכהן. זיהוי המשתייכים לכהנים על פי שם המשפחה "כהן" הוא המובהק ביותר. עם זאת, קיימות משפחות כהן נוספות בעלות ייחוד. להרבה שמות משפחה של משפחות כהנים, הצטרפו שמות לוואי, לרוב לפי מקום מושבם או מוצאם.

ציטוטים

”היום המרגש עבור סבתי הוא הביקור בכותל לאחר מלחמת ששת הימים“

הקשר הרב דורי