מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא טובה מספרת על סבא עודד שינפלד ז"ל

סבא וסבתא בחתונה
המשפחה
עודד שינפלד

סבתא טובה מספרת לי את הסיפור של סבא עודד שינפלד ז"ל, מפני שהוא נפטר בפתאומיות לפני חודשיים וחצי בתאריך 23/9/2016. סבא עודד היה אמור להשתתף יחד איתנו בתכנית הקשר הרב דורי.

סבא עודד נולד בחולון בשנת 1937. כשהיה תינוק עברו הוריו, איילה וישראל שינפלד לגור בתל אביב, ברחוב קינג ג'ורג' 103 (המלך ג'ורג'). סבתא רבתא שלי, איילה, אמא של סבא עודד, היתה עקרת בית וסבא רבא שלי, ישראל, עבד בית חרושת ארגמן בבני ברק. הם היו הסבים של אמא שלי, גליה שינפלד-וייס, הבת של סבא עודד ושל סבתא טובה.

הילדות של סבא עודד היתה בתל אביב באזור של כיכר מסריק. סבא למד בגן ילדים בתל אביב, ואף סיפר תמיד, שהוא זוכר את שיירות הגמלים שעוברות לא רחוק משם. סבא עודד למד בבית הספר היסודי "הכרמל", הוא היה מספר על המורה עודד ירקוני. לאחר סיום בית הספר היסודי רצה סבא ללמוד כל מה שאפשר על תעופה. הוא למד בתיכון ערב ובו זמנית היה נוסע מדי בוקר (ב5:00 במשאית) לתל נוף, שם היה שוליית טכנאי מטוסים ולמד מכונאות מטוסים. שם פגש אנשים מאיטליה שהיו מכונאי מטוסים וכך למד כמה מילים באיטלקית.

חייו של סבא במשפחה

לסבא עודד היה אח ששמו היה זוהר ז"ל ואחות ששמה שאולה (שוקי). סבא עודד תמיד סיפר על סבא רבא ישראל שהיה איש חזק ושהיה ממציא, למשל ניסה להמציא צבע לשיער ועשה ניסיונות על עצמו ולכן התהלך עם שיער בכל מיני צבעים למשל כחול. כנראה, כשסבא התבגר הוא גם חשב על כול מיני המצאות.

סבא הכיר את סבתא טובה כשלמדה בסמינר "לוינסקי" ונערכה מסיבה שבה השתתפו: הבנות מהסמינר והטירונים של חייל האוויר. חברה של סבתא (אורה פושטר-אקהויז), שלמדה בבית הספר היסודי "הכרמל" הכירה בין  שניהם. כאמור, סבא עסק מצעירותו במקצועות התעופה היה טבעי מאוד שיתגייס לחייל האוויר. הוא היה בחייל האוויר מכונאי מטוסים. בתקופת שירותו הצבאי פרצה מלחמת "קדש" וסבא השתתף בה.

צריך לציין שתמיד חשב והמציא כלים ומכשירים שהיו אמורים להקל על העבודה. לדוגמה: כשהיה בצבא, אסף ממגרש הגרוטאות ברזלים והמציא מתקן הידראולי, שיקל על המכונאים להרים יחידה מאוד כבדה, שתמיד דרשה מספר ידיים לעזר בהחלפה.

כשהשתחרר מהצבא עבד כסוכן אנציקלופדיה למוזיקה, ואז נודע לו על ידי חבר שבחברת התעופה הלאומית "אל-על"  זקוקים למכונאי מטוסים וסבא התקבל ל"אל-על". העבודה הייתה במשמרות: יום, אחר הצהריים – חצות הלילה ומשמרת לילה.

בתאריך 8/8/1958 סבתא טובה וסבא עודד (ז"ל) התחתנו. נולדו להם 3 ילדים: טל, גיל וגליה (אמא שלי). תוך כדי עבודתו סבא למד לקראת שינוי בתפקיד ב"אל-על" התפקיד הבא היה מהנדס טיסה**, הוא סיים את קורס בהצלחה. עכשיו, התחיל סבא עודד במסגרת עבודתו לטוס לארצות שונות. בתקופת מלחמת יום כיפור הביא סבא משלוחי נשק לארץ. בני המשפחה היו מאוד גאים בסבא במיוחד שהיה לובש את מדי "אל-על" והיה יוצא לטיסה או חוזר מטיסה.

בשנת 1988 לאחר אחת הטיסות הרגיש סבא לא טוב בניו-יורק, ואושפז בבית חולים בניו- יורק ואז התברר שהוא עבר התקף לב. סבתא טובה ואמא שלי נסעו לניו-יורק והיו איתו עד שאפשר היה לחזור הביתה. סבא קורקע. אמא שלי (גליה) אמרה אז שעכשיו יש לה אבא בבית. סבא המשיך להמציא ועוד, כשהיה בבית החולים בניו יורק חשב על מיטת חולים מיוחדת שתקל על החולים והצוות. כשהם חזרו לארץ וסבא המשיך בפיתוח הרעיון של המיטות המיוחדות.

כעבור תקופה עבר סבא לפיתוח כורסאות "איזון הגוף" ובזה עסק עד יומו האחרון. ב"איזון הגוף" היה לו בית מלאכה שבו העסיק עובדים. סבא התייעץ עם רופאים, אחיות ופיזיותרפיסטים כדי שהכורסאות יהיו הכי טובות שיש. סבא שלי ייצר כורסאות מצוינות, שהקלו על מטופלים רבים. אמא שלי עבדה עם סבא ועסקה בכל העניינים פרט לייצור.

במקביל לפתיחת "איזון הגוף", באותה שנה שסבא פרש מ"אל-על" (1988) התחילו סבא וסבתא ללמוד ב"מכון אבשלום" שם למדו לימודי ארץ ישראל וטיילו בארץ הרבה מאוד תוך כדי לימודים. סבא וסבתא הלכו למופעים רבים לדוגמא: הרצאות, הצגות, סרטים ושירה בציבור. כל יום שישי התקבצנו כל המשפחה לקידוש. ואת החגים חגגנו יחד.

במיוחד אני אוהב את המסורת, שכל המשפחה נוסעת לכפר בלום בחג הסוכות. סבא ה"ממציאן" הרכיב מנוע על גבי אופניים רגילים ובצורה מאוד מסוימת הפך את האופניים לאופניים חשמליים שהיה דבר בלתי רגיל באותם ימים וכך היינו נוסעים לכל מקום האופניים היו כל כך מרעישים והיו נשמעים כמו אופנוע כבד אבל בסך הכול היו אופניים… יום אחד נסענו על האופניים בעלייה ברחוב "ארלוזורוב" ברמת גן והאופניים כל כך הרעישו ואז עצר אותנו שוטר ושאל איזה מין אופניים אלה? וסבא הסביר לו שאלה אופניים חשמליים אבל השוטר לא הבין ורשם לנו קנס ואסר עלינו לרכב על האופניים.

נחזור לנסיעה המשפחתית לכפר בלום שאנו כל כך אוהבים. אנו עושים שם: שייט בקיאקים, גלישה באומגה ונוסעים לג'חולה הקרה. את הג'חולה גילה סבא עודד, כשהיה נער והתנדב בקיבוץ, כפינוק אחרי יום עבודה, החבר'ה היו מגיעים לג'חולה, שזו שמורת טבע, מעט אנשים יודעים עליה כי הגישה עליה ארוכה וקוצנית בגלל צמחי הפטל הקדוש, שבדרך אנו זוללים את הפטל בהנאה רבה. מגיעים למים הקרים שבהם שוחים דגים, האוכלים את העור המת וזה מדגדג ומפחיד.

סבא היה משחק איתי ומלמד אותי כל מיני דברים, הוא תיקן לנו צעצועים, לקח אותנו לגן חיות וגם שיחק איתי דמקה, שח ובאולינג.

הזוית האישית

סבא עודד שינפלד ז"ל, נפטר בפתאומיות, ביום שישי בצהרים, ה 23/9/2016 ,

כ' אלול, התשע"ו

מילון

מהנדס טיס
**מהנדס טיס הוא איש צוות אוויר במטוסים שאחראי לבדיקת המטוס לפני ואחרי כל טיסה ולניטור המערכות במטוס בזמן הטיסה. המערכות המנוטרות הן: לחץ האוויר, הדלק, בקרת הסביבה, המערכת ההידראולית ומערכת החשמל. בחלק מהמטוסים הצבאיים מבצע מהנדס הטיסה בדיקה מקיפה של כלל המערכות. עמדת מהנדס הטיסה ממוקמת בתא הטייס, במטוסי בואינג הוא יושב מול פאנל צדדי אשר בו מחווני ומפסקי המערכות השונות מהנדס הטיסה הוא מומחה למערכות המטוס ואחראי לאיתור ופתרון בעיות שעלולות להתעורר בזמן הטיסה או במצבי חירום. כמו כן, תפקידו הוא לעבד את הנתונים הנדרשים להמראה ולנחיתה של המטוס.

ציטוטים

”סבא שלי ייצר כורסאות מצוינות, שהקלו על מטופלים רבים“

הקשר הרב דורי