מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא חפצי מספרת על משפחת פרדס לדורותיה

המשפחה המורחבת שלי
סבא רבא פרדס
סבא רבא שלי היה רבה הספרדי של ירושלים

סבתא חפצי שלי

שמעתי כל הזמן בבית שסבתא שלי ממשפחה מאוד ידועה בירושלים, רציתי לדעת ולשמוע יותר על שושלת משפחתה של סבתי היקרה חפצי ממשפחת פרדס לדורותיה ויצאנו למסע מרתק ומעניין… התחלנו בבניית העץ המשפחתי ממני 6 דורות של אבותי.

%d7%93%d7%95%d7%a8%d7%95%d7%aa1

 

תמונה 1

המשך מסע החקר היה קל מאוד. סבתא ערכה לי סיור וירטואלי באתר משפחת משפחת פרדס לדורותיה. סבתא סיפרה לי  על חוויותיה ועל ימי ילדותה בירושלים. סבתא חפציבה (פרדס) בן נון מספרת:

"נולדתי בירושלים לזהרה בת יוכבד ולרב אליהו פרדס (רבה של ירושלים). מצאתי אתר שלם בויקיפדיה על סבא רבא, הרב אליהו פנחס פרדס (י"ז בתמוז, תרנ"ג 1 ביולי 1893 – י"א בניסן, תשל"ב 26 במרץ 1972) היה תלמיד חכם, פוסק ואיש חינוך, רב העיר רמת גן (1962-1953) ורב העיר ירושלים (1972-1962).

220px-pardess

"גדלנו בשכונת אהל משה, אהל משה היא אחת מהשכונות הראשונות אשר הוקמו מחוץ לחומות העיר העתיקה בירושלים והיום היא חלק משכונת נחלאות. גדלנו בבית 9 ילדים. אני הקטנה, בת הזקונים. בבית היינו אבא, אמא ואנחנו תשעת הילדים גרנו למעלה וסבא וסבתא גרו למטה".

בקשתי מסבתא לספר לי סיפור מיוחד, שהיא זוכרת על אבא שלה, הרב אליהו פרדס, סבא רבא שלי. סבתא מספרת: "בתקופת סליחות בירושלים, היו קמים מאד מוקדם בארבע לפנות בוקר לסליחות. בדרך לבית הכנסת אבא הלך עם הבנים, עשו סיבוב גדול. הבנים שאלו, אבא, למה אתה עושה סיבוב כל כך גדול? רוצים להגיע מהר. ואבא ענה: בדרך הרגילה לבית הכנסת, גר אדם שחייב לי כסף ואם הוא יפגוש אותי, הוא ירגיש לא נוח ולכן אנו עושים עיקוף גדול. סיפור זה מלווה אותנו עד היום".

כל בוקר, סבא היה הולך לאבא שלו לפני העבודה לשתות קפה ועוגייה. בוקר אחד, היה לאבא אורח מאד מאד חשוב….. הוא בא לבקר בבית הספר שאבא ניהל ואבא הלך לבית הספר ישר בלי לשתות קפה עם אבא שלו. בית הספר היה בית לאדינו וסבא נזכר שהוא לא שתה עם אבא שלו קפה. הוא עזב את הכל ואמר לסגן שלו שהוא יאחר כמה דקות. כשבא האורח לבית הספר ושאל איפה הרב פרדס? סיפר לו הסגן, שכל בוקר הוא נוהג לשתות קפה עם אביו ובגלל הביקור הוא שכח וכשהוא נזכר, הוא הלך לשתות עם אבא שלו קפה והוא יאחר כמה דקות. האורח כל כך התרגש שאמר, אשריכם שזכיתם לכיבוד אב ואם שכזה".

סיפור נוסף מעניין ששמעתי בביתי, שאני זוכרת, זה היה בשנת 1924, הגיעה לארץ קבוצת הכדורגל היהודית "הכוח וינה". בירושלים נערך משחק בין נבחרת הצבא הבריטי לבין הכוח וינה. תלמידיו של הרב אליהו פרדס "נעלמו" מבית הספר והלכו לראות את המשחק מבלי להודיע למורה. הרב פרדס חיכה לתלמידיו וכשהגיעו שאל: "מיהו זה ואיזה הוא התלמיד שאירגן את "הבריחה"? בכיתה שררה דממה, המורה הרים את קולו ושאל פעם נוספת. התגובה לשאלתו הייתה דממה כבדה. הרב פרדס הסתכל בתלמידיו ואמר, רע המעשה אשר עשיתם כשהלכתם לכדורגל ללא רשות, אבל המעשה שלא הלשנתם אחד על השני טוב יותר. סיפור זה סופר ע"י אחד מתלמידיו של הרב פרדס בכנס שערכו לכבודו חמישים שנה אחרי שלמדו אצלו".

השיר המשפחתי של משפחת פרדס

רבי בן-ציון נסים פרדס, (גם עליו מצאתי ערך בויקיפדיה). הוא סבא רבא , רבא שלי. הרב בן ציון נסים פארידיס-פרדס (כ"ז בכסלו ה'תרכ"ב (1862) – א' באדר א' ה'תש"ג (1943)) היה מקובל, דרשן ופייטן ירושלמי. אביו של רבהּ הראשי לשעבר של ירושלים, אליהו פרדס.

רבי בן-ציון נסים פרדס, הוריש לבנו אליהו פרדס ולבנותיו ולנכדיו מורשת רוחנית עשירה. בשיר ראשי הבתים יוצרים את האקרוסטיכון נסים בן-ציון כל משפחות פרדס שרות אותו כל ערב שבת.

%d7%a9%d7%99%d7%a8-%d7%a0%d7%99%d7%a1%d7%99%d7%9d

אתר החקר על משפחת פרדס לדורותיה

יהב: תמונה משפחתית

תמונה 2

הזוית האישית

נכדה יהב ורד: סבתא היה לי נורא כיף ומעניין לשמוע סיפורים, שירים ולראות תמונות על המשפחה שלי. לסיום, תוכלי ללמד אותי מילה בלאדינו?

סבתא חפצי: טיקרו ביין – אני אוהבת אותך!

מילון

הרב אליהו פרדס
הרב אליהו פנחס פרדס (י"ז בתמוז, תרנ"ג 1 ביולי 1893 - י"א בניסן, תשל"ב 26 במרץ 1972) היה תלמיד חכם, פוסק ואיש חינוך, רב העיר רמת גן (1962-1953) ורב העיר ירושלים (1972-1962). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”איזה פתגם בספרדית שסבתא לימדה אותי: "למזל דה לפיה - המזל של המכוערת, לארמוזה לודיזאה - היפה משתוקקת.“

” טיקרו ביין - אני אוהבת אותך!“

הקשר הרב דורי