מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא חנה במלחמת יום הכיפורים

חצר בית הספר שלנו
בית ספרנו בעבר
אירוע פתיחת מלחמת יום הכיפורים

שמי נועם מירובסקי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי חנה. ממנה שמעתי את הסיפור  על תקופת מלחמת יום הכיפורים ואותו תיעדתי.

סבתא שלי נולדה בחדרה. היא למדה סיעוד בבית חולים השרון, שם הכירה את סבא שלי ולאחר תקופה של חברות הם החליטו לעבור לגור בקיבוץ איילת השחר. בקיבוץ היא החלה לעבוד במקצוע שלמדה. העבודה הייתה שגרתית בדיקות, חיסונים, חבישות, זריקות וכשמדי פעם מישהו נפל בשדה או בחצר אז היו מביאים אותו אליה למרפאה.

סבתא חנה מספרת: "נתנו גם הדרכות למטפלות ולהורים, איך להימנע מנפילות, עקיצות, אלרגיות. כיצד להישמר במחלות חום, שלשולים, הקאות וכד'. דבר לא הכין אותנו למלחמת יום הכיפורים כשהיא פרצה".

זה היה ביום שבת, הילדים של סבתא היו בחופשת צהריים: אורן בן 11, עופר בן 8 ואבא שלי בן 3. סבא שלי היה אז תורן מטבח בחדר אוכל. לפתע בשעה שתיים וחצי  הם שמעו את רעש המטוסים העוברים מעל הקיבוץ. סבתא החלה לחפש את הילדים ששיחקו במגרש הכדורסל וסבא חיפש את אבא שלי. הם אספו את כל הילדים הביתה.

סבא נקרא מייד לשירות מילואים, תפקידו היה לאתר את האנשים ולקרוא להם להתייצב למילואים. באותו ערב  סבתא והילדים, נשארו בבית. למחרת הם עברו לגור במקלטים. לכל ילד היה את המקלט שלו. במשך היום כשהיה זמן רגיעה יחסית, סבתא הייתה מבקרת את הילדים שמאוד התגעגעו.

באחד מימי המלחמה, לא ניתן היה לצאת מהמקלט והיו הפגזות ללא הפוגה. סבתא נאלצה ללכת למקלט שהפך למרפאה לעזרה ראשונה, כי החלו להגיע פצועים מהאזור. מכיוון שעדיין לא הכינו מקומות איסוף לפצועים, הביאו את הפצועים למקלט העזרה ראשונה בקיבוץ. הצפיפות הייתה רבה, המקלט לא הצליח להכיל את כל הפצועים שהיגיעו.  סבתא עסקה באיתור של מי מהפצועים במצב קשה יותר, על מנת לתת לו את הטיפול המהיר והמועיל ביותר. בינתיים הגיעו כוחות מהצבא והחלו בפריסת אוהלים של עזרה ראשונה, כך שהטיפול בפצועים הפך להיות בידיים של החובשים והרופאים מהצבא. מקלט המרפאה חזר להיות לשימושם של ילדי הקיבוץ והחברים בו.

הזוית האישית

נועם: היה ממש כיף לעבוד עם סבתא היה כיף שסבתא באה ועזרה לי לכתוב סיפור היה כיף להיפגש עם סבתא

מילון

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים התחילה ב-6 לאוקטובר עד ל-24 לאוקטובר נלחמת יום הכיפורים נמשחה 19 ימים אבל מצרים המשיכו וזה המשיך עד מאי 1974

ציטוטים

”יום אחר לא ניתן היה לצאת מהמקלט“

הקשר הרב דורי