מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא חוה מאושרת בישראל

אני ונכדתי זוהר
החתונה שלי
הגעתי לארץ ישראל, למרות שהייתה לי ילדות לא קלה

שמי חוה שלום, נולדתי בקווקז בשנת 1953 בכפר דרבנט. אני הבת השישית במשפחה. לצערי נותרנו רק שלושה אחים. לאחר מספר שנים, אמי ילדה שלושה ילדים נוספים. בהיותי בגיל 3 אבי נפטר ואימא שלי גידלה אותי ואת אחי לבד. אמי עבדה מאוד קשה כדי לפרנס אותנו ולגדל אותנו בכבוד. מצבנו הכלכלי לא היה טוב. לאמי היה קשה מאוד לשלם עבור ספרים, מחברות ובגדים. לכן בגיל 10 נאלצתי לעזור לאמי לנקות את הרחובות. אני זוכרת שהייתי קמה בשעה מוקדמת מאוד – 4 לפנות בוקר – כדי לעזור בפרנסת המשפחה. בגיל 12 התחלתי לעבוד באופן עצמאי, אנשים שילמו לי כדי שאני אחזיר את ילדיהם מהגן. בכסף שקיבלתי קניתי לעצמי בגדים.

התחתנתי בגיל 18 עם חבר שלמד איתי בכיתה. נולדו לי שני ילדים. לצערי התגרשתי. בשנת 1975 בגיל 25 עליתי לארץ עם אמי ושני ילדיי. זכורים לי הנופים, המאכלים הטעימים, הים הכספי וסרטים הודים. כשהגעתי ארצה נקלטנו בישוב "מגדל העמק" ולאחר מכן עברתי לפרדס חנה וגרתי אצל אחי שבועיים. לאחר זמן מה אחותי הציעה שנקבל בית בגבעת המורה. עברתי לגבעת המורה עם שני ילדיי ויצאתי לעבוד בבית החולים בעפולה בחדר האוכל. בעבודתי הכרתי אישה שעבדה איתי והיא הציעה לי להתחתן עם גיסה. התחתנתי בפעם השנייה וילדתי עוד ארבעה ילדים. לצערי, בעלי נפטר לפני 19 שנה. אני שמחה שהצלחתי לגדל את ילדי בכוחות עצומים ואיכותיים.

היום אני סבתא ויש לי משפחה גדולה – 25 נכדים מקסימים, אני אוהבת כל אחד מהם מאוד. בחגים אנו חוגגים ביחד, כל פעם אצל ילד אחר. לסיכום אני שמחה שהגעתי לארץ ישראל, למרות שהייתה לי ילדות לא קלה. כיום אני מאושרת לראות את משפחתי המורחבת ומודה כל יום לאלוקים על הטוב שקיבלתי.

הזוית האישית

סבתא חוה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה של ידי נכדתה זוהר. התכנית נערכה בבית הספר אלון יזרעאל, עפולה, התשע"ט.

מילון

קווקז
אזור גאו-פוליטי בגבול בין אירופה לאסיה (אירואסיה). האזור ממוקם בין הים הכספי לים השחור. באזור מתנשאים הרי קווקז, הכוללים את האלברוס, ההר הגבוה באירופה. הקווקז מאופיין בגיוון דתי ותרבותי. (ויקיפדיה)

דרבנט
העיר השלישית בגודלה ברפובליקה של דאגסטן בדרום רוסיה והעיר הדרומית במדינה. היא נחשבת לעיר השנייה בחשיבותה בדאגסטן, אחרי הבירה מחצ'קלה. רוב תושבי העיר הם אזרים, והקבוצות האתניות הגדולות האחרות הן הלזגינים והטבסראנים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אם ה' בשמיים שומר עליך, שום דבר על פני האדמה לא ישבור אותך“

הקשר הרב דורי