מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא וסבא רבא ממייסדי קיבוץ רשפים

אני בילדותי עם סבתא
אוהלי קיבוץ 1946 קריית חיים
סבתא אסתר מספרת על עליית הורי לקיבוץ

אסתר מספרת לדניאל
ילדות
שמי אסתר נולדתי בשנת 1949 והיום אני בת 64. נולדתי בקיבוץ רשפים, כיוון שהורי עלו לארץ דרך תנועת נוער והגיעו ישר לקיבוץ, שם  נולדתי. בתחילה היה הקיבוץ בקריית חיים, לאחר שקבלו קרקע בעמק בית שאן עלו לקיבוץ.
קיבוץ רשפים: "רשָׁפִים הוא קיבוץ הנמצא בעמק בית שאן, כארבעה ק"מ דרומית לעיר בית שאן.
הקיבוץ נוסד ב-10 ביוני 1948‏ במהלך מלחמת העצמאות, במחנה משותף עם קיבוץ שלוחות. שמו נובע מן הכפר הערבי אשרפייה, שעל אדמותיו הוקם. חברי הגרעין המייסד של הקיבוץ הם יוצאי רומניה, בולגריה וילידי ארץ ישראל. במשך מספר שנים לפני הקמת הקיבוץ שהו חברי הקיבוץ בהכשרה בקריית חיים."
 
באוהלי קיבוץ רשפים, בקריית חיים  1946
 תמונה 1
 
 
גרתי בקיבוץ עד כתה ג', אז עזבנו את הקיבוץ אינני יודעת בדיוק למה. עברנו לגור בקריית חיים שם גדלתי כל ילדותי ונערותי. הקליטה בעיר ובבית הספר היסודי הייתה קשה לי. המעבר מחיי קיבוץ שבאותם ימים היו שונים מאד מחיי העיר הקשו עלי את ההסתגלות. החיים החברתיים בקיבוץ היו שונים מאד. באותם ימים הייתה לינה בבית ילדים בלי ההורים. פתאום חייתי במשפחה גרעינית  עם אמא ואבא. גם בית הספר היה שונה לחלוטין. אני הייתי בת תשע ואחותי הקטנה בת שש .  
 
מנערות לבגרות
לאחר בית ספר יסודי שבאותן שנים נלמד עד כתה ח' (לא הייתה חטיבת ביניים), עברתי ללמוד בבית ספר תיכון קריית חיים. למדתי ארבע שנים ועשיתי  בגרות. הייתי בתנועת נוער "הנוער העובד והלומד". בתנועה הייתי מכתה ז' עד י"א. עברתי קורס מדריכים והדרכתי בתנועה קבוצות צעירות. עשיתי בחינות בגרות והתגייסתי לצבא. תקופת הצבא בצבא שרתיי כשנתיים עברתי קורס פקידות ובתפקיד זה החזקתי כל שרותי הצבאי. שרתיי בחיל שריון במפקדה הראשית.  
 
תקופת אחרי הצבא
לאחר שהשתחררתי מהצבא הלכתי ללמוד את מקצוע הלבורנטית הרפואית. קודם לכן התחתנתי עם בעלי הנחמד, אבי נשיא (סבא של דניאל). באזור חיפה לא היה בית ספר ללבורנטים לכן היינו צריכים לעבור לגור באזור תל-אביב. הלימודים נמשכו שנתיים כולל סטאז'.
 
משפחתי 
נולדו לנו שלשה ילדים חמודים חמודים. הבכורה מיקה (אמא של דניאל), השני שי והשלישית דקלה. כולם התחתנו והקימו משפחות. ושנים מהם הולידו בשבילי נכדים, כרגע יש לי ארבעה נכדים.
 
לאחר גמר עבודתי בתור לבורנטית , עבדתי בעסק פרטי שהייה לי ולבעלי, עברתי לגור בנשר ובסופו של דבר עבדתי כזכיינית מפעל הפיס בנשר. עכשיו אנו גרים בנשר ליד בתי הבכורה ומשפחתה.
 
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ה

מילון

קיבוץ רשפים
רְשָׁפִים הוא קיבוץ הנמצא בעמק בית שאן, כארבעה ק"מ דרומית לעיר בית שאן. הקיבוץ נוסד ב-10 ביוני 1948‏ במהלך מלחמת העצמאות, במחנה משותף עם קיבוץ שלוחות. שמו נובע מן הכפר הערבי אשרפייה, שעל אדמותיו הוקם. חברי הגרעין המייסד של הקיבוץ הם יוצאי רומניה, בולגריה וילידי ארץ ישראל. במשך מספר שנים לפני הקמת הקיבוץ שהו חברי הקיבוץ בהכשרה בקריית חיים.

ציטוטים

”כבד את אביך ואת אימך למען היארכות חייך“

הקשר הרב דורי