מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא וסבא מנהלים את הקמתו של בית ספר גוונים

תמונה מהמפגשים בכיתה
הכיתות הראשונות בביה"ס גוונים
על הקמת בית הספר "גוונים" במתחם נעמן בגוף ראשון

היסטוריה

בית הספר התיכון של עין המפרץ וכפר מסריק הוקם בשנת 1948 בתרומת ממשלת צ'כוסלובקיה, ידידת מדינת ישראל. בית הספר הוקם בדיוק באמצע הדרך בין שני הקיבוצים ונקרא "מוסד מסריק" ע"ש נשיא צ'כוסלובקיה תומס מסריק. בשנת 1959 הוחלף שמו ל- "מוסד נעמן", כשהצטרפו ילדי קיבוץ יסעור. בשנת 1996 התאחד "מוסד נעמן" עם ביה"ס "אשרת" במבנים של קיבוץ עברון וקיבל שם חדש: "אופק". במתחם נעמן התפנו מבני הכיתות וחדרי המגורים כולל השטחים כשהבעלים עליהם היו הקיבוצים :עין המפרץ כפר מסריק ויסעור.

הולדת "גוונים"

בשנת 1992 התאחדו בתי הספר היסודיים של עין המפרץ, כפר מסריק ויסעור לבית ספר חדש בשם"גוונים" והתמקמו בכיתות בית הספר היסודי של עין המפרץ שנקרא עד אז "גלים". המקום היה קטן , ללא אפשרות לגדול ולהכיל את כל התלמידים משלושת הקיבוצים ונוצר צורך למצוא מקום מתאים לבי"ס היסודי…

ואז עלה הרעיון להעביר את ביה״ס היסודי "גוונים" המשותף לשלושת הקיבוצים למתחם הפנוי בנעמן. ראש המועצה, יהודה שביט, היה זה שדחף להקים את ביה"ס החדש במתחם נעמן שאליו יצטרף גם קיבוץ שמרת וקיבוצים נוספים לבית ספר אזורי. הוא השיג ממשרד החינוך את הכספים הדרושים לבניה ושיפוץ המבנים והתאמתם לבית ספר חדש עבור "גוונים" .

המתווה ההתחלתי

תמונה 1

אני סבא (שאול דוכס), עבדתי במועצה במחלקת הנדסה ונבחרתי להוביל את ההקמה והתיכנון הבניה של בית הספר. מכיון שסבתא (מיני דוכס) היתה אז מנהלת ביה"ס היסודי "גוונים", היא הובילה עם צוות מורות את החזון החינוכי להקמת בית הספר שהותאם לתפיסה החינוכית שבחרו: כיתות עם מספר מוגבל של תלמידים, דגש על מרחבים פתוחים וירוקים, אפשרויות לחללים עם פינות עבודה מגוונות, גינה, צמחים ועוד. נבחר אדריכל מתכנן, אני וצוות בית הספר בראשות סבתא ליווינו את התיכנון והבניה הפיזית שלו כך שתותאם לדרישות החינוכיות.

בתחילת הדרך

תמונה 2

הוכנה תוכנית אב לבית ספר של 12 כיתות ואושר תקציב דו שנתי לבנייה ממשרד החינוך. בשנת 1999 התחלנו שיפוץ ובנייה של שלב א' מחצית בית הספר- 6 כיתות אם. כשהשיפוץ הזה הסתיים (בשנת 2000), עבר בית הספר מעין המפרץ לכיתות החדשות במתחם נעמן. תקציב נוסף ממשרד החינוך סייע להשלמת בית הספר ל-9 כיתות אם בשנת 2001 .

חשוב להזכיר שהמנהלת הראשונה של ביה"ס המשותף בעין המפרץ "גוונים" היתה רונית רייז . עם התפנותה מניהול "גוונים", יזמה וניהלה הקמת בית ספר מיוחד לילדים עם צרכים לימודיים מיוחדים, והוא מוקם במבנים הריקים הפנויים הנוספים במתחם נעמן, במגמה לשפצם בהמשך לבית ספר חדש. בית ספר זה ירש את שם הקודם של ביה"ס המקומי בעין המפרץ ונקרא "גלים".

יותר מאוחר, בתוקף תפקידו במחלקת ההנדסה במועצה, סבא שאול ניהל את גם את הקמתו /בנייתו של בית ספר "גלים", שזכה לשיפוץ ובנייה חדשה, ואחר כך היה שותף גם בבניית בית ספר נוסף חדש: "חורשה" המיועד לילדים אוטיסטיים. עם הזמן גם ילדי קיבוץ עברון הצטרפו לבית הספר וסבא שאול המשיך במסגרת המועצה, בניהול הבנייה של צרכי בתי הספר במתחם, תחנת ההסעה וכביש חדש לבתי הספר "גוונים" ו"גלים", שיפוץ והרחבה בית הספר, הוספת שלוש כיתות בבי"ס "גוונים" (השלמת התוכנית ל-12 כיתות אם), בניית מגרש מקורה, מגרש מיני כדורגל, ספריה חדשה, ועוד ועוד…

כיום המתחם מכיל שלושה בתי ספר שונים הנותנים תשובות לימודיות לתלמידים בעלי צרכים מגוונים. ישנו שיתוף פעולה מרשים בין שלושת בתי הספר המשמש דוגמא לפעילויות וקשר מיוחד בין התלמידים. עם הזמן, ולמרות חילופי המנהלות של בתי הספר וחלק מהמורות, נראה שביה"ס ממשיך להתחדש ושומר על רוחו הייחודית, הקיבוצית… תמיד נקי ומטופח ומתחדש, פתוח ליוזמות חינוכיות חדשניות.

תמונה 3

לנו כסבים כיף לבקר בו ולהזכר בתחילת הדרך. זכינו לכך שנכדינו לומדים כיום בביץ הספר אותו בנינו, ובכל פעם שאנחנו כסבים מגיעים למקום, אנו נהנים לראות את המתחם המטופח, במות להתאספות ועוד, כמובן בזכות מנהלות ומורות בעלות מרץ וחזון. יש גאווה על מזלנו להניח את "אבן הפינה" לבית ספר זה ואנו מאחלים שתמשיכו כך: תלמידים, מורים, מנהלות ואנשי תחזוקה – הרבה הצלחה וכל טוב.

הסבים (שאול ומיני דוכס) של עינבר, רועי, ועמית.. ואלה שיבואו..

הזוית האישית

נהננו מאוד מהמפגשים ומהחוויה המשותפת. היה כיף וחשוב לעבוד יחד, לשמוע סיפורים וללמוד אחד מהשני.

מילון

תחזית דמוגרפית
תחזית מספרית של כמות ילדים/אנשים.

דֶּמוֹגְרַפְיָה
תחום דעת במדעי החברה ובגאוגרפיה, העוסק במחקר ותיעוד האוכלוסייה, בהרכבה, ובתמורות החלות בה עם הזמן במונחים של גודל האוכלוסייה, הגידול בה, הרכבה ופיזורה הגאוגרפי, מדמוגרפיה של העולם כולו ועד לדמוגרפיה של מדינה או אפילו עיר, וכן דמוגרפיה של קבוצות אתניות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יש גאווה על מזלנו להניח את "אבן הפינה" לבית ספר זה ומאחלים שתמשיכו כך“

הקשר הרב דורי