מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא דינה מספרת לי

אני וסבתא
סבתא וסבא מתחתנים
סבתא דינה מספרת לנכדתה מעין על החיים בעבר

סבתא דינה נולדה בשנת 1949, במרוקו. היא גדלה עם עוד ארבע אחיות: חנה-אנט, מרים, אליס-עליזה ורחל. הן היו משחקות ביחד וכשהן היו צריכות ללכת לבית ספר, תמיד הלכו יחד בגלל שבסביבה גרו באותה תקופה ערבים. סבתא מספרת: "אחריות רבה הייתה לנו ודאגנו לא להתרחק רחוק מהבית."

בבית ספר היו מלווים אותם עד חצי הדרך, למדנו שתי שפות: צרפתית וערבית. בשנת 1961 עלינו ארצה דרך עליית הנוער, וכשהגענו לארץ פיזרו אותנו במוסדות שונים ושם למדנו את השפה העברית. בנוסף, בגיל 10 עברנו לגור בפנימייה ששמה "אחוזת שרה" ושם היינו חיים יומיום כאילו זה היה הבית שלנו.

כיום סבתא שלי גרה בקריית שמונה, יש לה חמש בנות ו-15 נכדים. אין לה עבודה והיא בגיל 70.

הזוית האישית

סבתא דינה: היה לי מאוד כיף עם מעין, נהניתי לספר לה סיפורים מהעבר שלי. הייתי מאוד מרוצה לשבת עם מעין ולהסביר לה איך היו החיים של פעם. אני מאחלת לה רק בריאות, שתמשיך להיות ילדה מקסימה. אני אוהבת אותה מאוד ושיהיה לה רק טוב.

הנכדה מעין: היה לי כיף שסבתא סיפרה לי סיפורים מהעבר שלה. נהניתי לבלות איתה קצת זמן איכות, ואני מאחלת לה בריאות עד 120 שנה ויותר. הרבה בריאות, אושר ,שמחה ואהבה. ואני אוהבת אותה מאוד מאוד.

מילון

עליית הנוער
עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית. המטרה הייתה להגשים את חזון הציונות על ידי עליית בני נוער והתיישבותם בארץ. מתוך כך, יהיה ניתן להרוויח הצלה ליהודים, קליטתם בארץ, שיקומם וחינוכם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”החיים בעבר הרחוק של פעם היו מאוד מאוד קשים.“

הקשר הרב דורי