מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא דינה וסבא ברוך – סיפור אהבה

סבתא דינה פרצמן והנכדה אלה בלס
סבא ברוך, טרם פציעתו, בזמן שירותו בשייטת 13, חיל הים
סיפור היכרותם של סבתא דינה וסבא ברוך לאחר מלחמת יום הכיפורים

סבתא דינה מספרת: "נולדתי בשנת 1947 בתל אביב, בת יחידה להורי. גדלתי והתחנכתי בתל אביב והתגייסתי לחיל האוויר. בשנת 1969 התחתנתי לראשונה עם נחום שמר ז"ל, ממנו התאלמנתי בשנת 1973 במלחמת יום כיפור. זאת כאשר בבית יש לנו ילד בן שנה וחצי ואני בהריון מתקדם.

בשנת 1974 הכרתי את ברוך… ועם החלק הזה נחכה להמשך..

סבא ברוך נולד בשנת 1951  להוריו ניצולי שואה, אח צעיר לצביקה. הוא גדל והתחנך באזור ובגיל 11 עבר להתגורר בקיבוץ גת, בו גדל עד הגיוס לצבא. בשנת 1968 התגייס לצבא לחיל הים והיה לוחם בשייטת 13. בשנת 1972 נפצע במהלך פעילות צבאית. הוא איבד את ידו השמאלית ואת עינו השמאלית. סבא ברוך עבר שיקום וחזר לצבא.

להלן סרטון ובו ברוך מספר את סיפור פציעתו:

"הבטחנו זה לזו…"

בשנת 1974 חברתי הקרובה דפנה ביקשה להכיר לי את גיסה, ואז היא הגיעה עם ברוך אליי הביתה. הקשר הראשון שנוצר היה בין ברוך לילדים הקטנים שלי, חיבור חזק ומיידי. בשנת 1975 עברנו לגור ביחד ובשנת 1977 התחתנו! בהמשך נולדו לנו שתי ילדות ומאז אנו משפחה אחת גדולה של הורים וארבעה ילדים.

השחיה של סבא ברוך

בשנת 1976 החל ברוך ללמוד את לימודיו באוניברסיטה. כחלק ממחויבויות הספורט בלימודיו, היה מבקר ב"בית הלוחם". שם הצטרף לנבחרת השחייה. מהר מאד סבא ברוך התאהב בענף הספורט, ובשנת 1978 יצא בפעם הראשונה עם נבחרת השחייה למשחקים הפאראלימפיים. עד שנת 1989 זכה בכ- 8 מדליות אולימפיות. לאורך השנים השתתף בעוד עשרות תחרויות ארציות ובין לאומיות שונות וזכה במדליות. גם לאחר שפרש מענף השחייה, הספורט הוא חלק גדול בחייו של סבא והוא המשיך לעסוק בענפי ספורט שונים – שיט, ריצה, סקי וסאפ (גלישה).

סבא ומבחר מענפי הספורט בהם השתתף

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא דינה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי נכדתה אלה. התכנית נערכה בבית הספר רמז ביהוד מונסון, התשע"ט.

מילון

סאפ (גלישה)
גלשן חתירה בעמידה, שנקרא גם גלישת סאפ (מאנגלית: stand up paddle (SUP) surfing), היא ספורט ימי אשר מקורו בגלישת גלים, ובו עומד הגולש על גלשן וחותר באמצעות משוט. גלשן חתירה בעמידה טיפוסי דומה לגלשן גלים, אולם בעל אורך רוחב ונפח גדולים יותר, המאפשרים עמידה ביציבות יחסית. גלשן חתירה בעמידה משמש לגלישת גלים, תחרויות חתירה למרחק, וכן חתירה לאורך חופים, אגמים, ונהרות. (ויקיפדיה)

המשחקים הפאראלימפיים
המשחקים הפאראלימפיים (מכונים גם אולימפיאדת הנכים או פאראלימפיאדה, באנגלית: Paralympic Games) הם אירוע רב-ענפי בינלאומי, בו מתחרים ספורטאים בעלי מוגבלויות. המשחקים הפאראלימפיים העיקריים נערכים בקיץ מדי ארבע שנים, כשמשחקי החורף, המצומצמים יחסית, נערכים שנתיים אחרי כל קיץ פאראלימפי, בחורף, בסמוך ואחרי המשחקים האולימפיים, ובחסות הוועד הפאראלימפי הבינלאומי. (ויקיפדיה)

בית הלוחם
בית הלוחם הוא מרכז ספורט-שיקום ופעילות חברתית לנכי צה"ל ובני משפחותיהם, המופעל על ידי ארגון נכי צה"ל. השירותים שבית הלוחם מעניק אמורים לענות על צורכי אוכלוסיית נכי צה"ל והם נגישים מבחינה פיזית ומבחינה ארגונית לאוכלוסייה זו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”גם לאחר פציעה קשה, סיפורו של סבא ברוך מוכיח שהגבול הוא השמיים....“

הקשר הרב דורי