מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא דבורה

סבתא ענת ואני בחצר בית הכנסת
טבעת הנישואין של סבתא דבורה
סיפור חייה של סבתא דבורה, ממקימות היישוב גבעת עדה

האישה עליה אני כותבת הינה סבתא של סבתי, ענת מורג גביש – סבתא דבורה ברמן.

סבתא דבורה ברמן היא דמות ראויה להערצה ולכבוד. דבורה נולדה ב1898 בוילנא שבליטא. בגיל חצי שנה הגיעה לנווה צדק עם משפחתה. במשך השנים היא הכירה את בנימין קרופיק מזיכרון יעקב, וב-1914 התחתנו.

הברון יעקב רוטשילד היה ידיד של סבתא דבורה והושיב שמונה משפחות ראשונות חלוציות במקום שנקרא מראח, לימים גבעת עדה. הם היו חלוצים אמתיים. נולדו להם שלושה ילדים: זהבה, אהובה ויצחק. הם חיו תחת התקפות הערבים שמסביב, בחוסר כל אבל עם המון אהבה ויחסי שכנות נפלאים.

ב-1920 הגיעו ערבים מהסביבה לבית סבתי, בקשו לדבר עם בנימין בעלה ששימש כאיש ביטחון במקום. הדלת נפתחה, ירייה נורתה ובנימין נרצח ונפל במקום. סבתא דבורה נשארה אלמנה עם שלושה ילדים קטנים: זהבה, אהובה ויצחק. הברון רוטשילד מיד הציע לסבתא דבורה לעבור לגור בצרפת. רוח החלוציות לא עזבה אותה והיא סירבה להצעה של הברון.

היא נשארה לבד עם כל ההתמודדות היומיומית הקשה מנשוא. ב-1924 התחתנה סבתא דבורה בפעם השנייה עם סבא זאב אפרתי (פולצק) שעלה ארצה כחלוץ צעיר מהעיר קוברין מרוסיה לעבוד בחקלאות. נולדו להם שלושה ילדים: שרה (אמא של סבתי ענת), עדנה ויוסקה.

המצב המשיך להיות מאוד קשה בארץ בכלל ובמושבה בפרט. ב-1938 הבן יצחק יצא עם עד שני חברים לשדות להביא תבואה ומזון לחיות המשק ואז נחטפו שלושת הנערים על ידי כנופיית פושעים מירדן. אחרי שנתיים זוהו הגופות לפי השיניים. הם נקברו "בקבר אחים" בחלקה הצבאית בבית העלמין בגבעת עדה. סבתא רבתא שרה אפרתי גביש התחתנה ב-1948 בהפוגה ראשונה של מלחמת השחרור, וקיבלה את טבעת הנישואין שהייתה של סבתא דבורה בירושה.

סבתי ענת גביש מורג קיבלה את הטבעת בירושה מאמה שרה.הטבעת מסמלת בשביל סבתי ענת את מעגל החיים הקשים שחוותה סבתא דבורה וכל המשפחה ולמרות זאת נלחמה ולא ויתרה.

הקשר בין האדם והאדמה קשר בלתי מנוצח לעד!!!   גאה בך סבתא דבורה שלי.

סבתי ענת מתגוררת בבית סבתא דבורה בגבעת עדה, בית שמכיל את כל ההיסטוריה של המושבה. כולנו אוהבים לבוא לסבתא ולבית המיוחד מ-1903

 

הזוית האישית

דרי: מאוד נהניתי לעבוד ולבלות עם סבתא שלי בפרויקט זה, למדתי יותר לעומק על הסיפור המשפחתי שלי.

סבתא ענתי: נהניתי מאוד לעבור עם דרי נכדתי. זו הייתה חוויה מהממת ומרגשת בה העברתי לדרי את מורשת הגבורה של סבתא דבורה, שמסמלת את הדבקות באדמת ארץ ישראל למרות הקשיים והתנאים הנוראיים, את החלוציות וראשית המושבה גבעת עדה. זכות וכבוד עבורי להנחיל מורשת אבות לנכדים. תודה לתכנית, עשיתי את "הקשר הרב דורי עם דרי".

סבתא ענת השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי גם שנה שנייה, בשנה לאחר מכן יחד עם נכדה און

מילון

חלוצים
אנשים שפעלו ליישוב ופיתוח ארץ ישראל עוד לפני קום המדינה

ציטוטים

” גם אם קשה וגם אם בלתי אפשרי לא נוותר לעולם ואז נצליח!!!“

הקשר הרב דורי