מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא דבורה ממולדובה מגשימה חלום ציוני

סתיו וסבתא דבורה
דבורה כילדה עם משפחתה בברית המועצות
סיפור עלייתה ושל דבורה והשתלבותה בישראל

דבורה נולדה בתאריך 2.2.1943 בהרי אורל שברוסיה, לאחר שמשפחתה נאלצה לעזוב את מקום מגוריה שבעיר ארגייב במולדובה, עקב פלישת הנאצים לברית המועצות בזמן מלחמת העולם השנייה. בשנת 1945 לאחר סיום המלחמה שבה משפחתה למולדובה.

דבורה כילדה, עם אמה ואחותה, בסיום מלחמת העולם ה-2

תמונה 1

דבורה מספרת שהתקופה שלאחר המלחמה הייתה קשה מאוד. היה חוסר במזון, ונאלצו להמתין בתור שעות רבות על מנת לקנות אוכל. בנוסף, המשפחה שמנתה 7 נפשות נאלצה לגור בדירה קטנה ובצפיפות. בשנת 1950 החלה את לימודה בבית הספר היסודי. בשנת 1959, בגיל 16, החלה את לימודיה בתיכון במסלול ערב משום שבמהלך הבוקר נאלצה לעבוד במפעל לאריגת שטיחים על מנת לעזור בכלכלת הבית.

העבודה של סבתא במפעל לאריגת שטיחים

דבורה התחילה לעבוד בשעה 8 בבוקר עד השעה 4 אחר הצהריים. העובדים קיבלו הפסקת צהריים של 20 דקות באמצע היום. בעבודתה למדה דבורה לארוג שטיחים מאנשים שכבר היו מנוסים בזה. כל השטיחים, שגודלם היו שני מטרים רוחב על שלושה מטרים אורך, היו ארוגים ביד. בדרך כלל היו אורגים את השטיחים לאנשים מפורסמים כמו נשיא המדינה ועוד. זמן העבודה על שטיח אחד ארך כחודשיים ושתי נשים עבדו על שטיח אחד, אחת מכל צד.

סבתא ליד נול האריגה

תמונה 2

בשנת 1962 התחתנה עם ישראל בעלה. בשנת 1963 נולדה בתה הראשונה ציפי ובשנת 1973 נולד בנה אלכס (אבא שלי).

משפחה ציונית – עלייה לישראל

דבורה מספרת ששנות השישים בברית המועצות היו הרבה יותר טובות מהתקופה של אחרי המלחמה. היה מזון, הייתה להם דירה ואפילו מכונית. דבורה ומשפחתה היו ציונים ומאז ומעולם חלמו לעלות לארץ ישראל. בשנת 1975 עשו עלייה לארץ ישראל והמשפחה השתכנה בפרדס חנה.

דבורה עם משפחתה, חודש אחרי העלייה ארצה:

תמונה 3

מיד עם הגעתה ארצה החלה לעבוד דבורה ככוח-עזר בבית החולים הפסיכיאטרי "שער מנשה", שם עבדה במשך שנתיים. בשנת 1978 החלה ללמוד בבית הספר לאחיות. בשנת 1980 סיימה את לימודה והוסמכה כאחות. עם סיום לימודי האחיות שבה לעבוד בבית החולים "שער מנשה" – הפעם כאחות.

דבורה עובדת כאחות במחלקה לניצולי שואה

תמונה 4

 

בשנת 2002 יצאה לפנסיה. בין השנים 2002-2007 התנדבה בקופת חולים מכבי.

הזוית האישית

סתיו: אהבתי מאוד לשמוע על קורות חייה של סבתא דבורה ואני גאה בה מאוד שלקחה איתי חלק בתהליך. למדתי המון מהסיפורים ואני שמחה שבעתיד גם אני אוכל לספר לילדי ונכדי על קורות החיים של משפחתם.

סבתא דבורה: "היה כיף גדול לחלוק ולספר את חוויות העבר עם סתיו. אני מרגישה שהתהליך מאוד קירב בינינו ובאמצעותו סיפרתי לדורות הצעירים את קורות החיים של המשפחה".

מילון

אריגת שטיחים
מלאכת יד, שבה הופכים חוטים לשטיח על ידי יצירת דוגמת שתי-וערב, באמצעות נול אריגה (מכשיר הבנוי ממסגרת עץ ומשמש לייצור שטיחים).

הרי אורל
רכס הרים, הנמשך לאורך כ- 2,500 ק"מ, ומחלק את רוסיה למזרח ומערב.

ציטוטים

”דבורה ומשפחתה היו ציונים ומאז ומעולם חלמו לעלות לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי