מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא גילה מכינה דולמה

סבתא גילה היפה מכולם
באקו עיר הולדתה של סבתא גילה
אני אוהב כדורגל, אבל אני אוהב גם לשבת עם סבתא ולתפור,לבשל ולהקשיב לספורים שלה.
סבתא נולדה בעיר באקו במדינה אז'רביידז'ן.
 
                                              
תמונה 1
בבאקו, סבתא והאחים שלה שיחקו במשחקים שונים: "חמש אבנים", חבל וגם קלס.
סבתא שלי ספרה לי שהם למדו בבית הספר לכתוב וגם חשבון ושפה ובהפסקות הם שיחקו קלס וחמש אבנים ומחבואים. 
 
אחרי בית הספר, סבתא שלי הלכה לחברות לשחק אתן. אחר כך היא חזרה הביתה והייתה עוזרת לאימא שלה לנקות את הבית  ולשטוף כלים וגם ללכת לקנות דברים לבית כמו קמח, מים עוגות ועוגיות. באז'רביידז'ן הם הכינו בעצמם מעילים וסרגו צעיפים, שמיכות ושטיחים לבית.
 
סבתא שלי יודעת לתפור ולסרוג. היא באה לכיתה שלי ולמדה את כל הילדים לתפור תיק קטן לפלאפון. כל הילדים שמחו ונהנו לתפור, כי אפילו בנות לא ידעו לתפור, חוץ ממני אף אחד לא ידע. אני יודע לתפור כי סבתא למדה אותי. אל תחשבו שאני חנון. אני כדורגלן טוב מאוד, אבל אוהב להיות עם סבתא. אני אוהב להכין אתה אוכל: פנקייקים, דולמה, דושפרה, פירוזקי ועוד מאכלים טעימים. יש לי סבתא מקסימה שאוהבת להכין אוכל קווקזי וגם מאפים, סופגנייה ופנקייקים, על האש ועוד הרבה דברים. 
הנה מתכון של דולמה עלי גפן ממולאים שסבתא מכינה לנו.
                                   

מאכל קווקזי-דולמה

מאכל קווקזי-דולמה
מצרכים:
בשר טחון – 1 ק"ג
בצל – 2 
מלח
פלפל שחור 
כוס אורז
מים רותחים עד גובה הממולאים.
עלי גפן  
 
אופן ההכנה:
בשר לערבב עם אורז, בצל קצוץ, מלח ופלפל. אחרי שתערובת הבשר מוכנה, פותחים את עלי הגפן. לוקחים כדור בשר. יוצרים ממנו מעין נקניק שמנמן, ומניחים אותו על העלה. עוטפים את הבשר בעלה, כשהחלק המבריק של העלה כלפי חוץ. מסדרים את כל הממולאים בסיר, אחד על יד השני. מניחים צלחת על הממולאים וממלאים את הסיר במים רותחים עד גובה הממולאים. מבשלים על אש קטנה עד שנשאר מעט מים בסיר.
בתיאבון! 
 
לסבתא שלי יש תמונה שהיא סורגת לבד גרביים ותופרת מכנסיים. סבתא שלי רקמה לי תמונה לחדר וגם סרגה  לי צעיף. סבתא שלי תמיד עזרה לאמא שלה וגם לאחים שלה. היא עזרה להם בשיעורים, שיחקה אתם קאלס ועוד דברים שאפשר לשחק אתם.
סבתא שלי הייתה מכינה שיעורים תמיד ואם לא הספיקה להכין שיעורים, הייתה  מקבלת עונש חמור. היא סיפרה לי שלא היו לה חיים קלים. לא היו להם נעלים של נייק ואדידס וגם חולצות יפות כמו שיש עכשיו אדידס ונייק או דיאדורה והיא לא התפנקה על אבא ואימא שלה. אם סבתא והאחים שלה לא היו מכינים שיעורים אז הם היו מקבלים עונשים חמורים, כמו לבלות את כל היום בחדר.
 
כשסבתא שלי גדלה, היא התחתנה עם סבא שלי, סלומון. אחרי החתונה היא ילדה את דודה יפה, אח"כ את אימא שלי אז את דודה אביבה ואחריה את דודה בת-אל, ואח"כ את הדוד שלי אוראל, שהוא הכי קטן. סבתא שלי גרה בעכו ואח"כ הם עברו לאזורים. הם עברו כמה פעמים דירות וכרגע היא גרה ברחוב התנאים 8 בגבעת אולגה. 
 
סבא שלי נפטר וסבתא שלי הייתה עצובה. סיפרו גם לאמא שלי והיא בכתה ומאז, אנחנו הולכים להדליק נר בבית העלמין ולנקות את תמונתו שעל הקבר. אני מאוד רציתי להכיר יותר את סבא שלי, אבל הוא נפטר. הייתי מאוד עצוב, אבל התגברתי.
תמיד כשאני בא לסבתא שלי היא מפנקת אותי עם חטיפים ושוקולדים טעימים וגם תמיד היא קונה לי דברים.  

מילון

צ'ו חברי
מה חדש?

ציטוטים

”מה סוך החביר תו חרבי מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך בג'והורית,שפת יהודי קווקז“

”מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך (בשפה ג'והורית-שפת יהודי קווקז)“

הקשר הרב דורי