מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא ברכה וסבתא מרסל נשות החסד

סבתא ברכה
סבתא מרסל
הן עסקו בפעילויות חסד מגוונות בכל התחומים.

הנכדה נועה קולט מספרת על שתי הסבתות שלה. על סבתא ברכה סבג ז"ל ועל סבתא מרסל קולט ז"ל ומתעדת את קורות חייהן:

סבתא ברכה סבג נולדה בחודש אדר ה'תש"ח 1948 בתימן למשפחת מעברי, אימא שלה נפטרה כשסבתי ברכה הייתה תינוקת כבת חצי שנה.

היא עלתה לארץ ישראל עם משפחתה: אביה, שני אחיה, וסבתה בשנת ה'תש"ט 1949. במסגרת העלייה הגדולה של יהודי תימן שכונתה בשם "כנפי נשרים" או "מרבד הקסמים". בכל יום הוטסו לישראל חמש מאות או שש מאות יהודים תימנים מעדן בתימן לישראל. בישראל הועברו העולים למעברות – לאוהלים או צריפים. משפחתה של סבתי נשלחה לקריית ים ושם התגוררו. סבתה שמשה לה כאם, וגדלה על האמרות ודברי החכמה מפיה. טיפלה בה עד יומה האחרון.

סבתא ברכה התחתנה עם סבא יהודה ונולדו להם 4 בנות. היא הייתה מזכירה ואם בית במכון החינוכי בחיפה במשך שנים רבות. היא עסקה גם בהדרכת נשים לכשרות המטבח ובפעילויות חסד רבות בקהילת חב"ד חיפה, והשפיעה על קירובן של נשים רבות לדרך התורה והחסידות. נפטרה בד' כסלו ה'תשס"ח לאחר מחלה פתאומית,  אני, הנכדה נועה ברכה, נולדתי לאחר כ7 חודשים ונקראתי על שמה.

סבתא מרסל קולט ז"ל

סבתא מרסל קולט נולדה בחודש חשוון ה'תשי"ב 1952 במרוקו, למשפחת שושן, הבכורה מבין 11 אחים ואחיות. סבתא מרסל למדה בבית ספר "בית רבקה" במרוקו. עלתה לארץ עם משפחתה בשנת ה'תשל"ב שנת 1972, והם קבעו את מושבם בקריית אתא.

סבתא קולט התחתנה עם סבא מיכאל יבלח"ט ונולדו להם 4 בנים ובת אחת. חינוך הילדים היה אצלה ראשון במעלה, היא הייתה נוסעת לבקר את בניה בישיבות במסירות נפש. הייתה ידועה במעשי החסד הרבים שלה, בהכנסת האורחים יוצאת הדופן. שמחת החיים שלה הייתה לשם דבר.

אני, הנכדה נועה, הייתי מאוד קשורה אליה, אהבתי לבקר אצלה ולשתף אותה בחוויות ובקשיים שלי, ותמיד מצאתי אצלה אוזן קשבת כאילו אני נכדתה היחידה.

סבתא נפטרה בח' טבת ה'תשע"ח.

תמונה משפחתית עם סבתא מרסל

תמונה 1

הזוית האישית

הנכדה נועה: מתי יגיעו מעשיי למעשי סבתותיי?

מילון

מבצע כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך פסוק ד' בפרק י"ט שבספר שמות: "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים‏ וכן מבצע ביאת המשיח.‏

ציטוטים

”אשת חיל מי ימצא? תורת חסד על לשונה.“

הקשר הרב דורי