מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא בטי מדברת על ילדותה

סבתא וסבא שלי בצעירותם
סבתא שלי היום במשך טיול.
סבתא מספרת על איך זה להיות ילדה רגישה שחייבת להתמודד עם כמה מתוך המון שינויים קשים ומעניינים...

סבתא בטי מספרת על ילדותה

שמי בטי, ברטה אבנרי – בעבר  שם משפחתי היה קרוקבר. נולדתי בתאריך 3.3.1940, אני בת 78 נולדתי בארץ, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי, ליאור ברקאי, בהנחייתה של המורה אנג'לינה טורג'מן, בבית הספר יפעת- העמק המערבי.

ההורים

כשההורים עלו לארץ הייתה לגרשון אביה אחות שחלתה מאוד וקראו לה על שמה – ברטה  להורים של סבתא בטי קראו גרשון ומדג'יה, הם עלו מפולין בשנת 1933 לארץ ישראל, כיוון שהם ידעו שלא יהיה טוב בפולין. הם הגיעו לגבעת גנים ליד נס ציונה, והיו חברי תנועת השומר הצעיר.

אימו של גרשון נפטרה בגיל צעיר ולכן היה לו קשה לעזוב את אבא שלו ואחותו עלתה כבר לארץ.

הם היו בני 21 ועלו לארץ חסרי כל. שבע שנים אסור היה ללדת עד שמדג'יה נכנסה להריון כי לא היה כסף. כשהיא הייתה בהריון פרצה מלחמת העולם השנייה. הגרמנים נכנסו לפולין והיא נכנסה לדיכאון והבינה שהמשפחה תמות בסופו של דבר… הם גם פחדו שהגרמנים יגיעו לישראל והיא רצתה לעשות הפלה אבל היא לא הצליחה. "את זה אני יודעת מהמכתבים שלה, היא אף פעם לא אמרה לי את זה, אבל אחרי ששניהם נפטרו קראתי מכתבים שלהם" סבתא אומרת.

אירוע חשוב מהילדות

סבתא גדלה בקיבוץ נגבה, שם הייתה נהוגה הלינה המשותפת. אחד האירועים הכי חשובים הוא שגרשון היה בחייל היהודי שלחם נגד הגרמנים וכשהוא חזר אחרי יותר משנה, הייתה התרגשות עצומה…

אירוע נוסף שהיה במלחמת השחרור בשנת 1948. באמצע הלילה הוציאו את כל הילדים בקיבוץ לגבעת ברנר, כי ידעו שיתקיפו את הקיבוצים (גם סבתא הייתה שם וגם מדג'יה כי היא הייתה בהריון עם אחותה הקטנה של סבתא, ציפי). "נסענו  בלילה ובגלל זה השומרים כמעט ירו עלינו. אבל אז הם שמעו קול של בכי והפסיקו. למחרת באמת התקיפו את הקיבוץ והתחילה המלחמה. גרשון נשאר להילחם בקיבוץ ושרד. לחילוץ של הילדים והנשים בהריון מהקיבוצים קראו "מבצע תינוק".

הבית

בבית של ההורים בקיבוץ נגבה היה חדר וחדר שינה קטן, לפני זה גרו באוהלים כי עוד לא בנו את הכל… למרות שהיה את הלינה המשותפת סבתא הלכה המון פעמים לבית של ההורים… סבתא נדדה המון, כל הזמן הם החליפו בתים… " לי היה מאוד חשוב להקים בית שהיום הוא המבצר שלי, ביתי הוא מבצרי"

הדבר הכי חשוב שקרה לי בחיים, 'שנולדו לי ילדים, שהקמתי משפחה, הכי חשוב!

הזוית האישית

ליאור: אני ניהנתי בטירוף בזמן העבודה כי סבתי אשלי אישה נפלאה עניינית ומצחיקה. אני מאחלת לה רק טוב, בריאות וחיים ארוכים… למדתי המון…

מילון

תנועת השומר הצעיר
השומר הצעיר היא תנועת נוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה בשנת 1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגלות. התנועה פועלת במאות מוקדים בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה - "תיקון אדם - תיקון עולם".

ציטוטים

”''כל שינוי, דבר חדש, היה בשבילי אירוע חשוב, משהו מיוחד...''“

הקשר הרב דורי