מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא "באבה"

סבא דן מאיה וטופז
סבא דן וסבתו "באבה"
חלק מתולדות חייה בישראל

נולדתי בצפת וגרנו בבית סבתי.

השם של סבתי "באבה" בתרגום מהשפה איידיש הוא זקנה וזו הייתה סגולה, לאריכות ימים (כי באותה התקופה שהיא נולדה הייתה תמותה גדולה של תינוקות). סבתא זכתה לחיות מאה שנה ונפטרה בתאריך שבו היא נולדה ולדברי הרבנים זכתה למעמד מיוחד.

סבתי גידלה אותי חלק גדול מהזמן והיה לה בחצר פרות ותרנגולות והיא הייתה מתפרנסת ממכירת חלב והייתה עושה גבינה שהיא קראה לה גבינה צפתית. היה לה מכשיר ידני שבו הייתה מערבבת את הגבינה בצורה עגולה ובסיום היו מוצאים כיכר של גבינה עגולה. אחרי שהגבינה הייתה קצת מתייבשת היא מכרה אותה בשם גבינה צפתית.

סבתא הייתה יוצאת להרים לרעות את הפרות והיא לקחה אותי איתה ותוך כדי כך לימדה אותי על צמחי מאכל, צמחי תרופות ובנוסף הייתה מסתכלת על השמיים וידעה לפי צורות העננים אם בא גשם כן או לא. היא דייקה בלוחות הזמנים. לדוגמא, אני זוכר שאמרה: "בוא נאסוף את הפרות מהר כי בא גשם" ואמרתי לה סבתא אבל יש עכשיו שמש והיא אמרה לי: "הגשם מתקרב" וכשהגענו לחצר של הבית שלה שבו היו הפרות קשורות. ירד גשם זלעפות ושמחנו שהגענו הביתה.

סבתא ידעה וגם לימדה אותי איך ללחוץ על נקודות בידיים ובגב, נקודות שגרמו להקלה, לריפוי במידה של מחלה או שריר שנתפס. את תורת הלחיצות עם השנים שיפרתי תוך כדי לימוד אומנות לחימה שבה משתמשים לנטרל את היריב ובשימוש נכון של נקודה דומה אפשר לשחרר שריר תפוס ולגרום לריפוי.

כך רואים שהתורה שלמדתי מסבתי מתאימה לתורות עתיקות כמו התורה היפנית או הסינית של ריפוי ולחיצות (תורת הלחיצות הסינית היא בת אלפי שנים ולומדים ומשתמשים בה בכל העולם).

סבא דן וסבתו "באבה"

תמונה 1

סבתא הייתה מספרת לי שאנחנו משפחה שנמצאת בארץ מבית שני, זה היה בהתחלה נשמע יומרני והחלטנו המשפחה לבדוק עד כמה שאפשר אם זה נכון!

הצלחנו לבדוק את השורשים כ-300 שנה אחורית עד עליית המאה רבנים (100) שעלו לארץ אם אני לא טועה בשנת 1710. לפי דברי סבתא המשפחה גרה בצפת, טבריה ופקיעין.

שם המשפחה השתנה לפי הנישואים שהיו בין המשפחות הותיקות. שם המשפחה של סבתא אחרי שהתחתנה היה בנדרלי. סבתא הייתה ממשפחה מטבריה ואחרי הנשואין עברה לגור בצפת ושם נשארה עד סוף ימיה וכאמור בתקופות מסוימות סבתא גידלה אותי.

זכור לי שבית הספר היה קרוב לבית הסבתא. לסבתא היה מנהג, מתי שהייתה יכולה הייתה מביאה לי לבית ספר בהפסקה כוס חלב טרייה וכל הילדים היו צועקים: "דני סבתא שלך הגיעה".

סבתא הייתה אישה אמיצה לדוגמא: יום אחד גנבו לה הערבים פרה (אז חייו מהפרות). סבתא הלכה בלילה לבד לתוך הוואדי למקום של השבט הערבי, הגיעה לשייח של השבט ואמרה לו אתה לא מתבייש לגנוב לי את הפרנסה שכל המשפחה שלי תלויה בה? השייח מאוד התפעל מעוז הרוח שלה והחזיר לה את הפרה ושלח גם אנשים ללוות אותה הביתה וכל זה באמצע הלילה.

עד כאן על קצה המזלג על הסבתא המופלאה הזאת שחייה בתקופת שלטון הטורקים והאנגלים ואחר כך במדינת ישראל שקמה.

הזוית האישית

דן: יש פתגם עתיק שעם שאין לו עבר ההווה שלו לוט בערפל וכנראה אין לו עתיד.

טופז: למדתי הרבה על הקשר שלי ושל סבא, על השורשים שלי והקשר לארץ ישראל – המדינה שלנו וגם אני אשמור על השרשרת.

מאיה: היה לי מעניין לגלות על העבר של דן ולמדתי הרבה דברים חדשים.

מילון

"באבה"
זקנה

לוט
חשוך

ציטוטים

”עד כאן על קצה המזלג על הסבתא המופלאה הזאת שחייה בתקופת שלטון הטורקים-האנגלים-מדינת ישראל.“

הקשר הרב דורי