מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אילנה גיגי

סבתא בחתונתה
סבתא בנערותה
הילדות במושב עזריקם

סיפורה של סבתא אילנה לבית משפחת גיגי.

שמה של סבתא הוא אילנה ושם החיבה שלה הוא אילנוש. שם משפחתה הוא גיגי, ושם נעוריה הוא כהן. סבתא נולדה בתאריך 23.12.1951, בישראל במושב עזריקם בבית. סבתא היא תאומה בכורה והיא מספרת שדרשו ממנה יותר, יש לה שלושה אחים ושש אחיות: מזל, עדנה, סימה, אביבה, נילי, מיכל, שלמה, שבתאי ושמעון.

סבתא גדלה במושב בדירה בת 3 חדרים. במושב היה בית ספר והיא למדה בו עד כיתה ו'. לאחר מכן עזבה משפחתה לחצור ושם סיימה את לימודיה. אבא של סבתא התנדב לצבא, הם היו רק עם אמא באותה תקופה הייתה מלחמה ונפלו פגזים במושב, בתים נהרסו, האוירה הייתה מתוחה מאוד. החוויה שזכורה לה לאחר מלחמת ששת הימים היא שהם נסעו לבקר בכל המקומות קדושים.

בילדות של סבתא היא דיברה בעברית. יש לה החפץ היקר לה אותו היא זוכרת היטב, זו בובה סמרטוטית שקיבלה בגיל ארבע מסבתא שלה ליום הולדת. סבתא שיחקה גולות, גוגואים ומחבואים. אלו משחקים שהיום משחקים בהם פחות. המאכלים האהובים עליה היו קובה ואורז.

אירועים מיוחדים שסבתא זוכרת מהילדות זה שבחופש הגדול הם נסעו לסבתא בתל אביב. התחביב שהיה לה היה טיולי טבע. סבתא למדה עם סבא באותה כיתה והתחתנה איתו בשנת 1973, כשהייתה בת 20. לסבתא יש תמונות מהחתונה, סבתא הייתה בת 22 כשנולד לה הילד הראשון.

סבתא שירתה בצבא בצנחנים היא נפצעה ונשברו לה חוליות בגב, ואז לקחו אותה באמבולנס. סבתא חוותה בילדותה את מלחמת ששת הימים, מלחמת יום כיפור, שלום הגליל, מלחמת המפרץ, ולאחרונה את צוק איתן.

מקום העבודה הראשון של סבתא היה במועצת מבואות החרמון. לאחר מכן היא למדה קוסמטיקה ועבדה 30 שנה באותו תחום. עכשיו, סבתא בפנסיה.

לסבתא יש שלושה בנים ובת אחת קטנה. לסבתא שלי יש 13 נכדים: שלושה במושב משמר הירדן ו נכד אחד ביסוד המעלה. סבתא חגגה את כל החגים לפי המסורת היהודית, והיא נוהגת לחגוג בחיק המשפחה עם ארוחה בהתאם לחג. במשפחתנו יש חפץ שעובר מדור לדור אלו הם הצמידים שסבתא קיבלה מחמותה והעבירה אותם לאימא שלי.

חוויה מיוחדת שעברה על סבתא שלי היא טיול בקובה. סבתא מאוד נהנתה מהצניעות והפשטות והאותנטיות, האנשים שמחים ורוקדים בכל הזדמנות. החופשה הזאת הזכירה לה את תקופת שנות החמישים בישראל. האירועים המשמעותיים בחייה של סבתא שלי הם החברות בתנועת הנוער, השירות הצבאי והקמת המשפחה. סבתא שלי כבר יצאה לגמלאות, ולאחר יציאתה לגמלאות התחילה לקיים מנהג של טיולים בחו"ל ובארץ וכן עם הנכדים. כשסבתא חוגגת יום הולדת היא טסה עם סבא ושהיא חוזרת הבית מלא בבלונים וברכות.

שירים שסבתא זוכרת מהילדות זה שירי ארץ ישראל בשפה עברית. היא הייתה שרה אותם בבית הספר ובחגים והיא עדיין שרה אותם לנכדים.

הזוית האישית

אליאן: נהניתי מאוד ללמוד על עברה של משפחתי.

מילון

חמותה
אם הבעל או האישה

ציטוטים

”במשפחתנו יש חפץ שעובר מדור לדור ....“

הקשר הרב דורי