מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אורה מקיבוץ גזר

גלי וסבתא אורה כיום
הכתובת בקבר האחים לחללי קרב גזר ויקיפדיה
ילדותה של סבתא אורה

נולדתי בקיבוץ גזר, בזמן מלחמת השחרור.

הקיבוץ נחשב לקיבוץ ספר כי הוא ישב על גבול ישראל-ירדן עד מלחמת ששת הימים. כך שכל הזמן היינו  הזמן היינו בכוננות לרוץ למקלטים כי היו חדירות לקיבוץ של (פדאינים) (מחבלים).

ב-1948 הקיבוץ נכבש ל-48 שעות ע"י כוחות הלגיון הירדנים, דבר שגבה מחיר גבוה בנפש לחברי הקיבוץ שניסו להגן על המשק ללא נשק. הירדנים עלו על הקיבוץ עם שני טנקים וכבשו את גזר בדקות ספורות, כשבדרך נהרגו 29 אנשים שמתוכם 24  מחברי הקיבוץ שביניהם אבי יוסף קורנגולד  (סבא שלי) שהיה בן 22 במותו. את האימהות והילדים העבירו לקיבוץ משמר השרון בעוד מועד.

כשאבי נהרג הייתי תינוקת בת 9 חודשים ואמא שלי ז"ל התחתנה בשנית עם סבא חנן אליאס כך התווספו למשפחתי 2 אחיותי רותי ודפנה.

החיים בקיבוץ גזר

בקיבוץ של פעם היה נהוג לגדל את הילדים בקבוצות והילדים גרו בבתים כוללים בהם ישנו ולמדנו. החיים בבתים הכוללים היו מורכבים ולא פשוטים כלל עבורי. בעיקר שאת הורי ראיתי לזמן קצר מדי ולצערי לא הייתה להם אפשרות כמעט לעזור לכשנזקקתי לכך…

כילדים התנסינו בעבודות השונות שבמשק ואני זוכרת את עצמי עובדת בכל יום אחרי הלימודים במטע או בכרם, בחדר האוכל הגדול, עבדנו בקטיף כותנה ובכל עבודה שהקיבוץ נזקק לה . כך הורגלנו לחיי משמעת עצמית גדולה ומחויבות לחברה בה חיינו… "השיר הבוקר בא לעבודה" ממש נכתב עלינו.

המעבר לנהלל

קיבוץ גזר התפרק בשנת 1960 וכל החברים שהיו בקיבוץ נפוצו בכל רחבי הארץ. המשפחה שלי הגיעה לנהלל שם הכרתי את בעלי ונולדו לנו 2 ילדים מתוקים שרון ורועי. ברבות השנים ילדיי התחתנו ונולדו גם להם ילדים לשרון: נדב ותמר. ולרועי נולדו: מאי, גלי ושלי.

אהבתי מאוד את החגים במשק, שהיו עבורי מאוד חוויתיים והוציאו אותנו קצת מהשגרה הרגילה ,אהבתי אומנויות ונהניתי מאוד להופיע, לשיר, לרקוד ולנגן ומזיכרון נעים זה, החלטתי להתמקצע בנושאים אלו והלכתי ללמוד בסמינר הקיבוצים שבתל אביב המחול על גווניו השונים כוריאוגרפיה ובימוי. כך שנהניתי מאוד כי עבודתי הייתה גם התחביב שלי. הכנתי מופעים רבים וחגי משק בבתי ספר ובישובים שונים בצפון. עבדתי במסגרות בתי ספר בהם הכנתי מופעים רבים בחגים ובסופי שנה בית ספריים, בהם השתתפה כל הכיתה בנים ובנות כאחד. מצאתי דרכים מיוחדות להגיע ללב הילדים בדרך פשוטה ונעימה. המופעים מרהיבים מגוונים וצבעוניים. עקב הצלחה זו הוזמנתי להכין מופעים ביישובי העמק השונים.

אהבתי את עבודתי כמורה לגוף נפש ורוח, שיעורים בהם שילבתי את הידע הרוחני שלי ואת הידע שלי במחול יצירתי כך ששיעורים אלו היו מיוחדים ואהובים עלי ועל קהל תלמידי. הופעתי שנים רבות בלהקת מחול מקצועית והופענו רבות בארץ ובחו"ל.

מגיל מאוד צעיר רציתי להבין האם יש סיבה גבוהה לחיים ואם יש מהי? וכך נכנסתי לעולם הרוחני, המלווה אותי גם היום. אני מורה רוחנית ויועצת רוחנית (מתקשרת). התחום הרוחני חשף בפני עולם עצום ומופלא המקיף אותנו עולם הממלא את  חיי היום  במשמעות גדולה ושמחה.

סרט סיכום תכנית בבית הספר

הזוית האישית

גלי: אני מאוד נהנתי מהשתתפותנו בתכנית הקשר הרב דורי ואני חושב שזה מצוין לחזוק הקשר וללימוד.

אורה: אני מאוד נהנתי להיות עם גלי ואני למדתי גם עליו דברים חדשים.

מילון

אזור ספר
אזור הסמוך לגבול

פדאינים
קבוצות טרור - מחבלים

גזר - קיבוץ
גֶּזֶר הוא קיבוץ באזור השפלה כ-7 קילומטרים דרומית מזרחית לרמלה בסמוך לכביש 424 מלטרון לרמלה, שייך למועצה אזורית גזר. הקיבוץ נקרא על שם העיר הכנענית העתיקה גזר שהתל שלה נמצא 2 קילומטרים דרומית לקיבוץ. היישוב הוקם בשנת 1945 על ידי עולים מאירופה. ויקיפדיה

ציטוטים

”סבתא גדלה עם משפחתה בבית של עובדי בית הספר החקלאי בנהלל.“

הקשר הרב דורי