מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבי חיים ששרד את סיביר

בלשכת גיוס עם סבתי וסבי כשאחותי התגייסה
הספינה שאיתה סבי עלה לארץ
סיפורו של סבי: מלחה"ע השנייה והעלייה לארץ

שמי חיים פנר, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי מאיה, להלן סיפורי:

נולדתי בתאריך 4.10.1939 בעיר פולטוסק שבפולין לאימי נחמה (חומאה) ולאבי יעקב (פענער). גרתי עם הורי ואחי ישראל (שרוליק) שגדול ממני ב6 שנים. מלחמה שררה אז באירופה (מלחמת העולם השנייה) בעודי בן חצי שנה בלבד, הגרמנים פקדו את ביתנו והורו לנו לעזוב מיידית. הורי לקחו מביתנו קומץ של דברים ונטשו את ביתנו. משפחתי גורשה עם עוד אלפי משפחות מעיר מגוריהם. בדרך, השוטרים הגרמנים זרקו חפצים וסימנים יהודיים (כובעים, כיפות). חלק מהאנשים נורו למוות. החלשים והתינוקות הושלכו לנהר באכזריות. אמי חששה לחיי והסתירה אותי היטב מתחת למעילה שלבשה ובכך היא הצילה את חיי.

המסע של המשפחה נמשך כחצי שנה של נדודים ברחבי אירופה כשעברנו מחווה אחת לאחרת, מסתתרים שם מהגרמנים הסוררים. בשנת 1940 העבירו אותנו למחנה עבודה בכפייה בסיביר, מקום שכוח אל. המקום שהה בתוך יערות שבהם הסתובבו חיות טרף רבות: דובים, זאבים ועוד. החיים בסיביר היו קשים מאוד, אני זוכר קור עז שגרם לי ולמשפחתי לשים עיתונים בנעליים ומתחת לבגדים על מנת להתחמם. מחלות רבות עקב הזיהום ותנאי הסניטציה הגרועים תקפו אותנו. ובנוסף לכל הצרות, פחדנו להסתובב ביערות מחשש לחיות טרף.

יום אחד יצא ליער אביו של אחד מחברי ולא חזר. האנשים סיפרו שכנראה נטרף בידי דוב. את ילדותי חוויתי במחנה העבודה לכן לא היו לי משחקים. שהיתי שעות רבות בבקתה לבד ולכן אימצתי לעצמי חתול כחבר. החתול שרט אותי פעמים רבות וגם הוא סבל מהקור. כאשר ניסה להתחמם והתיישב על האח, הוריי לא שמו לב ששכב שם והבעירו אש, החתול זינק משם במהרה. לאחר כארבע שנים קשות בסיביר שוחררנו וחזרנו לפולין. בדירתנו שאותה נטשנו חיה כעת משפחה של פולנים שגירשה אותנו שוב מביתנו. השלטונות דאגו לשכן אותנו בדירה בעיר שלזיה שבפולין.

העלייה לארץ

בשנת 1950 עלינו לארץ ישראל בעקבות ישראל אחי, שהיה אז בן 16 בלבד והיה חניך בתנועת "השומר הצעיר". בני המשפחה האחרים שהצליחו לשרוד עברו לארצות הברית. רק משפחתנו המצומצמת עלתה לארץ לאחר לחצים רבים מצד ישראל. עלינו לארץ על אוניית מעפילים בשם "גלילה". אז הגענו למחנה העולים הזמני שבעתלית, שהינו שם במשך שבועיים. אני זוכר חורף ואפילו שלג בארץ, האנשים שקיבלנו אותנו בסבר פנים יפות דאגו שנתנקה היטב . בביתן שבו שהו הרבה אנשים לארוחות הוגשו לנו מטעמי הארץ. מעתלית עברנו למחנה העולים "ישראל" שנמצא במזרח התעשייה האווירית. שם שהינו בפחונים עם מספר משפחות כחצי שנה. משם עברנו למגורי קבע בגוש " תל מונד", בעין שריד.

כאשר הייתי בן 23 התחתנתי עם סבתך צביה. נולדו לנו 2 ילדים מקסימים ויש לנו 6 נכדים.

הזוית האישית

סבא חיים השתתף בתכנית הקשר הרב דורי התשע״ט, ותועד על ידי נכדתו מאיה. התכנית נערכה בחטיבת הביניים ע״ש בן גוריון, פתח תקוה.

מילון

השומר הצעיר
שומר הצעיר היא תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה בשנת 1913 על ידי קבוצת נערים נערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגלות.

סיביר
אזור גדול ברוסיה הכולל את כל צפון אסיה. בשל היותו אזור מבודד וקשה לחיים היה חבל סיביר זמן רב מקום להגליית אסירים, הן בתקופת שלטון הצארים והן בתקופת השלטון הקומוניסטי (במסגרת גולאגים). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"משפחה היא הדבר החשוב ביותר" “

הקשר הרב דורי