מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבי אשר אוחנה שר הדתות

סבא אשר אוחנה
משרד הדתות (ערוץ 7)
עלייה ממרוקו לארץ ישראל

סבי אשר אוחנה – שר הדתות 

אשר אוחנה (נולד ב-1945 במרוקו), לשעבר שר הדתות וגזבר ומנכ"ל מפלגת ש"ס.

סבא מספר: חיינו במרוקו בכפר קטן בגודל של מושב, שמנה בערך כ-60 משפחות כפר היה מוקף בכפרים של ערביים כמו גטו. היו לנו שני בתי כנסת ובכל בית כנסת היה רב מלמד. בבית הכנסת היינו לומדים מהבוקר עד לערב. בית הכנסת היה מרכז תורני בפני עצמו והיהודים היו מתפרנסים מחוץ לכפר.

בכפר לא הייתה עבודה ולכן היינו מתפרנסים מחוץ לכפר בערים הגדולות. עסקנו בעיקר ממסחר. היו תושבים שעזבו את בתיהם למשך מספר ימים לטובת המסחר, וכמובן שבשבת היו באים לביתם כדי להיות עם המשפחה.

תמונה 1

שירותי דת ולימודי יהדות במרוקו

חיי היהודים בכפר היו עצמאיים וקיימו את שרותי הדת ללא הפרעה מהשכנים הערביים ומהשלטון. מאוחר יותר קרוב לשנות ה50 הקימו בכפר את בית ספר "אליאנס" בו למדו  צרפתית וגם את מקצועות הליב"ה, אבל עיקר החינוך היה דתי-תורני ורוב שעות הלימוד במשך היום הם רק לימודים תורניים. לאחר שנות ה – 50 היה קשה יותר ליהודים מצד שכניהם הערביים ולכן כל היהודים נדדו לערים הגדולות לפני עלייתם ארצה.

סבא עולה לארץ ישראל

העלייה הגדולה הייתה בשנת 56 שבה עלו רוב היהודים ממרוקו לארץ ישראל. בשנה זו הייתי בגיל 11,  למדתי קרוא וכתוב בעברית רהוטה במרוקו ולכן בארץ שיבצו אותי בכיתה ו' על פי רמת הידיעות שלי. במרוקו לא כולם זכו ללמוד במוסדות חינוך תורניים, והיו קשיים רבים כדי לשמור על אורח חיים דתי.

סבא זוכה בהקמת שירותי דת בארצנו הקדושה

ברוך ה', בארץ המצב טוב מאוד גם אז בשנות החמישים ובוודאי היום. אני אף זכיתי לתרום את חלקי לשירותי הדת בכך ששימשתי כשר הדתות בממשלת אריאל שרון ז"ל והשתדלתי לפעול להקמת בתי כנסיות ומקוואות בכל הארץ  ואפילו בישובים קטנים.

הזוית האישית

הקשר הרב דורי של עידו אוחנה וסבא אשר אוחנה

מילון

בית ספר "אליאנס"
כל ישראל חברים (בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית: Alliance Israélite Universelle - "אליאנס") הוא ארגון יהודי בין לאומי הפועל לקידום חברה ערכית ושוויונית.

אשר אוחנה
אשר אוחנה (נולד ב-1945 במרוקו), לשעבר שר הדתות וגזבר ומנכ"ל מפלגת ש"ס. ב-7 במרץ 2001 מונה לשר הדתות מטעם ש"ס בממשלה ה-29, ממשלת האחדות בראשותו של אריאל שרון, אך לא כיהן כחבר הכנסת. ב-28 בפברואר 2003 סיים את תפקידו כשר עם כינונה של ממשלה חדשה, שבה פורק המשרד לענייני דתות. ויקיפדיה

ציטוטים

”השתדלתי לפעול להקמת בתי כנסיות ומקוואות בכל הארץ  ואפילו בישובים קטנים.“

הקשר הרב דורי