מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שמעון בזמן מלחמת העולם השנייה

סבא בנערותו
קזחסטן
סיפורו של סבא שמעון לבית משפחת אבני

סיפורו של סבא שמעון לבית משפחת אבני

סבי נולד בתקופת מלחמת העולם השנייה. עם תחילת מלחמת העולם השנייה הגרמנים התחילו להפציץ מהאוויר אמו של סבי עבדה בוורשה בחנות תמרוקים וזה היה בדיוק יום לפני יום הכיפורים.

אמא שלו אמרה שהיא רוצה ללכת הביתה כדי להתפלל בבית הכנסת. הבוס שלה אמר: "את לא הולכת! משום שהגרמנים יפציצו את בתי הכנסת!" ולכן היא לא הלכה.

היא הבינה מה קורה והיא רצתה להצטרף לתנועת נוער וצעירים בשביל לעבור לברית המועצות, היא התייעצה עם ההורים וההורים אמרו לה: "בסדר אבל כשתוכלי תודיעי לנו". וכמובן היא הלכה והצטרפה לתנועת הנוער "גורדוניה". וכך הם עברו לברית המועצות. הם הגיעו כמה שיותר רחוק מהגרמנים והגיעו לקזחסטן ושם גרו כ3 וחצי שנים.

לאחר סיום המלחמה הם עברו לפולין לעיר ששמה טרנוב. שמה הם היו כשבועיים ובמקום הקודם שגרו היו באותה עת פרוגרומים. הגרמנים הציקו ליהודים שחזרו לפולין. יום אחד הגיע פולני אחד ואיים על אמו שיש איזה חנות ששמה על שם אבא שלו ואמו אמרה: "החנות לא שלנו!" הפולני הזה לא האמין לה והוא אמר לה: "שכשבעלך יחזור אנחנו נהרוג אותו!" אמו הבינה עם מי יש לה עסק וכשאבי חזר היא אמרה שהם צריכים לברוח מכאן! ובאמת הם עזבו את המקום ועברו לגור במקום אחר והמקום שאליו הגעו היה גם גן ילדים, שבו יכלו לשים את סבי. באחד מן הימים שאמו הגיעה לגן והיא ראתה שסבי אינינו ואז אמרו לה שהעבירו את הילדים למחנה העכורים בגרמניה. שם סבי היה כשנה בערך  ולאחר שנה כמעט בתחילת 1948 הם עלו עם זוג מבוגרים לארץ לנמל חיפה והזוג הזה אמרו שהם לא יוכלו להמשיך לחיות עם סבי ובני הזוג לקחו אותו למוסד אונים בכפר סבא שם היה זמן קצר ומשם פזרו את הילדים הקטנים למשפחות אומנות ואת סבי העבירו למשפחה אומנת בבית יצחק.

יום אחד בצהריים סבי שכב על כיסא נוח במרפסת כניסה. באותו זמן אמו חפשה אותו במדור לחיפוש קרובים בהתחלה הגיע ליער בן שמן שם גם כן היה מחנה ילדים לאחר שלא מצאו אותו שם אמרו לה שהוא נמצא במוסד אונים בכפר סבא. היא נסעה לכפר סבא והציגה את התמונה היחידה שהייתה לה שלו אמרו לה שהיה שם ילד כזה ושהוא נמצא אצל משפחה אומנת בבית יצחק.

היא נסעה לבית יצחק ועברה מבית לבית ושאלה עם יש שם ילד כזה. עד שהגיע לבית שבו הוא ישב לנוח והוא ראה שנכנסת אישה, הוא הסתכל עליה ואמר לעצמו: "היא דומה מאוד לאמא שלי!" והוא שאל אותה "גם את אמא שלי?" והיא אמרה "כן אני אמא שלך" והוא קפץ עליה ושניהם בכו היא לקחה אותו והביאה אותו הביתה. בבית הוא ראה מיטת עץ שבה שוכב תינוק, הוא שאל אותה: "מי זה הילד הזה?" ואמו אמרה לו: "זה אח שלך" הוא לא ידע שנולד לו אח.

מהבית הקטן שהם גרו בו הם עברו לבית גדול יותר ושם סבי גר עד שהתגייס לצבא. במסגרת הצבא סבי היה בנחל ואחר כך נחל מוצנח ובמילואים בצנחנים אחרי הצבא סבי גר בקיבוץ דביר ולאחר שהתחתן הוא וסבתי עברו לקיבוץ גדות. במלחמת ששת הימים סבי היה מבין המשחררים של ירושלים לשמחתו הרבה, יש לו הרבה נכדים כולל אותי וסבי יודע לשיר ושר כל חייו במקהלות ובחבורת זמר ומדי פעם הוא שר לבד ואפילו באחד השירים שהוא שר עם מקהלת הזמר שלו הוא שר סולו!.

אני אוהב מאוד את סבי וגאה בו!

הזוית האישית

סבא שמעון אבני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדו איתן מור.

מילון

פוגרום
מעשי אלימות והרג שעושים המופנים נגד קבוצה אתנית או דתית

ציטוטים

”עם תחילת מלחמת העולם השנייה הגרמנים התחילו להפציץ מהאוויר...“

הקשר הרב דורי