מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא של נועם

המשפחה
אנחנו
מהסבא של ג'פרי לסבא של נועם התיישבות בארץ

הסיפור של ג'פרי ונועם
 
הסיפור שלי התחיל לפני 150 שנה בערך. למה? למה נולדתי באנגליה ?. איך משפחתי הגיעה לאנגליה ?.
 
היו לי שני סבים וסבתות. הסבא הראשון שלי הוא נולד אי שם ברוסיה {אני לא בטוח איפה} אבל כאשר התגייס לחייל ניקולי הוא חי בשתיתל "סקודס". שהוא התגייס לצבא הרוסי בגיל שש עשרה הוא היה בצבא שמונה עשרה שנה.               
 
לאחר השחרור מהצבא הוא חזר למקום שבו חי, התחתן, ושם נולד אבי ששמו אריס ועוד שני בנים ששמותיהם מיה ונחמן (ג'ק).בזמן הזה רוסיה עמדה לפתוח מלחמה נגד יפן, סבי ברח לליברפול. אחרי זה הוא קרא לאשתו לבוא עם שלושת בניו לליברפול שם נולדו להם ארבע בנות. באותו הזמן את הסבא השני ששמו אשת אברהם ואשתו הם שלחו לליברפול בגלל שהם פחדו שהוא יתגייס לצבא הרוסי. בזמן הזה הוא היה בן תשעה עשרה וסבתא בת שש עשרה. בסך הכל היה להם שניים עשר ילדים. סך הכל היה לי תשעה עשר דודים ודודות.
 
אני נולדתי בליברפול בשנת 1935 היה לי אח ששמו מרטין שהוא יותר גדול עכשיו הוא גר ברחובות. ואחות אחת ששמה אסתר, שעכשיו גרה בטורונטו קנדה. מעניין לדעת שאני ואחי ואחותי כולנו התחתנו עם ישראלים.בזמן מלחמת העולם השנייה {1939 עד-1945}  חיינו בליברפול לא היה כל כך נעים, אבא שלי בזמן הזה היה תושב רוסיה. בתחילת המלחמה 1939 חשבו שאז הוא לא היה אזרח בריטי ושהוא היה אויב. למזלנו אמא שלי, אחי ואחותי כבר נולדו בליברפול וזה הציל את האבא מכליאה. אבל הוא לא יכל להחזיק עבודה, אז אנחנו חיינו על כסף קטן שאמא שלי הרוויחה מתפירה. מפעם לפעם הוא מצא עבודה כגון חלבן ופועל נמל עבודות מאוד קשות אבל בסוף המלחמה הוא חזר להיות מלח בספינות {תפקיד טבח הכשר}.   
 
עכשיו נספר על  אשתי. אבא שלה ושמו משה בא לארץ בגיל תשע עשרה עם הוריו ועם אחיותיו ואחיו. הוא הגיע בשנת-1920 עם עוד בן אדם והם קנו את השטח של המקום שקראו לו אבן ברק, הוא חשב בזמן הזה זה שבגלל השם אבן ברק הוא מצא את בני ברק של היום.אפשר להגיד שהו מייסד את העיר בני ברק ושם נולדה אשתי ברוריה שהיא סבתי {הנכד} היא נולדה בבני ברק. ובזמן שהיא הייתה בבית הספר היא היחידה בכיתה שהיה לה סבתא וסבא. כל המשפחה של אמא של ברוריה נשארו באירופה.אני נפגשתי עם ברוריה בליברפול ואחרי כמה שבועות ברוריה חזרה לארץ ואני הלכתי אליה. אחרי כמה חודשים התחתנו בבני ברק. אחרי החתונה טסנו לליברפול שם חיינו ארבע שנים ושם נולדו שני הילדים שלנו אילן שגר עכשיו בסנסנה ודידי אמא שלי {אמא של נועם}.
 
העלייה לישראל
כאשר הגיע הזמן להחליט לאיזה בית ספר לשלוח את אילן החלטנו לעלות לארץ, אבל צריך לדעת דידי ואילן וברוריה לפי החוק היו ישראלים ואני הייתי עולה חדש, היחיד במשפחה {אנחנו עלינו בשנת 1969}. והתחלתי את חיי בארץ.
 
אחרי שלוש שנים התגייסתי לצבא הישראלי בשיטה מיוחדת בשביל עולים חדשים בגיל שלי ובחורים שיצאו מישיבות.במהלך השירות הצבאי ובמילואים הייתי במצרים, ירדן, סוריה וגם בלבנון כמה פעמים, פעם אחת במלחמה.מלחמת לבנון הראשונה. אני המשכתי להיות בצבא {מילואים} עד גיל 52.
 
אנחנו גרים בבני ברק עד היום. שאלו אותי אנשים מליברפול אם ההחלטה שלי לעלות לארץ הייתה נכונה?
האמת לא יכולתי לתת לזה אף פעם תשובה. אבל בליברפול חיים עכשיו שני בני דודים שלי חוץ מעוד בן דוד שהוא חי בלונדון. אחרי כל השנים האלה  150 שנה יש לי רק שני בני דודים בליברפול.
 
אחרי כל הסיפור הזה אני מבורך בעשרה נכדים פלוס אחד שהבן שלי אימץ. לאילן הבן שלי נולדה בת ראשונה ואחרי זה נולדו לו שלישיה {שתי בנות ובן} ואחרי זה תאומות בנות. ולאחר מכן הוא אימץ ילד. לבת שלי דידי נולד בן {אני הנכד נועם } ואחרי זה בת בשם טליה ותאומים בנים ששמם אייל ואיתן.
 
תשע"ו

מילון

אנחנו
אני והוא

ציטוטים

”"אנחנו ירדנו לארץ"“

הקשר הרב דורי