מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שלמה במלחמת יום הכיפורים

סבא שלמה
הנכדה נהורה
היה זה בשעות הבוקר של היום הקדוש, מסביב לא נראתה תנועה חשודה, וסבא ירד להתפלל....

הנכדה נהורה גרוסמן מתעדת את סיפורו של סבא רבא שלמה עמרם כפי שסיפרה לה סבתא נורית עמרם.

סבי שלמה עמרם נולד בשנת 1941 להוריו מאיר וקלרה עמרם בעיר סאפי שבמרוקו. העיר סאפי שוכנת במערב מרוקו לחופי האוקיינוס האטלנטי, דרומית לקזבלנקה ומערבית למרקש.  תקופה קצרה לאחר הולדתו עברה המשפחה להתגורר בעיר הגדולה קזבלנקה, שם הם גרו עד לשנת 1956, שנת עלייתם לארץ ישראל.

סבא עלה לארץ בהיותו בגיל 15, משפחתו  הגיעה למושב יגל הסמוך לעיר לוד. הוריו קבלו חלקת אדמה והם התחילו לאט לאט לעבד אותה ולגדל בה ירקות. הייתה להם גם רפת, עם עגלות ופרות. במשק החקלאי היו להם גם עופות ולולים, ששימשו מקור  לפרנסתם. סבא סייע להוריו בעבודות השונות של המשק עד לגיוסו לצה"ל.

לאחר תקופת השרות הצבאי סבא הכיר את סבתא. והם התחתנו באולם במושב יגל. לאחר החתונה הם קנו בית מסודר ויפה.

תמונה 1
סבתא נורית

סבא שלמה נלחם במלחמות ישראל: במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים.

מלחמת יום הכיפורים

מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות כנגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן.

סבא נקרא למילואים זמן קצר לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים. את השרות הוא עשה בבסיס הצבאי פילון שלמרגלות החרמון. היה זה בשעות הבוקר של היום הקדוש, במקום לא נראתה תנועה חשודה מצד הסורים, וסבא ירד להתפלל. לפתע פתאום, נפתחה מתקפת פתע של הצבא הסורי, שכללה הפגזות ארטילריות מסיביות מהקרקע. ומתקפת מטוסים באוויר. המטוסים חגו ממש מעל ראשם. ההתקפה הקשה תפסה את סבי וחבריו לא מוכנים, ובלית ברירה הם נאלצו למצוא לעצמם מקום מחסה. הם מצאו מערה והסתתרו בה. היה חשש גדול שהטייסים הסורים יזהו את מקומו המדויק של המחנה ואת החיילים שנמצאים שם, היה חשש כבד לחיי החיילים שם. כל היחידה של סבי הייתה מכותרת שמונה ימים עד שחיילי צה"ל הגיעו וחילצו אותם ממקום מחבואם. סבא המשיך להילחם יחד עם הפלוגה מול הצבא הסורי. הקרבות שהתחוללו היו קשים ומרים, חיילים רבים מהיחידה של סבא נפצעו ונהרגו. תודה לה', סבא יצא בשלום ממש בנס.

הזוית האישית

נהורה גרוסמן: תודה לסבתא נורית על שהקדישה מזמנה לספר לי על סבי היקר עמרם ז"ל! תודה לאמי שהשלימה לי חלק מהמידע! ותודה למורה פייגי על שבזכותה הכרתי את דורותיי!

קישור לסיפור הנוסף שתעדתי סיפורה של סבתא: חוויות ילדות של סבתא נורית במרוקו.

מילון

מושב יגל
יָגֵל הוא מושב ליד העיר לוד וליד נמל תעופה בן-גוריון השייך למועצה אזורית שדות דן. היישוב נוסד ביום י"ב בתמוז ה'תש"י -27 ביוני 1950 על ידי עולים מעיראק. יגל נמצאת כ-30 מ' מעל פני הים וכ-14 ק"מ מחופו. נקראה בראשיתה לוד ב'. המושבים השכנים לו: אחיעזר מדרום וזיתן ממזרח (ויקיפדיה)

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא זכה להקים משפחה לתפארת ולרוות נחת מילדיו ונכדיו“

הקשר הרב דורי