מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות ונעורים בארץ ישראל

אני וסבא נהנים ביחד בקשר הרב דורי
אני אוהבת את סבא
סבא ראובן ליבוביץ ועופרי בתכנית הקשר הרב דורי

סבא ראובן ליבוביץ מספר לנכדתו עופרי:

"עליתי לארץ עם הורי בגיל 6 חודשים. כמו כל העולים באותה התקופה נשלחנו לגור במחנה העולים עתלית ליד חיפה. גרנו באוהל עם משפחות נוספות. המחנה היה פרוץ ובלילות התרוצצו להם זאבים ושועלים. לילה אחד, אחד השועלים ניסה למשוך אותי ממיטת הורי למאורתו למזלי הרב הורי היו ערניים מספיק לגרש את השועל ולמנוע את חטיפתי".

עופרי מספרת את סיפורו של סבא:

"סבא גדל באזור ושם למד בבית ספר "השבעה" בית הספר היה פעיל מאוד בתחומי החקלאות וסבא היה אחראי על לול התרנגולות. בבית ספרם היה נהוג שכל תלמיד הכין "פרויקט בר מצווה". פרוייקט זה נשאר כמזכרת מבני המצווה לבית הספר. בפרויקט בר המצווה של סבא שלי, בנו הבוגרים אנדרטה לזכרו של בנימין זאב הרצל – חוזה המדינה. אנדרטה זו נמצאת שם עד היום לשמחת כל תלמידי בית הספר.

בשנת 1956 עבר סבי יחד עם הוריו לגור במושב גינתון שם היה להם משק חקלאי עם לול רפת ושדה ירק. סבא אהב מאוד לטפל בחיות המשק ולכן קיבל אחריות על לול התרנגולות בבית הספר. את בר המצווה שלו חגגו במסגרת המשפחה, כשכל הדודים והדודות לקחו חלק בהכנת הכיבוד ואירוח המוזמנים. (באותה תקופה לא נהוג היה לחגוג באולמות ולא הכירו את מושג הפקה אירוע).

בבוקר יום השבת עלה סבא לתורה בבית הכנסת של הישוב, בהשתתפות כל משפחתו וחבריו לכיתה וכולם חזרו הביתה לשיר ולהנות מהמטעמים שהכינו כל הימים שלפני.

סבא התגייס לצה"ל בשנת 1966 כשעוד לא מלאו לו 18 שנים. סבא התגייס לחיל השריון – לפלוגת הסיור של חטיבה שבע, שבה שירת כחייל ומפקד במשך שלוש שנות שירותו. הוא השתתף במלחמת ששת הימים שבה לקח חלק בכיבוש הגדה המערבית עד ליריחו ובמלחמת ההתשה שירת כקצין והקים את מוצבי קו בר לב. בשאר הימים הוביל את ג'יפי הסיור לאורך תעלת סואץ ומנע חדירות של הצבא המצרי. סבא השתחרר מהצבא הסדיר בשנת 1969 והמשיך לשרת במילואים עד שנת 1995 ובמסגרת זו נלחם גם במלחמת יום הכיפורים בשנת 1973 בשנה זו שירת  כחייל מילואים 11 חודשים רצופים.

הזוית האישית

סבא ראובן ליבוביץ ועופרי בתכנית הקשר הרב דורי ברמת חן

תמונה 1

 

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", הייתה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. ויקיפדיה

גִּנָּתוֹן
גִּנָּתוֹן הוא מושב עובדים השוכן במועצה אזורית חבל מודיעין בסמיכות למושב בן שמן. המושב נוסד בשנת 1951 על ידי עולי בולגריה שישבו לפני כן ביישוב בית עריף. השם סמלי, לקוח מתוך רשימת משפחות הכהנים (נחמיה י, ז). למייסדים הצטרפו עולים מהונגריה, מרומניה, מצפון אפריקה ומפרס. ויקיפדיה

ציטוטים

”ענווה וחיוך הם כוח גדול“

הקשר הרב דורי