מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שלי ניסים אברהם החייל

סבא ואני בבית ספר מורשה
סבא ניסים בצבא
סבא ניסים מספר על מלחמת יום הכפורים

סבא רבא סעדיה ז"ל וסבתא רבתא שרה שתחיה עלו לארץ מתימן בשנת 1942. כאן בארץ שלט השלטון הבריטי ולא הוקמה עדיין מדינת ישראל. בארץ היו רק מחתרות שונות כגון: אצ"ל, פל"מח, לח"י, הגנה ותנועת השומר.

המצב הכלכלי בארץ היה קשה מאוד. בשנת 1943 סבא רבא וסבתא רבתא שלי התחתנו וגרו במעברה שבכרכור בצריפים ובאוהלים ללא חשמל, ללא מים וללא גז.

תמונה משפחתית

תמונה 1

סבי נולד בשנת 1951. לפניו נולדו שלושת אחיותיו ואחריו נולדו עוד שלושה אחים. סבא היה בגן נעמי של הפועל המזרחי הדתי הלאומי. לאחר מכן התחנך סבא בבית הספר ממ"ד "מורשה –  כרכור". באותם הזמנים לא הייתה חטיבת בניים, למדו מכיתה א-ח, 8 שנות לימוד בבית ספר יסודי. בית הספר היה בתחילת הקמתו הם למדו בכיתות שהיו בתוך דירות שונות שאנשי השכונה התנדבו לתת חדר בדירתם. סבא סיים את בית הספר מחזור ז' שנת 1965 תשכ"ה. לאחר מכן סבי הלך ללמוד בבית הספר כפר אברהם מוסד עלייה דתי תורני שבפתח תקווה. לאחר מכן השלים את לימודיו בבית ספר התיכון תחכמוני, שבעיר חדרה. בשנת 1970 התגייס סבי לצה"ל ושירת 3 שנים במערך גדוד שרותי חימוש לטנקים ברמת הגולן.

סבא ניסים החייל

תמונה 2

סבא סיים את שירותו הצבאי בשנת 1973 והמשיך במילואים, כולל חתימה על התנדבות מרצונו החופשי עד גיל 55 וסיים את שירותו בשנת 2006. במהלך שירותו הצבאי סבי נלחם בשלוש מלחמות: יום הכיפורים, מלחמת לבנון הראשונה ושלום הגליל. בכל המלחמות היו ברמת הגולן בגזרת הצפון.

סבי הכיר את סבתי רבקה תוך כדי שירותו הצבאי. הם התחתנו בשנת בחודש ספטמבר 1973

תמונה 3

חודש לאחר מכן פרצה מלחמת יום הכיפורים באוקטובר-73. בתפילת יום הכיפורים בין מוסף למנחה, הזעיקו את סבא בצו חירום ביום הקדוש ביותר לעם היהודי.  סבא יצא להילחם במלחמת יום הכיפורים.

תמונה 4

באותה תקופה סבא עבד בחברה טיקטינר כמפעיל ציוד מכני כבד בפיתוח תשתיות כבישים, ביצורים בגבול הצפון וכן עבודות מגון במרחב סיני. מלחמת יום הכיפורים מלחת קודש הייתה מלחמה קשה מאוד שבו סבא עם חיילי צה"ל הגנו על גבול הצפון שבו הייתה סכנה גדולה מאוד לכל מדינת ישראל מהאויבים שרצו להשמיד את מדינת ישראל. בעזרת ה" עם ישראל וצה"ל ניצחנו את מלחמת יום הכיפורים!!!

סבא בשרות הצבאי

תמונה 5

הזוית האישית

סבא ניסים: במשך כל תקופת הקשר הרב דורי היה מאוד מרגש ומאוד עוצמתי לספר לנכד עילאי את כל החוייה של הנערות והבגרות של סבא, ובמיוחד באופן המאוד יצירתי שבו סבא למד והתחנך בבית הספר מורשה, שזו הייתה תקופה של התחלת הפיתוח והרחבה של מוסד זה. כאן סבא מרגיש בכל ליבו שנכדו משלים וסוגר את המעגל בתקופת חייו של סבא ושיא הקשר היה בנסיעה לבית התפוצות בתל-אביב, שם הייתה ההמחשה האישית והרוחנית והנפשית בין סב לנכדו. בהזדמנות זו אני רוצה להודות ולברך מקרב לב את המורה נעימה, שבכל התקופה ליוותה מקרוב את הפרוייקט ועזרה ותמכה ועל כן מגיע לה רוב תודות מקרב לב.

הנכד עילאי:  במפגש הראשון ביני לבין סבא בקשר הרב דורי התרגשתי שסבא למד באותו בית הספר, לא כפי שהוא היום, ועל ידי זה הבנתי כמה קשים היו הלימודים באותה תקופה.

היה לי כיף מאוד ללמוד מסבא והחוויה הגדולה בינינו הייתה כשנסענו לבית התפוצות. שם הקשר רק התחזק מאוד.

תודה רבה לכולם על החוויה עם סבי.

 

מילון

מלחמת יום כיפור
פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות כנגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בתפילת יום הכיפורים בין מוסף למנחה הזעיקו את סבא בצו חירום ביום הקדוש ביותר “

הקשר הרב דורי