מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שלי גדעון שפר הטייס

אני וסבא
סבא בצבא
סיפורו של האלוף גדעון שפר

סבא שלי, גדעון שפר, נולד בשם גדעון שפורר בפולין, בשנת 1948. אביו נפטר סמוך ללידתו. בגיל שנה וחצי הוא עלה עם אמו וסבתו לישראל.

המשפחה נשלחה למעברת עתלית, ובהמשך למעברת טירת הכרמל.  סבא גדעון למד בבי"ס הטכני של חיל האוויר, שם הוכשר כטכנאי אלקטרוניקה, וכאשר התגייס, שירת בתפקיד זה בבסיס רמת דוד. "יום אחד פנה אליי המפקד שלי ושאל אם אני רוצה להתנדב לקורס טיס", סבא נזכר, "אמנם לא עמדתי באף קריטריון אבל נתנו לי הזדמנות ואמרתי 'כן'.

סיימתי את הקורס בהצלחה כטייס קרב והשתתפתי בכל מלחמות ישראל ממלחמת ההתשה, דרך מלחמת יום כיפור ודרך כל התפקידים הפיקודיים שמילאתי בהמשך – עד מלחמת צוק איתן".

תמונה 1

ב-9 בנובמבר 1973 סבא יצא עם הנווט סגן עופר צידון לגיחת צילום מעל מצרים. מטוסם נפגע מטילי נ"מ בגובה 48 אלף רגל ובמהירות של 1.8 מאך. כשנטשו את מטוסם נהרג סגן עופר צידון אך סבא גדעון הצליח לשרוד את הנטישה בתנאים שאיש לפניו לא שרד. הוא נפצע וסבל משברים בפנים וידיים שתלויות לצד הגוף ואינן מגיבות, וכך צלל אל הקרקע בתוך כיסא המפלט בנפילה חופשית במשך דקות שנדמו כנצח, עד שהמצנח נפתח באופן אוטומטי. בהגיעו לקרקע, נפל בשבי המצרי. נפילתו בשבי התרחשה כאשר המו"מ להחזרת שבויי צה"ל מהמלחמה כבר היה בשלבים מתקדמים, וסבא שהה כשבועיים בשבי. הצעד הראשון שסימן לעצמו בדרך, למרות הנכות החלקית שנגרמה לו בשל פציעתו, היה לחזור לטוס. "עד היום, הפטור היחידי שיש לי בחיים הוא מלתלות כביסה, כי בגלל הכתף הפגועה אני לא יכול להניף גבוה את יד שמאל" סבא צוחק. "המסר שאני הולך איתו כשאני מבקר טייסים שנאלצו לנטוש את המטוס – זה לחזור כמה שיותר מהר לאוויר, השאר כבר יבוא מעצמו".

לאחר החזרה הביתה ושיקום של מספר חודשים, החל גדעון, הסבה למסוקים ונמנה עם מקימי טייסת הקוברה הראשונה. אחר כך סגר מעגל עם מינויו למפקד טייסת הפאנטום ממנה יצא לגיחה ההיא. בשנת 1982 קיבל סבא צל"ש מפקד חיל האוויר כאשר הוביל טיסת צילום בעירק, והצליח להתחמק ממטוסי מיג 21 שדלקו אחריהם, עד שהצליח לגרום לנפילתם מחוסר דלק. הוא התקדם בחיל ובסולם הדרגות עד לפרישתו בדרגת אלוף, לאחר ששימש כראש מטה חיל האוויר וראש אכ"א. בהמשך, מונה ליו"ר בפועל של המועצה לביטחון לאומי, תפקיד שמילא במשך כשנתיים. סבא פרש סופית מצה"ל רק בשנת 2017.  אחרי שירות של 52 שנה בצבא. במשך זמן זה שירת במילואים כמפקד הבור, ושימש כ"צל" של ארבעה מפקדי חיל האוויר.

תמונה 2
סבא מקבל את אות צוק איתן ממפקד חיל האוויר אמיר אשל

סבא נשוי לסבתא שוש ומתגורר במושב ביצרון, אב לארבעה ילדים וסבא לתשעה נכדים. אני עומר, בתו של אוהד בנו הבכור ונכדתו החמישית.

הזוית האישית

סיפורו של סבא גדעון שפר תועד ע"י עומר שפר במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

כסא מפלט
המצאת כיסא המפלט (מושב המפלט) איפשרה לטייסים להיזרק עם כסא הטייס שלהם מהמטוס ולצנוח בביטחה אל הקרקע. לכיסא המפלט יש מנגנון אוטומטי שמשחרר את הכיסא, כשהטייס צונח באוויר. אחרי זמן מה גם נפתח המצנח האוטומטי והטייס ממשיך לצנוח למטה בביטחון מוחלט. בשל העובדה שהם חשופים להתקפות והסיכוי לפגיעה בהם גבוה יותר, מטוסי קרב מצוידים כיום כמעט תמיד בכיסאות מפלט.

ציטוטים

”הצעה לטייסים שנאלצו לנטוש את המטוס היא לחזור כמה שיותר מהר לאויר“

הקשר הרב דורי