מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שלי הכל יכול

סבא וסבתא בבת המצוה שלי.
סבא מנחם מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה.
חייו של סבא מנחם

סבא נקרא על שם אח של סבא רבה שלו אבא של סבא שמו משה צבי ז"ל אמא של סבא שמה בלהה ז"ל הסבא והסבתא של סבא שלי היו בין גואלי האדמות בארץ ישראל.

בשנות ה – 20 הם הגיעו לארץ, הם רכשו 70 דונם מהערבים בכפר אתא. לסבא היו שלוש אחיות רבקה ז"ל גילה ושושי סבא נולד וגדל בכפר אתא – קריית אתא של היום. סבא למד בבית ספר יבנה – בית ספר בו אמא שלו (סבתא רבתא שלי)  הייתה במחזור ה' וסבא במחזור כ"ח. בבית ספר תיכון סבא למד ביבנה חיפה.

בשנת 1969 סבא התגייס לצבא. סבא היה שייך לחיל הקשר ושירת בגולני במסגרת שירותו הצבאי סבא היה בפעולות מעבר לגבול בלבנון וירדן. לסבא היתה זכות להיות שותף במבצעים מיוחדים.

סבא וסבתא התחתנו בחודש יולי 1972. באוקטובר 1973 פרצה מלחמת יום כיפור וסבא גויס למילואים סבא היה חצי שנה נוספת במילואים. באמצע המלחמה נולד דודי – קובי. סבא לא ידע שנולד לו בן. תוך כדי המלחמה היה מסוק שפינה פצועים ומסר את השמות שנולדו בעורף.

כך נודע לסבא שנולד לו בן, סבא היה ביחידת סיור ובקש מהמפקד לנסוע לברית של בנו המפקד הלך למפקד החטיבה לבקש אישור והתשובה הייתה שאנו במלחמה ואין אפשרות לצאת כמו כן מפקד החטיבה אמר שגם מפקד אחד הגדודים נולד לו בן והוא לא יצא.

שעתים לאחר מכן נפגע הטנק של מפקד הגדוד.  מפקד החטיבה (סבא והוא חברים עד היום) חיפש את סבא ואמר שלפחות סבא יראה את הבן שלו. סבא יצא בשיירת פצועים וכך הגיע לברית של דודי קובי.

סבא סיים את לימודיו באוניברסיטת חיפה כלכלה מתמטיקה וחשבונאות, כמו כן סיים לימודי ראיית חשבון.

החל מגיל 27 סבא החל לעבוד בחברת טמבור. סבא החל כפקיד בהנהלת חשבונות וסיים כחשב ומנהל פיתוח עסקי לאחר מכן מונה סבא למנכל קבוצת טמבור אקולוגיה ושינה את שם החברה ל-GES .

בסוף 2008, לאחר 12 שנות ניהול, פרש מהחברה  לשמש כמנכל משרד המדע והטכנולוגיה של מדינת ישראל בתוקף תפקידו סבא היה אחראי על סוכנות החלל הישראלית, מכוני המחקר האזוריים ועל המלצות לממשלה על סידרי עדיפות של מחקר ופיתוח.

פרויקט חשוב שסבא היה אחראי עליו הוא פרויקט טרור סייבר כמו כן סבא מוביל פרויקט לאומי גדול של בדיקת היתכנות הקמת איים מלאכותיים מול ישראל בתשתיות לאומיות.

במסגרת תפקידו סבא נוסע הרבה לחול. באחת מנסיעותיו הצטרף לנשיא המדינה לוויטנטם , בנסיעה אחרת נסע עם ראש הממשלה מר בנימין נתניהו לגרמניה. לפני חמש שנים סבא ערך בבית נשיא המדינה תערוכת טכנולוגיות  במדינת ישראל.

משנת 2014 החל סבא לשמש כמנכל אוניברסיטת בר אילן. אוניברסיטת בר אילן היא אוניברסיטה אתגרית העוסקת גם בנושא הוראה וגם מחקרית.

 

הזוית האישית

היה מרגש מסקרן ומענין לעשות עם סבא את העבודה הזאת, לשמוע על העבר של סבא ועל חוויותיו.

מילון

מלחמת יום כיפור
פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות כנגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן.

ציטוטים

”וסבא לא ידע אפילו שנולד לו בן“

הקשר הרב דורי