מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שלי גיבור

סבי בראיון על מלחמותיו
בתמונה רואים את סבי עם הצל"ש
סיפורי הקרב של סבא יקי

סבא יקי מספר: אני יקי חץ נולדתי בתל אביב בשנת 1946 לבילהה ז"ל וליצחק ז"ל ויש לי שני אחים רותי ועמוס.

הייתי בנחל ובסוף השירות בנחל הייתי בגדוד 50 של הנחל.  לחמתי בשלוש מלחמות ובמשימות רבות כגון מחבלים בעזה ובלבנון ועוד.

תמונה 1
יקי חץ כלוחם מילואים בגדוד 66 של חטיבה 55

במלחמת ששת הימים קרו לי שני דברים:

הראשון הוא ששני חברים שלי הלכו מכות בגלל שהם רבו מי ישמור ראשון בתורנות שמירה. הם רבו והתחילו ללכת מכות עד דם. הם היו שני חבר'ה ממש חזקים והיינו צריכים ששלוש אנשים יחזיקו כל אחד מהם כדי להפריד אותם. לאחר יום שניהם מתו במלחמה ואמרתי לעצמי כמה טיפשי זה לריב בין חברים.

הדבר השני שקרה הוא שקיבלתי צל"ש. בהתחלה חשבתי שלא הגיע לי צל"ש חשבתי שעשיתי כל מה שחייל רגיל צריך לעשות, אבל היום אני מבין שעשיתי דברים מאוד נועזים.

קיבלתי צל"ש כי בלחימה בירושלים ארגנתי את הלחימה מול הבונקר המרכזי למרות שהייתי חייל פשוט. אך לפי דעתי, הדבר הנועז יותר שעשיתי, היה להחליף את המ"מ שלי, שלצערי הרב נפגע ונהרג בתחילת הלחימה. ובעצם אני הובלתי את הפלוגה שלו. הייתי ראשון בריצה בתעלות בגבעת התחמושת בירושלים ולהיות ראשון זה בעצם הכי מסוכן כי אתה הכי פגיע.

במלחמת יום כיפור גם קיבלתי צל"ש:

היה קרב קשה מאוד לצנחנים בחווה הסינית היינו בדרך לחצות את התעלה לכיוון מצרים, בדרך לחצייה של התעלה קיבלנו הודעה שצריך לחלץ את הפצועים מהחווה הסינית ואז אמרתי אם אני מחלץ את הפצועים אני לא אוכל להגיע לפלוגת החוד. אז אמרו לי תישאר בפלוגת החוד. ואז נכנסו אחרים וחילצו פצועים. בסביבות 14:30 הודיעו שחילצו את כל מי שהיה חי. אך אני שמעתי בקשר שראו מישהו מזיז את היד. אני חשבתי- אם יש מישהו חי צריך לחלץ אותו ניסיתי ללכת להציל אותו עם עוד שש חיילים אך התעלה בה הלכנו נגמרה 100 מטר לפני הנפגעים וביננו היה שטח פתוח והיה לי ברור שהמצרים ינסו להרוג אותנו. ביקשתי מהנגמש שלי שהוא יכנס. הנגמש נסע לעבר הפצועים ואני ביינתים ארגנתי הפגזות לכיוון המצרים. הנגמש הגיע לנפגעים ואמרו בקשר שכולם מתים והנגמש חזר. אבל עדיין הבנו שיש מישהו חי. אז אני עליתי על הנגמש ונסענו לעבר הנפגעים והתמקדתי בין הטנקים ואז יצאתי מהנגמש. זה היה נורא. מלא נפגעים מתים. ואז ראיתי את החייל מזיז את היד. מהר לקחתי אותו עם עוד חיילים לתוך הנגמש והבאנו את החייל והצלנו את חייו. אותו חייל ניצל ונשאר בחיים והזמין אותי לחתונתו כעבור כמה חודשים.

העשרה:

יקי חץ מיקנעם- בין מדליקי המשואות בטקס יום עצמאות ה-69 משרד התרבות והספורט פרסם את רשימת 14 מדליקי המשואה בטקס הממלכתי לנעילת יום הזיכרון ולפתיחת אירועי יום העצמאות שיערך ב- 1 במאי בירושלים, ביניהם יקי חץ מיקנעם המושבה שבמועצה אזורית מגידו. "זו הגשמת חלום עבורי. אני לא יכול להסביר את ההתרגשות העצומה". לפני כשנה וחצי הובא באתר עמקניוז בהרחבה סיפורו של חץ, שעל גבורתו בלחימה הוענק לו עיטור העוז ובהמשך פרס ביטחון ישראל

מדליק המשואה משחזר את גבורת מפקדו: "הוא הלך ראשון בקרב ולחם עבורנו, אני חי בזכותו" יקי חץ לחם לצדו של יורם אלישיב ז"ל בקרב על גבעת התחמושת במלחמת ששת הימים. בקרב על הגבעה ההיא, מול הירדנים שהפגיזו את הבירה באש כבדה, משחזר חץ איך מפקדו הנערץ שעמד בראש שיירת הלוחמים נורה ונפגע – ואיך לקח את הפיקוד במקומו. ביום העצמאות ידליק חץ משואה בטקס הממלכתי לזכר החללים." מור לוי | חדשות 2 | פורסם 01/05/17 08:04 |

יעקב (יקי) חץ (71) – לוחם מילואים בגדוד 66 של חטיבה 55 במלחמת ששת-הימים וכיום הוא פעיל מרכזי בהנחלת מורשת הקרב של ירושלים. לפני המלחמה היה חץ לוחם בחטיבת הצנחנים, בסדיר ולאחר מכן במילואים. הפלוגה של חץ לחמה בקרב גבעת התחמושת בו נפגע מפקד המחלקה שלו. חץ הוביל את חיילי המחלקה בקרב הקשה על הבונקר הגדול ועל פעולתו זו הוענק לו עיטור העוז. במהלך מלחמת יום הכיפורים לחם בסיני. לצד שירותו ארוך השנים במילואים עבד חץ ברפא"ל ועל עבודתו הוענק לו פרס ביטחון ישראל. חץ מביא לידי ביטוי את עוז הרוח של הלוחמים ואת הניצחון הדרמטי במלחמת ששת הימים. חץ ידליק את המשואה לכבוד גבורתם של נכי צה"ל, לזכרם של החללים שנפלו בקרבות ובשם האלמנות והיתומים.

הזוית האישית

מאוד נהנתי , למדתי על סיפור הקרב של סבי

מילון

צל"ש
ציון לשבח

ציטוטים

”"אני לא יודע למה קיבלתי צל"ש בסך הכל רציתי לחזור הביתה בשלום“

הקשר הרב דורי