מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שלי גיבור מלחמה

אני עם סבא וסבתא שלי בבית הספר
תמונה של סבא מתוך תעודת עלייה
הם שימרו את תרבותם באמצעות השירים לדוגמא כמו: טו מדרה קה טה פריו וסי לה מר ארה דה לצ"ה.

לסבים שלי מצד אבא קוראים יצחק וג'ני למשפחת שגיא לשעבר "סרדס" הם היו חלק ממשפחות יהודי טורקיה שעלו לארץ ישראל.

לאחר גירוש יהודי ספרד אבות אבותם של המשפחות שלהם נקלטו בערים בשם איזמיר ואיסטנבול שבמערב טורקיה. במרוצת השנים המשפחות השתרשו , בנו את בתיהם, התפתחו, הקימו עסקים ולמדו בעיקר מקצועות חופשיים. חשוב לציין את העובדה שאותם יהודים שגורשו בזמנו מספרד הביאו אתם תרבות, מנהגים, מאכלים  והכי חשוב את השפה הספרדית "הלאדינו" שנשתמרה עד עצם היום הזה. הם הקפידו לדבר וללמד את הדורות הבאים עד לדור שלנו. היא למעשה שימשה כשפת אם בבית של כל יהודי.

בעיקר הם שמרו את תרבותם באמצעות השירים לדוגמא כמו: טו מדרה  קה טה  פריו וסי לה מר ארה  דה לצ"ה.

וכאן מגיע הסיפור האישי של סבא שלי, סבא יצחק מצד אבי :

סבא שלי נולד בטורקיה בעיר איזמיר, לאבא שלו (סבא רבה שלי) קראו משה (לאבי קוראים על שמו) ולאמא שלו (סבתא רבתא שלי) קראו מטלידה. לסבי 4 אחיות והוא הכי קטן. מכיוון שדיברו בביתו בשפת הלאדינו, לא יצא לו ללמוד את השפה הטורקית של הארץ בה נולד, זאת  משום שעד כיתה א'  היה בבית, ובתקופה שלו לא היו גני ילדים או חוגים.

כאשר הלך  לכיתה א' שולב בבית ספר טורקי הייתה לו בעיה מכיוון שלא ידע לבטא את השפה הוא לא יכל לתקשר עם הסביבה. המורה בבית ספר היתה אשה מבוגרת שלא אהבה במיוחד יהודים.  אז הייתה תופסת אותו באוזניים ואומרת לו "הלוואי שיעקוץ אותך דבור בלשון" יכול להיות שאז תוכל לדבר באופן שוטף.

בגיל 15 סבי עלה בשנת 1959 לארץ ישראל לבד באוניה בעקבות אחותו הגדולה ובהשפעת ניצחון מדינת ישראל במלחמת קדש.

3

בתחילה התגורר בקיבוץ דברת. למד עברית באולפן והלך לתיכון , אח"כ התגורר עם אחותו ובעלה בעיר בת-ים. הוריו ויתרו אחיותיו עלו לארץ  כמה שנים מאוחר יותר. לסבי  לא היה קל להתקלם בארץ בעיקר בצבא בגלל שהוא היה חיל בודד

4

משם התגייס לצה"ל  לחיל תותחנים בו היה סמל קשר גדודי.

5

לאחר שחרורו עבד בתעשיית היהלומים, מאוחר יותר הכיר את סבתא שלי שעלתה לארץ בגיל 19 בשנת  מאיסטנבול- טורקיה 1966. הם התחתנו בשנת 1968.

באחד הביקורים של סבי אצל החברים הוא פגש בחורה שבמקרה באה לבקר את אותם החברים. מכיוון שהבחורה הייתה עולה חדשה סבא הציע לה עזרה בלימוד השפה העברית. הבחורה הזאת היא סבתא שלי – ג'ני – אח"כ כבר הפגישות הפכו לקבועות סבא וסבתא שלי התחילו לחבב זה את זו ובסוף זה הוביל לחתונה:-) הם הקימו בית בבת ים והולידו שני ילדים את דודתי מתי ואת אבא שלי משה.

6

 

במסגרת שרות המילואים  בצבא סבי השתתף בכל המלחמות ישראל כולל מלחמת לבנון בתור לוחם ולא מעט פעמים ניצל ממוות בנס. עכשיו אספר לכם סיפור צבאי של סבא שלי. במהלך מלחמת יום הכיפורים במסגרת תפקידו הצבאי כקשר של קצין תצפית קידמי, הגדוד שלו נשלח לגלות את המיקום המדויק של כוחות האויב. הם עלו על התל הכי גבוה באזור אבל התברר שהתל היה בשליטה של הקומנדו המיצרי.

איך שהם התקרבו לפסגה, המיצרים גילו אותם והתחילו להמטיר עליהם מתחי אש כבדים. המפקד של סבא שלי דחף את סבי לתוך בור כדי שלא ימות, ואז עלה רעיון למפקד הוא החליט לתת הוראה לסוללת התותחים, לפתוח באש תותחים על הנקודת ציון שבה המפקד וסבי נמצאים תחת אש המצרים. סבא שלי יצר קשר עם הסוללה ואמר להם  להפגיז את פסגת התל. לא עבר הרבה זמן והגיע המטח הראשון של הפגזים כוחות האויב הופתעו לחלוטין. התחילה מהומה אצל המצרים והפגזים המשיכו לרדת על המיצרים וגם על המפקד וסבי אך לא חלף הרבה זמן עד שהמיצרים נסוגו וכך סבי והמפקד שלו ניצלו והצליחו להגיע לכוחות שלנו בשלום.

מלחמת יום הכיפורים באופן כללי הייתה מלחמה מאוד קשה שבה הופתענו ולא ההינו מוכנים להגיב להתקפות בשתי החזיתות. סבא שלי היה חמישה וחצי חודשים במלחמה הזאת,  וכל יום כאילו הוא נולד מחדש בגלל שהוא לא ידע אם ישרוד את אותו יום.

במלחמת ששת הימים היחידה של סבא נשלחה למשוך את האש באותה גזרה על מנת שיתר הכוחות יוכלו לתקוף ולהפתיע את האויב.

7

הזוית האישית

למדתי הרבה דברים חדשים ואם מישהו ישאל אותי מאיפה באתי עכשיו אוכל להסביר.

מילון

לאדינו
שפה ספרדית

ציטוטים

”טו מדרה קה טה פריו “

הקשר הרב דורי