מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שלום בוסקילה מספר על שורשיו ממרוקו

סבא שלום ונכדיו
סבא שלום וסבתא יהודית ז"ל
המסורת המרוקאית ביהדות מרוקו

שמי שלום בוסקילה. נולדתי בשנת 1944 במרקש שבמרוקו. בשנת 1957, בהיותי בן 12 אבי הודיע למשפחה שעלינו לעזוב את מרוקו ולעלות לארץ ישראל. הדרך הייתה ארוכה, קשה ומלווה בקשיים ותלאות.

ארזנו מעט מחפצינו, נאלצנו לנטוש את ביתנו, אבא עזב את מקום עבודתו, אך כולנו היינו מלאי התרגשות לקראת העלייה לארץ ישראל. היציאה לכוון הארץ נעשתה בחשאיות רבה , למרות שארץ ישראל כבר הוקמה. בתחילה נסענו ברכבות ואוטובוסים לכוון סאותה שבספרד.

שם חיכינו לאישור להמשך הדרך. המשכנו במעבורת ולאחר מכן באוניה למרסיי שבצרפת. לאחר תקופה יצנו בשעה טובה לכוון נמל חיפה. בחיפה העלו את העולים בצפיפות רבה במשאיות והחלו לפזרם ברחבי הארץ. את הוריי יחד עם ארבעת ילדיהם הורידו ביבנה.

שם החלו חיינו….

בשנת 1964 נשאתי ליהודית, ז"ל ונולדו לנו חמישה ילדים: ג'וסיה, אילן, יחיאל, כפיר וחן. את ילדינו גידלנו ביבנה , שם אני גר עד היום. לאורך השנים, יחד עם הילדים, הכלות, החתן ונכדים והנכדות  שמרנו על מנהגים במסורת המרוקאית היהודית שכללו חגיגות מימונה, חינה , ארוחות המלוות במאכלים מרוקאים כגון הקוסקוס  ועוד…

סבא שלום סנדק בברית המילה של אלון, מברך את נכדיו דביר ודולב:

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%942

הסרט של שלום בוסקילה:

מצגת סיפורו של שלום בוסקילה: המסורת המרוקאית:

מילון

מאכלי מרוקו : ספינג\' בורקוטש נגולה
ספינג\' בחג החנוכה, נגולה בחג פורים , בורקוטש › הפירוש: בחג החנוכה כאשר כולם אוכלים סופגניות מסורתיות עם ריבה אנו המרוקאים מכינים ספינג\'- הלביבות הלאומיות שלנו. במשך ימות החג עם הדלקת הנרות וכמה שיותר אנשים כך יותר טוב, מכינים את הספינג\' ואוכלים אותם עם סוכר או אבקת סוכר. פורים בחג הפורים מעבר לעינין התחפושות, במרוקו נהגו לשלוח מנות לכל השכנים והמכרים ובהן היו מיטב העוגיות מעשה ידי השולחת. נהגו להכין \"נגולה\" - זהו לחם בית אפוי עם ביצה שלמה מעל אשר רצועות בצק מחזיקות אותה ובעיקר נתנו לבנים לאכול אותו. קוסקוס חלבי- ברקוקש- נהגו להכין ברקוקש שהמרקם שלו הוא גושי קוסקוס מסולת הוא מורתח עם חלב חמאה ומלח.

ציטוטים

”"חלום טוב – חלום שלום" , "תרבחו ותסעדו" “

הקשר הרב דורי