מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שחקן כדורגל בקבוצת שמשון תל אביב

אני וסבא בתוכנית הקשר הרב דורי
קיבוץ פלמ"ח צובא
סיפור חייו של סבא שוקי לאחר הבר מצווה, והקמת המשפחה

אבא שלי עלה לארץ ממרוקו עם שני אחיו והורים, הם נקלטו בארץ וגרו בטבריה. לאחר מספר שנים שהבריטים שלטו בארץ הם נאלצו לעבור לגור בתל-אביב. כל זה היה בזמן הקמת המדינה. גרנו אז בדירה של שני חדרים, שבעה אחים, ואחות אחת וההורים.

כאשר הבריטים עזבו את המדינה עברנו לגור בשכונת קריית שלום, שהוקמה אז. אבא שלי עבד בתחנת קמח, והאחים הגדולים עזרו לו לפרנס את המשפחה בכבוד.

היקלטותי בקיבוץ פלמ"ח צובה

 

בשנת 1954 כאשר הייתי חבר בתנועת הנוער העובד. התארגנו כגרעין ומשם היפנו אותנו לקיבוץ פלמ"ח צובה כגרעין נח"ל. סדר היום בקיבוץ היה 43 יום למדנו ו- 41 יום עבדנו בקיבוץ. אני אישית, עבדתי ברפת, והייתי רפתן שחלב את הפרות במשאבות. את החלב שחלבנו המכונות העבירו למיכלים ומשם הם הועברו לתנובה. בגיל 18 התגייסנו לצבא כגרעין נח"ל, והיינו בצבא בשנה הראשונה בשרות מלא ולאחר מכן, עברנו לקיבוץ החולה בצפון. בקיבוץ שירתנו כצבא לכל דבר מפני שחלק מהיום היינו עובדים בשירות הקיבוץ, וחלק מהיום היינו כחיילים לכל דבר. לאחר שסיימנו את השירות בקיבוץ חזרנו כגרעין שלם לקיבוץ פלמ"ח צובה.

 "בשטחי הקיבוץ אתרי נוף ומורשת רבים, שבילי טיולים בנוף מרהיב, ובראשם עין צובה, אשר שימש מקור המים היחידי למקימי הקיבוץ אשר שופץ והפך מוקד משיכה לטיולים"

 

תמונה 1

 "הנח"ל נוסד באישור של דוד בן-גוריון ב-19 באוגוסט 1948 כמענה למכתב משותף של כל תנועות הנוער הציוניות מה-10 באוגוסט 1948 בו ביקשו ליצור מסגרת צבאית בו ישרתו חברי גרעיני הכשרה כקבוצה" אנחנו היינו קבוצה של צעירים שהתארגנה בעיר והצטרפה לקיבוץ פלמ"ח צובה
קיבוץ פלמ"ח צובא  "צוּבּה הוא קיבוץ הנקרא גם פלמ"ח צובה. הוא ממוקם בפרוזדור ירושלים, ליד מבשרת ציון. הקיבוץ נמצא ליד תל צובה שגובהו 769 מטר. הקיבוץ הוקם ב-19 באוקטובר 1948 על ידי חיילים משוחררים יוצאי הפלמ"ח"
תמונה 2
 ספורט
בשנת 1962 חזרתי לביתי בקריית שלום וחיפשתי מסגרת שבה אוכל לבטא את עצמי בתחום הספורט. לאחר סיור בהרבה קבוצות כדורגל של הליגה לאומית, החלטתי לשחק בקבוצת שמשון תל- אביב, הקליטה בקבוצה הייתה מהירה ועברתי מיד לשחק בקבוצה הראשונה בהרכב קבוע. שיחקתי בשמשון תל- אביב במשך 6 שנים בהרכב ראשון של הקבוצה, זאת הייתה חוויה שלא אשכח ונתנה לי מבט לקראת החיים שהייתי צריך לתכנן עד להקמת המשפחה.
ילדי ומשפחתי
בשנת 1964 התחתנתי עם דליה. בשנת 1967 נולד עופר בני הבכור. עופר היה גם בתנועת נוער. בתנועת הנוער לילה אחד לא חזר הביתה, כי כעס עליי. ולמחרת הוא נמצא ישן בקן של התנועה המאוחדת, כל זה קרה לפני שהוא התגייס לנח"ל. בגיבוש של הגרעין הם הופנו כגרעין נח"ל לקיבוץ אפק. ועשה את אותה מסגרת שאני עשיתי, ובשירותו  הצבאי המשיך לקורס קצינים.
בשנת 1969 נולדה בתי האמצעית  שרון. שרון הייתה פעילה בנוער העובד בילדותה, ולאחר מכן היא התגייסה לשירות צבאי רגיל וסיימה אותו כמדריכת חיילות. בשנת 1975 נולד בני הצעיר דקל. הוא שירת בצבא רגיל, במשך כשלוש שנים.
משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי אלה , בהנחייתה של המורה רויטל יוסף
תשע"ה
לסיפור נוסף שלי שתועד עם נכדי רועי: "ילדותו של סבא שוקי בטבריה"

מילון

גרעין נח"ל
"הנח"ל נוסד באישור של דוד בן-גוריון ב-19 באוגוסט 1948 כמענה למכתב משותף של כל תנועות הנוער הציוניות מה-10 באוגוסט 1948 בו ביקשו ליצור מסגרת צבאית בו ישרתו חברי גרעיני הכשרה כקבוצה" אנחנו היינו קבוצה של צעירים שהתארגנה בעיר והצטרפה לקיבוץ פלמ"ח צובה

פלמ"ח צובא
צוּבּה הוא קיבוץ הנקרא גם פלמ"ח צובה. הוא ממוקם בפרוזדור ירושלים, ליד מבשרת ציון. הקיבוץ נמצא ליד תל צובה שגובהו 769 מטר. הקיבוץ הוקם ב-19 באוקטובר 1948 על ידי חיילים משוחררים יוצאי הפלמ"ח

ציטוטים

”להסתכל תמיד על חצי הכוס המלאה“

הקשר הרב דורי