מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שבתאי מספר על השירות הצבאי והשירות במשטרה

סבא שבתאי והנכד
סבא שבתאי בצעירותו
סבא קיבל עיטור מופת ממפכ"ל המשטרה תבורי

סבא שבתאי מספר לנכד עמרי: "קצת על ילדותי"
 
נולדתי בישראל בשנת 1951.הורי הגיעו מטורקיה כשנתיים קודם והשתכנו במעברת סקייה באור יהודה של היום באוהל. אני גרתי באוהל למעלה משנה לאחר מכן עברנו  לצריף.בצריף שגרנו לא היתה מקלחת, המקלחת הייתה בחוץ בחצר. בכניסה לצריף היה לנו עצי גפן אמי הייתה קוטפת את עלי הגפן ומכינה ממולאים. היו לי חברים בשכונה ושיחקנו כדורגל מסמרטוטים.
באותה תקופה החיים היו פשוטים אך עם הרבה חום ואהבה. לימים אחד מחברי הילדות הפך להיות ראש עיריית  אור יהודה וחבר נוסף היה בלהקת הנחל המיתולוגית ביחד עם גידי גוב ירדנה ארזי ועוד. החיים היו פשוטים אך עם הרבה אהבה לזולת הצריף היה פתוח לרווחה לא היה מפתח לדלת.
בית הספר
למדתי בבית ספר ממ"ד סעדיה גאון. המצב הכלכלי באותה תקופה היה קשה מאוד לא היה חשמל הכביסה כובסה ביד האוכל בושל בפתיליה אני זוכר שהכנתי שיעורים לאור נרות המורה שלי בכיתה ח' היה בן דוד של הזמרת שושנה דמארי ז"ל. כאמור בבית ספר יסודי, למדתי בבית ספר ממ"ד סעדיה גאון בישוב. לאחר מכן בבית ספר אורט.
 
השירות הצבאי
בינואר שנת 1970 התגייסתי לצה"ל במסגרת גרעין נחל לקיבוץ בארי בדרום. שרתתי בגדוד- 50 של הנח"ל. שרתתי בסיני במוצבים מול תעלת סואץ. השתחררתי בשנת 1973. באוקטובר- 1973 פרצה מלחמת יום כיפור גויסתי למילואים. הגענו עם הכוח לסיני לחווה הסינית, כדי להגן על כח ההנדסה שפרס את גשר הזחלים בתעלה כדי לחצות ולעבור למתקפה בצידו השני. בסופו של דבר חצינו את התעלה בין הכוחות הראשונים שהגיעו לאפריקה. הלחימה הייתה קשה ספגנו הרבה אבדות, אך בסופה של לחימה כיתרנו את הארמיה השלישית של הצבא המצרי. בסופה הוכרזה הפסקת אש.
 
השירות במשטרת ישראל
לאחר שחרורי מצה"ל, התגייסתי בשנת 1974 למשטרת ישראל במסגרת השירות עברתי קורסים שונים (כגון: שוטרים, סמלים והשתלמויות שונות). שימשתי כמפקד סיור במרחב ירקון שחולש על תל אביב.
 
בשנת 1976 במסגרת סיור שגרתי נתקבל אירוע על שוד בחנות תכשיטים ברחוב הירקון מול מלון דן. כמובן שדהרנו למקום במהלך האירוע רדפנו אחרי השודד בשלב מסוים השודד ירה עלינו מהאקדח שהיה ברשותו. לבסוף הצלחנו להתגבר עליו. על אירוע זה הוענק לי עיטור המופת על ידי מפכ"ל המשטרה תבורי.
בשנת 1984 פרשתי מהמשטרה.
 
נישואין 
בשנת  1975 נישאתי לחבצלת (סבתא של עומרי), נולדו לנו שלושה ילדים : איציק מיכל וליאור. מיכל היא אמא  של עומרי, נכדי ומחנכת בבית הספר בו לומד עומרי. בבית ספר זה אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי.
 
כיום אני עובד ומבקר את חמשת נכדיי הפזורים ברחבי הארץ.
 
העשרה
אור יהודה מעברת סקייה: "העיר שוכנת במקום בו התקיים היישוב כפר אונו כבר בתקופת המקרא. לפני קום המדינה שכן במקום היישוב סאקיה שנחרב ב-1948 במלחמת העצמאות‏. במלחמת העצמאות נכבשו הכפרים סאקיה וכפר עאנה (ואל-ח'ירייה) במבצע חמץ. בשנת 1949 התיישבו ראשוני העולים יוצאי לוב וטורקיה בתוך חורבות הבתים הערביים הנטושים של שני הכפרים. במקום לא היו תשתיות מים וביוב, והמתיישבים הראשונים סבלו סבל רב. הם השקיעו במקום כסף רב ועבודה רבה: הבתים שופצו, הסמטאות נוקו והתושבים טיפחו גינות פרטיות סביב בתיהם.
בשנים 1950-1953 הוקמו המעברות של סקיה וכפר עאנה ואליהם הגיעו עולים מעיראק במבצע עזרא ונחמיה. המעברות כללו אוהלים ("בדונים") וצריפונים‏. מספר התושבים במעברות גדל עד ל-16,000 תושבים.
תשע"ה

מילון

מעברה
פירוש המילה/הביטוי: פירוש המילה מעברה היא שכונה גדולה בשנות החמישים הייתה עלייה המונית לארץ ישראל ולכן בנו מעברות כדי לשכן את המוני העולים שהגיעו.

ציטוטים

”"גשר הזחלים" דוברה ענקית שנפרסה בתעלת סואץ לצורך הנעת הכוחות לגדה המזרחית “

הקשר הרב דורי