מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רפי יאבו עולה מדמשק לישראל

סבא רפי ותמיר
בית ברובע היהודי בעיר דמשק
מדמשק שבסוריה, לבירות בלבנון, דרך זחלה בדרך לישראל

אני וסבא השתתפנו השנה בתכנית הקשר הרב דורי, שמעתי מסבא סיפורים רבים ויחד העלנו את סיפורעלייתו לארץ מדמשק שבסוריה 

סבא מספר: " נולדתי בדמשק שבסוריה בשנת 1945

רקע: דמשק עיר הולדתו

"דַּמֶּשֶׂק (בערבית: ????, דִמַשְׁק) היא בירתה של סוריה ואחת הערים העתיקות בעולם. העיר ממוקמת בדרום מערב סוריה, מרחק לא רב מגבול ישראל, ירדן ולבנון. במדינות ערב ובסוריה עצמה קוראים לבירה הסורית גם בשם א-שאם (ערבית: ?????), כיוון שבאופן מסורתי הייתה בירת אזור ההשפעה ששמו בילאד א-שאם."

"באמצע המאה ה-19 התחוללה עלילת דם (עלילת דמשק) על היהודים בעיר, ובעקבותיה החלה הגירת היהודים ממנה ומסוריה בכלל. מאז ירד בהתמדה מספר היהודים בדמשק. המגמה רק התחזקה עם פרעות תרפ"ט 1929, והקמת מדינת ישראל, כיום עדיין יש בדמשק מספר קטן של יהודים שסובל מעול השלטון הסורי. בדמשק מספר בתי כנסת ובתי ספר יהודים (בעיקר מיסודה של אליאנס- כל ישראל חברים)."

בית ברובע היהודי בעיר העתיקה של דמשק

תמונה 1

 המעבר מסוריה ללבנון

"בסוריה פרץ מרד נגד שלטון צרפת ופרצו מהומות ופרעות שפגעו ביהודי סוריה. עקב כך משפחתי עברה ללבנון וגרנו בביירות, בירתה של לבנון.

גרנו בביירות כשלוש שנים ובשנת 1949 – במהלך מלחמת העצמאות – מחלקת העלייה מישראל ארגנה קבוצת יהודים מביירות לעליה לישראל.

ההתגנבות לישראל

קבוצה שמנתה 70 נפשות, רובם ילדים, בליווי גששים ומדריכים בדואים, יצאנו ערב אחד לכיוון העיר זחלה שבדרום לבנון, ומשם בחסות החשכה התחלנו להתגנב בזהירות לכיוון ישראל באזור מטולה.

המסע הרגלי היה קשה, מפרך ובעיקר מסוכן מאוד. אסור היה לנוע בדרכים סלולות ומסודרות בגלל הסכנה שנתגלה על ידי משמרות החיילים הלבנונים. נענו בשדות מושקים בתעלות השקיה, מכוסים בבוץ ונעים בכבדות ובקושי רב בהרים, נאלצנו כל העת להיזהר ולהתחמק ממשמרות החיילים.

סמוך לשעת הבוקר הצלחנו לחמוק ולהגיע לנקודת המפגש עם החיילים ואנשי העלייה ליד מטולה. המפגש היה מרגש ומלא מתח ולאחר דקות ראשונות פרצנו בשמחה ובהתרגשות גדולה.

כך עליתי עם משפחתי לארץ ישראל עם קום המדינה.

תשע"ד

מילון

דמשק
דַּמֶּשֶׂק (בערבית: ????, דִמַשְׁק) היא בירתה של סוריה ואחת הערים העתיקות בעולם. העיר ממוקמת בדרום מערב סוריה, מרחק לא רב מגבול ישראל, ירדן ולבנון. במדינות ערב ובסוריה עצמה קוראים לבירה הסורית גם בשם א-שאם (ערבית: ?????), כיוון שבאופן מסורתי הייתה בירת אזור ההשפעה ששמו בילאד א-שאם.

ציטוטים

”יצאנו מהעיר זחלה שבדרום לבנון, בחסות החשכה התחלנו להתגנב בזהירות לכיוון ישראל באזור מטולה.“

הקשר הרב דורי