מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא שמשון ארד באו"ם – מהבכירים במשרד החוץ

הישיבה
סבתא ישראלה בצעירותה בבית הספר
סבא רבא היה בין חברי משלחת ישראל לאו"ם

היה אבא שלי. התמונה צולמה בישיבה של האו"ם, בניו יורק. בתמונה רואים אותו כאשר הוא יושב בכיסא השני מימין שבשורה השנייה של חברי משלחת ישראל לאו"ם".

תמונה 1
"אבא היה אז סטודנט בניו יורק והצטרף למשלחת הישראלית הראשונה לאו"ם. בתמונה רואים את אבא אבן שהיה שגרירה הראשון של ישראל באו"ם. באותה שורה יושבים שניים מבחירי הדיפלומטים של ישראל,  ארתור לוריא וגדעון רפאל.
בכ"ט בנובמבר 1947 התקבלה החלטה באו"ם לחלק את שטח ישראל ולהקים את מדינת ישראל, בית לעם היהודי ואת עבר הירדן. באותה תקופה היה משה שרת שר החוץ. ב-1 במאי 1948 הכריז דוד בן גוריון על המדינה. ישראל הייתה למדינה ה-59 שהתקבלה לאו"ם, במאי 1949.
עד סיום בניית המבנה המוכר היום של האו"ם, המוסד פעל בעיירה לייק סקסס במדינת ניו יורק. התמונה, כנראה בהנחת אבן הפינה של הבניין החדש.
אבי חזר לארץ בשנת 1951 ואחרי שהשלים שרות צבאי בחיל המודיעין, הצטרף למשרד החוץ ומילא תפקידים חשובים מאוד, כגון: קונסול בניו יורק, שגריר במקסיקו והולנד."
העשרה

 

"שמשון ארד, שהיה מראשוני משרד החוץ ומהבכירים במומחי המשרד לארה"ב ולאנרגיה, מת אתמול (שלישי) לפנות בוקר בתל אביב, בן 92. בין תפקידיו הבולטים של ארד יועץ בשגרירות בוושינגטון, קונסול בניו יורק, מנהל מחלקת ארה"ב ושגריר במקסיקו ובהולנד. הוא ליווה מקרוב את התפתחות יחסי ירושלים עם וושינגטון בממשלי טרומן, אייזנהואר, קנדי וג׳ונסון, כשותף סוד למהלכים מרכזיים של משרד החוץ בתקופות השרים משה שרת וגולדה מאיר. שנותיו בניו יורק והתעניינותו בספרות, תרבות ופוליטיקה, קירבו אותו לחוג חשוב של אינטלקטואלים יהודים, בעלי השפעה במפלגה הדמוקרטית ובהמשך גם ברפובליקאית.
בשליחויותיו למקסיקו סיטי ולהאג התמחה בקשריה של מדינת ישראל עם ענפי הנפט והספנות. לאחר פרישתו משירות המדינה, בשנות ה–70, המשיך לעסוק בהבטים האסטרטגיים והכלכליים של תחום האנרגיה.

במלחמת העולם השנייה לחם בצבא הבריטי בחזית אירופה, במסגרת ה"בריגדה", וערך את עיתונה. בצה"ל שירת כקצין מודיעין. בספרו "אלילים המסרבים למות" חלק עם קוראיו את רשמיו מאנשים ומספרים שהתוודע אליהם במרוצת חייו".

 

תשע"ו

מילון

שמשון ארד
שמשון ארד, שהיה מראשוני משרד החוץ ומהבכירים במומחי המשרד לארה"ב ולאנרגיה...

דיפלומט
שם כולל לאחד מהנציגים של מדינה, או ארגון בינלאומי שנשלח למדינה אחרת על מנת לנהל באופן רציף יחסים בינלאומיים בין שתי המדינות.בין תפקידיו הבולטים של ארד יועץ בשגרירות בוושינגטון, קונסול בניו יורק, מנהל מחלקת ארה"ב ושגריר במקסיקו ובהולנד. הוא ליווה מקרוב את התפתחות יחסי ירושלים עם וושינגטון בממשלי טרומן, אייזנהואר, קנדי וג׳ונסון, כשותף סוד למהלכים מרכזיים של משרד החוץ בתקופות השרים משה שרת וגולדה מאיר.

ציטוטים

”"האמת שעכשיו אנחנו פחות מדברות בטלפון, יותר בווצאפ."“

הקשר הרב דורי