מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא שמחה ארליך שר וסגן ראש הממשלה

תמונה שלי ושל סבתי
תמונה של סבתי כאשר הייתה צעירה
סבא רבא שמחה משנת 1977 היה שר וסגן ראה"מ בממשלת ישראל.

סבא רבא שמחה ארליך
סבא רבא שמחה נולד בפולין בשנת 1915 למשפחה דתית עם ארבעה ילדים.
כבר בילדותו היה סקרן ולמרות שלא היו אמצעים, דאג לספק את סקרנותו בכל האמצעים. מסיפורים שסופרו עליו היה הראשון בעיירה בה התגורר שרכש רדיו. כל השכנים היו מתקבצים בביתו, לשמוע את החדשות.  
 
בגיל צעיר הצטרף לתנועת הנוער הציוני, ואיתה עלה ארצה בשנת 1939, לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. תמיד סיפר שהאנטישמיות בפולין הייתה נוראית ותחילת עלייתו של היטלר לשלטון, גרמו לו להבין שמקום היהודים בארץ ישראל.
  
למרות ניסיונות השכנוע, משפחתו נותרה בפולין ובהמשך נספתה בשואה. סבא רבא שמחה עלה לארץ בעלייה בלתי ליגאלית, בשנת 1939 באנייה אסימי. בדרכו ארצה הכיר באנייה את סבתא רבא צילה, שאיתה הקים בהמשך משפחה, שנולדו בה שני ילדים: שאחת מהם היא סבתי בת שבע.
 

עם הגיעו ארצה הורדו העולים בחשכת הלילה במושב אביחיל על יד נתניה ומיד הולבשו בבגדיי חלוצים. לאחר מכן עבר לעבוד בפרדס בבית עובד. לימים עבר לתל אביב והקים מפעל לאופטיקה.  במקביל היה פעיל ציבורי במפלגת הציונים הכלליים. נקודת הגשמה בחייו הייתה הקמת מדינת ישראל בשנת 1948.    תמונה 1תמונה 2

במהלך חייו נולדו למשפחה שני ילדים בשם: אברהם ובת שבע, ששמותיהם ניתנו על שם בני משפחה שנספו בשואה. המשפחה גרה בתל אביב.  
 תמונה 3 תמונה 4 
לימים בעקבות הפעילות הציבורית היה חבר במועצת עיריית תל אביב ושימש גם כסגן ראש עיר בימיו של נמיר. בשנת 1969 נבחר לראשונה, כחבר כנסת מטעם מפלגת גח"ל. פעילותו בכנסת הייתה בעיקר בוועדת הכספים.
 
תמונה 5
 
בשנת 1977 עם עליית הליכוד לשילטון בראשות מנחם בגין, שימש כשר האוצר ובהמשך שר החקלאות וסגן ראש הממשלה. סבא רבא שמחה נפטר בשנת 1983 ונקבר בעירו תל אביב.
 מתחילת חייו היה סבא רבא שמחה מעורב ציבורית מתוך עניין ודאגה לעם היהודי. עם בואו ארצה המשיך את פעילותו הציבורית במפלגה שהתאימה לדעותיו הפוליטיות. הוא היה ליברל אמיתי גם בדעותיו וגם במעשיו. ובחייו הגשים את חלומותיו.
 
תמונה 6
עוד על שמחה ארליך ניתן לקרוא  בקישור 
"שמחה ארליך (1915 – 19 ביוני 1983), פוליטיקאי ישראלי ושר האוצר בממשלת בגין הראשונה.
ארליך נולד בפולין, למד בגימנסיה העברית בלובלין, עלה ארצה ב-1939 והקים מפעל למוצרי אופטיקה. נכנס לפעילות פוליטית במסגרת מפלגת "הציונים הכלליים" ומטעמה נבחר למועצת עיריית תל אביב בה כיהן בשנים 1955 – 1969. בשנים 1962 – 1965 אף כיהן כסגן ראש העירייה.
הוא נבחר לראשונה לכנסת ה-7. במקביל, הוא נבחר לראשות המפלגה הליברלית שהיוותה אז חלק מגוש חרות ליברלים. המפלגה נוצרה מתוך "הציונים הכלליים", לאחר שהתאחדה עם המפלגה הפרוגרסיבית.עם הקמת ממשלת בגין הראשונה אחרי "המהפך" של שנת 1977, נתמנה לשר האוצר וסגן ראש הממשלה. בתפקידו זה החל "המהפך הכלכלי" עם שורת רפורמות שוק חופשי, שכללו את ביטול הפיקוח על מטבע חוץ, ביטול והפחתת מסים (למשל מס נסיעות שהיה שנוא במיוחד על ציבור הנוסעים לחו"ל) וצעדים נוספים.

מילון

שמחה ארליך
שמחה ארליך (1915 - 19 ביוני 1983), פוליטיקאי ישראלי ושר האוצר בממשלת בגין הראשונה. ארליך נולד בפולין, למד בגימנסיה העברית בלובלין, עלה ארצה ב-1939 והקים מפעל למוצרי אופטיקה. נכנס לפעילות פוליטית במסגרת מפלגת "הציונים הכלליים" ומטעמה נבחר למועצת עיריית תל אביב בה כיהן בשנים 1955 - 1969. בשנים 1962 - 1965 אף כיהן כסגן ראש העירייה. הוא נבחר לראשונה לכנסת ה-7. במקביל, הוא נבחר לראשות המפלגה הליברלית שהיוותה אז חלק מגוש חרות ליברלים. המפלגה נוצרה מתוך "הציונים הכלליים", לאחר שהתאחדה עם המפלגה הפרוגרסיבית. עם הקמת ממשלת בגין הראשונה אחרי "המהפך" של שנת 1977, נתמנה לשר האוצר וסגן ראש הממשלה. בתפקידו זה החל "המהפך הכלכלי" עם שורת רפורמות שוק חופשי, שכללו את ביטול הפיקוח על מטבע חוץ, ביטול והפחתת מסים (למשל מס נסיעות שהיה שנוא במיוחד על ציבור הנוסעים לחו"ל) וצעדים נוספים. עם זאת, לצד רפורמות המיסוי לא היה קיצוץ בהוצאות הממשלה, מה שהוביל לאינפלציה דוהרת. ב-1979 נאלץ להתפטר מתפקידו בעקבות האינפלציה הגואה ובמקומו מונה יגאל הורביץ. למרות זאת בגין, שראה בו שותף פוליטי ותיק, השאיר אותו בממשלה כסגנו. עם הקמת ממשלתו השנייה ב-1981 הוא מונה לסגן ראש הממשלה ושר החקלאות. את הישרדותו הפוליטית לאחר אי-הצלחתו כשר אוצר הוא חב למנחם בגין, שבו ראה את שותפו הפוליטי ואשר קרבו יותר מפוליטיקאים אחרים במפלגתו, ביניהם לא חש עצמו כל כך חופשי.

ליברל
גישה פוליטית שמאמינה בכלכלה חופשית

ציטוטים

”"הוא היה ליברל אמיתי, גם בדעותיו, וגם במעשיו"“

הקשר הרב דורי