מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא שלי הרופא של נחום גוטמן

תמונה שלי ושל סבתי בילדותי
התמונה שגוטמן נתן לאהרון
סיפורה של סבתא

שמי יעל פרסבורגר, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי רוני. סבתי רוני נולדה בישראל בשנת 1951 לבית משפחת שאלתיאל. במפגשים שלנו סבתא רוני סיפרה לי על המורשת המשפחתית שלנו. בין הסיפורים בחרתי להעלות ולשתף את הסיפור על התמונה בביתה של סבתי, תמונה של נחום גוטמן ואיך היגיע תמונה זו לידיה?

סבתא רוני מספרת:

"סבא של סבתא שלי שמו אהרון בנימיני, הוא היה אחד הרופאים הראשונים בתל אביב. הוא טיפל בתושבי תל אביב, ואחד מהמטופלים שלו היה הצייר הידוע נחום גוטמן. נחום גוטמן היה אז צייר מתחיל ולא היה לו כסף אז גוטמן שילם לסבא אהרון בשתי תמונות. תמונה אחת נמצאת אצל סבתא שלי והתמונה השנייה נמצאת אצל דוד של סבתא שלי בארה"ב.

תמנה שצייר נחום גוטמן בביתה של סבתי

תמונה 1

נחום גוטמן

"בשנת 1905 עלה גוטמן עם משפחתו לארץ ישראל והמשפחה התיישבה ביפו. חמש שנים למד ב"בית הספר לבנות" בנווה צדק, שאביו שימש בו מורה, והמשפחה אף התגוררה בבניין בית הספר. מאוחר יותר למד בבית הספר של חברת "עזרה". לאחר זמן עברה המשפחה להתגורר בבית ברחוב בוסתנאי שבנווה צדק. בית המשפחה היה מרכז תרבותי לסופרים ובהם י"ח ברנר, ש"י עגנון, יהודה בורלא, אז"ר, שהיו מבקרים קבועים בו. בשנת 1910 נפטרה אמו של גוטמן. המשפחה עברה להתגורר באחוזת בית (ראשיתה של העיר תל אביב), וסבתו עלתה לארץ כדי לעזור בגידול המשפחה. גוטמן הילד החל ללמוד ב"גימנסיה הרצליה", ששכנה בצמוד לבית המשפחה ברחוב הרצל מס' 3. באותה תקופה למד ציור אצל הציירת אירה יאן". ויקיפדיה

תמונה 2

נחום גוטמן – תיעוד של תל אביב

"מקום מיוחד בעבודתו של גוטמן – כתיבה ואיור, מקבלת מלאכת התיעוד והשימור של ראשית תל אביב. אביו ש. בן ציון נמנה עם 66 מייסדי השכונה, וציוריו של גוטמן, אותם צייר עשרות שנים לאחר מעשה, מקימים לחיים את מראה השכונה, קורותיה, אנשיה ובתיה. מועט מאוד התיעוד האוטנטי על נושאים אלו, וזכרונותיו המסופרים והמאויירים של גוטמן מהווים מקור מידע חשוב וזוכים לציטוט ולהתייחסות אצל כל העוסקים בתקופה". ויקיפדיה

הזוית האישית

יעל פרסבורגר: נהנתי מאוד לעבוד עם סבתי ולמדתי עליה המון.

סבתא מאוד אוהבת את התמונה ומאוד מעריכה אותה עד היום.

מילון

נחום גוטמן
נחום גוטמן (15 באוקטובר 1898, טלנשטי, בסרביה – 28 בנובמבר 1980, רעננה) היה צייר, מאייר, פסל וסופר ישראלי, יליד האימפריה הרוסית. בשנת 1978 זכה בפרס ישראל לספרות ילדים.

ציטוטים

”סבתא מאוד אוהבת את התמונה ומאוד מעריכה אותה עד היום“

הקשר הרב דורי