מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא רופא וספורטאי שהשתתף במכבייה

אני וסבתא מכינים את העבודה
סבתא דינה עם הוריה, בלבנון
סבתא שלי, דינה, מספרת לי על....

סבתא נולדה בינואר 1938, בברנו שבאזור הסודטים, צ'כוסלובקיה.
 
באותו זמן אזור זה סופח על ידי הגרמנים. בגלל רוחות המלחמה שהחלו לנשב בצ'כיה, הוריה של סבתא החליטו לעלות לפלשתינה, והצליחו לצאת ברכבת האחרונה שיצאה מפראג, בירת צ'כוסלובקיה, בשנת 1939. רוב משפחתה של סבתא נשארה מאחור ונספתה בשואה.
אזור הסודטים
 
תמונה 1
 
אביה של סבתא, הוגו יוסף, היה ציוני, רופא וספורטאי שהשתתף במכבייה. אמה של סבתא, רות, למדה רפואה אבל לימודיה נקטעו בגלל שעלתה לארץ. לאחר שעברו לפלשתינה, סבתא והוריה גרו בקריית מוצקין מספר שנים ואח"כ עברו לחיפה.
 
מגיל צעיר סבתא הייתה ספורטאית בתחומים שחיה והתעמלות מכשירים. סבתא מאד אהבה לטייל ברגל בהרים, והיא גם אהבה מאד חיות. בגיל 16 סבתא נסעה לבד לאנגליה בשביל ללמוד אומנות, וחזרה בגיל 18 כדי להתגייס לצה"ל.
 
בלילה הראשון של סבתא בצבא פרצה מלחמת סיני, הידועה גם כמבצע קדש. בצבא סבתא שירתה בחיל המודיעין – בתחילה במחנה בעתלית של שבויי מלחמה מצריים, ואח"כ בשארם-א-שייח' שבסיני, עד הפינוי של סיני והחזרתו למצרים. בשארם, בגלל שליטתה באנגלית, תפקידה של סבתא היה לתרגם שיחות של קציני האו"ם עם הישראלים.
 
לאחר הצבא, סבתא חזרה לאנגליה לעוד שנתיים בשביל ללמוד לימודי אופנה. כשסבתא חזרה לארץ, היא עבדה בבית החרושת "אתא".
 
לסבתא יש שני ילדים: אחד בן 52, יש לו שני ילדים וקוראים לו מיכאל. השני, שקוראים לו רפאל, נהרג בשירותו הצבאי. לאחר שסבתא התאלמנה בשנת 1995, היא הכירה את שמואל, אבא של אמא שלי וסבא שלי, והם הפכו להיות זוג.
 
בשנת 2004, כשאני נולדתי, סבתא הפכה להיות סבתא שלי. בשנת 2010, כשאחותי רוני נולדה, היא הפכה להיות סבתא גם שלה.
 
העשרה
סודטים : "הסודטים (בצ'כית ובפולנית: Sudety, צ'כית: Krkono?sko-jesenick? subprovincie , "סוּדֶטִי"; בגרמנית: Sudeten, "סודֶטֶן") הם רכס הרים במרכז אירופה, הנמתח ממזרח גרמניה ועד פולין וצ'כיה. ההר הגבוה ביותר ברכס הוא הר סנז'קה (Sn??ka / ?nie?ka / Schneekoppe) שבהרי קרקונושה, בגבול פולין-צ'כיה, וגובהו 1,602 מטרים."
תשע"ה

מילון

סינקו (בספרדית)
המספר חמש

סודטים
הסודטים (בצ'כית ובפולנית: Sudety, צ'כית: Krkono?sko-jesenick? subprovincie , "סוּדֶטִי"; בגרמנית: Sudeten, "סודֶטֶן") הם רכס הרים במרכז אירופה, הנמתח ממזרח גרמניה ועד פולין וצ'כיה. ההר הגבוה ביותר ברכס הוא הר סנז'קה (Sn??ka / ?nie?ka / Schneekoppe) שבהרי קרקונושה, בגבול פולין-צ'כיה, וגובהו 1,602 מטרים.

ציטוטים

”"רוחות מלחמה" אווירה שלפני פרוץ מלחמה“

הקשר הרב דורי