מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא רבא צבי מנשביץ וחיים ויצמן

סבא סטיב ליפשיץ ומעין מלוכנא
1932 - סבא רבא רבא צבי (בחליפה לבנה בצד שמאל) יוצא לסיור בקרוגר פארק של דרום אפריקה עם חיים וורה ויצמן (צד ימין)
מליטא לדרום אפריקה

צבי מנישביץ היה הסבא של סבא סטיב של מעיין.

צבי מנישביץ  ← אייב ליפשיץ  ←  סטיב ליפשיץ (סבא של מעיין) ← שרון ליפשיץ מלוכנא ← מעין מלוכנא.

זאב מנישביץ היה האבא של צבי.  צבי מנישביץ נולד בשנת 1881 בעיירה שבלי  (היום Šiauliai) שבליטא, ונפטר בשנת 1973 בדרום אפריקה, בן 92 במותו.

החיים בליטא היו קשים מאד. ליטא הייתה חלק מממלכת הצארים של רוסיה. בשנת 1881 נהרג בפיצוץ הצאר אלכסנדר השני.  היו שמועות שיהודים היו קשורים לאירוע, למרות שהאחראים היו מהפכנים לא יהודים. על הרקע הזה התחילו פוגרומים נגד היהודים. בנוסף, הצאר החדש, אלכסנדר השלישי, פירסם  בשנת 1882 חוקים חדשים נגד היהודים, "חוקי מאי", על פיהם נאסר על היהודים להתגורר מחוץ לערים למרות שרבים גרו בכפרים מחוץ לעיר. נאסר עליהם לקבל הלוואות לקנות בית בעיר, ומספר היהודים באוניברסיטאות הוגבל. התחילה הגירה המונית של יהודים מרוסיה הצארית. רוב היהודים נסעו לארה"ב. אבל בכפר שבלי שמעו שבדרום אפריקה גילו, בנוסף ליהלומים, גם זהב. מספר גדול של יהודי שבלי נסעו לדרום אפריקה.

בשנת 1883 זאב מנישביץ נסע לדרום אפריקה לבד. אחרי שש שנים בשנת 1889, האימא שרה רבקה וששת ילדי משפחת מנישביץ התכוננו לנסוע להצטרף לזאב מנישביץ בדרום אפריקה. המורה ב"חדר" ביקש מאימא שרה רבקה מנישביץ לא לקחת איתה את הילד צבי מנישביץ.  "ילד זה חכם מאד", אמר, "הוא צריך להישאר וללמוד תורה. הוא יהיה עילוי" (תלמיד חכם). אבל שרה רבקה מנישביץ לא שמע בקולו, וכל המשפחה, האימא וששת הילדים נסעו לדרום אפריקה (הילדים ג'ני, יצחק, ישראל, דורה, צבי ומשה).

זאב מנישביץ עם אשתו שרה רבקה וארבעה מילדיהם. צבי יושב בצד שמאל. ג'ני וישראל עומדים מאחורה, ודורה בצד ימין.  תמונה משנת 1898 בערך

תמונה 1

רוב היהודים שהגיעו לדרום אפריקה התיישבו בערי שדה קטנות, ועסקו ברוכלות ומסחר. המשפחה התיישבה תחילה בחלק הדרומי של דרום אפריקה שהיה בשליטה של אנגליה. הם גרו בסביבת העיירה אוטסהורן (Oudtshoorn) שהיתה מפורסמת בגלל חוות היענים בסביבתה. בחווה גידלו יענים ומכרו את הנוצות של היענים לאירופה. בתקופה זו, עד תחילת מלחמת העולם הראשונה בשנת 1914, הייתה אופנה בכל אירופה שנשים לבשו כובעים עם נוצות של יענים. הייתה דרישה גדולה לנוצות יענים. האב זאב מנישביץ ניהל חנות בעיירה זו וסחר, בין היתר, בנוצות יענים. זאב מנישביץ מת בשנת 1925 ונקבר בבית העלמין באוטסהורן.

צבי מנשביץ היה באמת חכם. בגיל 16 הוא סיים בחינות בגרות והתקבל לאוניברסיטה בקייפ טאון (Cape Town) ללימודי מודד מוסמך, אותם סיים בהצלחה. אחרי סיום מלחמת הבורים (שנות 1899 -1902), החלק הדרומי של דרום אפריקה התאחד עם הרפובליקות הבוריות בצפון ונוצרה מדינה אחת גדולה, האיחוד של דרום אפריקה. הייתה דרישה גדולה למודדים מוסמכים כדי לקבוע את הגבולות של חוות חקלאיות בכל המדינה החדשה, וצבי מנשביץ היה עסוק במדידות בכל המדינה.

אחרי שהתחתן, צבי מנשביץ עבר לחלק הצפוני של המדינה והתיישב בעיירה בשם פיטרסבורג. (Pietersburg), שם נולדו שלושת הבנות שלו, כוללת דפנה, האימא של סבא סטיב. העיירה פיטרסבורג הייתה ממוקמת לא רחוק משמורת הטבע קרוגר פארק (Kruger Park). שמורה (או סאפרי) זו הוא שטח גדול (דומה לשטח מדינת ישראל) שכולו שמור לחיות בר. חיים שם בטבע צבאים, אריות, קרנפים, פילים ומה לא.

בשנת 1932 חיים ויצמן בא לביקור בדרום אפריקה. הוא ידע שהיהודים בדרום אפריקה מאד ציונים, והוא בא לגייס כסף עבור היהודים בפלסטינה. הוא נסע מעיירה לעיירה, נתן הרצאות על הציונות, וקבל תרומות כסף נדיבות. חיים ויצמן ואשתו ורה רצו לבקר בשמורה קרוגר פארק. הם מצאו מדריך יהודי אשר הכיר היטב את השטח – צבי מנשביץ. חיים וורה ויצמן נכנסו למכוניות יחד עם בני משפחת מנשביץ, ונסעו לשמורה קרוגר פארק.

1932: צבי מנישביץ בצד השמאלי של התמונה בחליפה לבנה. חיים וורה ויצמן בצד הימין של בתמונה. ליד חיים נמצאת דורה מנישבץ, אשתו של צבי מנישביץ. מתכופף עם מעיל עם פסים מוס כהן, אחד החתנים של צבי מנישביץ ובעתיד, עו"ד וראש העיר של פיטרסבורג

תמונה 2

במשך שלושה ימים הם טיולו בקרוגר פארק. חיים ויצמן כתב על ביקור זה בספרו האוטוביוגרפי "מסה ומעש". הוא לא הבין איך בדרום אפריקה יש לחיות בר מדינה משלהם, וליהודים עדיין אין מדינה משלהם. לפני שעזב את דרום אפריקה, חיים ויצמן שלח לצבי מנישביץ תמונה משלו עם חתימתו והקדשה של תודה על הימים היפים שבילו ביחד.

מתנה מחיים ויצמן לצבי מנישביץ. תמונה עם חתימתו ותודה על הימים היפים שבילו ביחד 5/1932

תמונה 3

לצבי ודורה מנישביץ נולדו שלוש בנות: לורה, דפנה וסיביל. נולדו להם תשעה נכדים, אחד מהם הוא סטיב, סבא של מעין. צבי ואשתו גרו בדרום אפריקה כל ימי חייהם. דורה מנישביץ נפטרה בשנת 1959. צבי מנישביץ נפטר בשנת 1973 בגיל 92. על קברו כתובות מילים ממזמור כ"ד שבתהילים: "מי יעלה בהר ה'? נקי כפיים ובר לבב".

צבי מנישביץ ביום הולדתו ה- 80 בשנת 1961

תמונה 4

הזוית האישית

מעין: אני מאחלת לסבא שנהיה ביחד עוד שנה בתכנית הקשר הרב דורי ונהנה כמו שנהנינו עכשיו.

סבא: אני שמח שמעין מתעניינת במשפחה ומקווה שתמשיך ללמוד על המשפחה שלנו בדרום אפריקה ובאוסטריה וליטא. שנינו נהננו מאוד משיתוף הפעולה (זאת חוויה בלתי נשכחת).

מילון

קרוגר פארק
שמורת טבע גדולה דרום אפריקה בה גרים רק חיות בר במצב טבעי לגמרי. יש פילים, אריות, איילות, קופים ועוד הרבה סוגי חיות.

חיים ויצמן בדרום אפריקה
חיים וייצמן, הנשיא הראשון של מדינת ישראל, ואשתו וורה, ביקרו בדרום אפריקה בשנת 1932 לשם איסוף תרומות למען בניית המדינה היהודית.

ציטוטים

”חיים ויצמן כתב על הביקור בקרוגר פארק ב- 1932 בספרו "מסה ומעש". הוא לא הבין איך בדרום אפריקה יש לחיות בר מדינה משלהם, וליהודים עדיין אין מדינה משלהם“

הקשר הרב דורי