מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא משה אשכנזי בצבא הבריטי

תמונה שלי עם סבתא טובה.
סבא רבא משה במדי הצבא הבריטי עם סבתא רבתא דבורה.
סיפורו של סבא רבא

שמי רועי דיין, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי טובה אחדות. סבתי סיפרה לי סיפורו של אביה סבא רבא שלי משה אשכנזי. סבתא שלי טובה נולדה כבתם הבכורה של סבא רבא משה וסבתא רבתא דבורה, בשנת 1947 ולאחר 6 שנים נולד בן נוסף, אחיה אריק.

סבתא טובה מספרת על אביה, משה אשכנזי, סבא רבא שלי

"אבי עלה לארץ ישראל מיוון בזמן מלחמת העולם השנייה, במסגרת עליית הנוער באניית מעפילים, ושיכנו את כל הנוער בישוב מגדיאל בהוד השרון. בתקופה זו היגיעו לארץ בני נוער בלי מבוגרים, בלי הורים ובלי אחים גדולים מבוגרים.

לימים התחתן אבי משה עם אמי דבורה פרץ. הם נפגשו על האנייה, הם עלו יחד באותה אניית מעפילים בעליית הנוער. לאחר כמה שנים התגייס אבי משה לצבא הבריטי והפך לחייל בבריגדה היהודית. הוא שובץ לשרת באירופה, היה באיטליה, בלגיה, וכו'.

אמי דבורה, נשארה בישראל לבד, היא ואחותה. היא עברה לגור תל-אביב והתגוררה בצריף ברחוב נוה-שאנן בתל-אביב. במקום זה היו כמה צריפים ובכל צריף גרו כמה משפחות במשותף ערבים ויהודים יחד. בהיותה לבד, ללא בני משפחה (אחותה נשארה לגור במגדיאל), עזרה לשכניה לצריף שהיו משפחה עם ילדים קטנים. לאמי היה פנקס תלושים לחנות של הצבא הבריטי, שקבלה מאחר ובעלה שרת בצבא הבריטי. לחנות תלושים זו קראו "ענפי". בעזרת התלושים שהיו ברשותה היא קנתה למשפחות השכנות בצריף, מוצרים שלא היו בהישג ידם כמו חמאה, ביצים, שוקולד ועוד הרבה מוצרי מזון בסיסיים שעזרו מאוד למשפחות אז.

הם חיו בשלום ערבים ויהודים, באותו צריף שהיה עם שירותים משותפים, מטבח משותף, והם האכילו את הילדים זו של זו.

לימים, פרצו "פרעות" הערבים ניסו להרוג את היהודים, מעין אינתפדה כפי שקוראים לזה היום. השנאה בין הערבים והיהודים גברה והפכה למלחמה. בשנת 1948 הוקמה מדינת ישראל, אבי משה חזר לארץ לאחר העדרות של 6 שנים, ואז יחד עם אמי דבורה התחילו למעשה להקים את משפחתם.

הם קיבלו דיור מהצבא הבריטי: היו שני בנינים ברחוב לה-גרדיה בתל-אביב, ששם קיבלו חיילים משוחררים של הצבא הבריטי דיור ושם בדירה זו התגוררו עד יום מותם. אני בתם הבכורה נולדתי בשנת 1947 ולאחר שש שנים נולד אחי, אריק.

אבי משה אשכנזי בתקופת שרותו בצבא הבריטי עם אמי דבורה

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא טובה ורועי: אנחנו מאחלים אחד לשני הצלחה בריאות ושלום.

קישור לסיפורה הנוסף של סבתא טובה המספרת על: "זכרונותי של סבתא טובה מתקופת השרות הצבאי"

מילון

הבריגדה היהודית
חיילים יהודיים בצבא הבריטי לפניי קום המדינה. "הבריגדה היהודית (באנגלית בשמה הרשמי Jewish Brigade Group, ובעברית ידועה גם בשמות "חטיבה יהודית לוחמת" או בראשי התיבות, "חַיִ"ל", וכן בשם "הבריגדה העברית", ובפי רבים, בקיצור "הבריגדה") הייתה חטיבה בצבא הבריטי שהורכבה כולה מיהודים, בעיקר מקרב אנשי היישוב מארץ ישראל, כחלק מהתנדבות היישוב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה". ויקיפדיה

ציטוטים

”אבי עלה לארץ ישראל מיוון בזמן מלחמת העולם השנייה, במסגרת עליית הנוער באניית מעפילים“

הקשר הרב דורי