מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא יצחק היה בין מקימי קיבוץ נען

סבתא עופרה והנכדה אלה
סבתא רבתא נחמה אורגת רשת דייגי
סבתא נחמה, לא ידעה שתמונתה משתתפת בקידום מכירות לסיגריות מהן סלדה.

ההתאקלמות בארץ 

אני אלה משולם תלמידת כיתה ו' בת של נורית ואיציק, נכדה של עמוס ועופרה פיקרסקי וברכה משולם נינה של יצחק ונחמה דונגי יצחק ושרה משולם, בחרתי בפרק קטן וחשוב מחייהם של סבתא נחמה וסבא יצחק שהגיעו לארץ, עבדו בכל עבודה ובכך תרמו את חלקם כחלוצים בהקמת המדינה.

סבא יצחק עם הוריו עולים לארץ בשנת 1921 ומתיישבים בתל אביב הקטנה ליד שכונת נווה צדק. סבא רבא יצחק

היה בין מקימי קיבוץ נען. הם התחילו בפיתוח ענפי החקלאות. דייגים חלוצים בא"י פרנסה עדיין לא הייתה ולכן התארגנו וחלק מהבחורים עברו לעבוד כדייגים ליד נמל חיפה. הקיבוץ המאוחד הקים פלוגות מיוחדות לעבודה בים. הראשונה בהם הייתה פלוגת הים שהוקמה בקיבוץ בקריית חיים. בכל בוקר הם הלכו ברגל מקרית חיים לנמל הדייג לעבודה. הם היו נכנסים בסירות לים, מטילים רשת ושולים אותה כאשר התמלאה בדגים מסוגים שונים. הדגים מוינו ונמכרו. הכסף נועד לצרכי הקיבוץ.

סבתא רבתא נחמה

סבתא נחמה הגיעה מוורשה בירת פולין במסגרת הכשרת נוער יהודי לעליה לארץ. הכשרת נוער יהודי לעלייה לא"י בשנות ה-30 של המאה הקודמת התחילו להתארגן צעירים יהודים לעלייה לארץ. הם נפגשו, שוחחו, למדו והתכוננו לקראת בואם לארץ. היה שם הווי מיוחד עם הרבה תקווה ושמחה לעתיד.

סבתא נחמה מגיעה לארץ בשנת 1936. קבוצות הנוער הגיעו לארץ דרך הים היישר לנמל חיפה יחד עם מעפילים נוספים. אריגת רשתות דיג. סבתא נחמה שהייתה מוכשרת במלאכת יד, אריגה, רקמה וכו' נשלחה עם חברותיה לפלוגת הים ליד קרית חיים. שם עסקו באריגת רשתות לסירות הדייג. סבתא בעזרת מסרגה מיוחדת מעץ ארגה רשתות דייגים.

סבתא וסבא סיפרו על פגישתם בפלוגת הים ובין הרשתות התאהבו והתחתנו. לאחר פינוי פלוגת הים הם חזרו יחד לקיבוץ נען.

קיבוץ נען הוקם בשנת 1930 והיה ראשון לקיבוצי הנוער העובד שהשתייכו לתנועת הקיבוץ המאוחד. לאחרונה חגג הקיבוץ 80 שנה להקמתו. נחמה ויצחק היו בין המקימים הראשונים.

 
תמונה 1
את התמונה של סבתא אוחזת במסרגת העץ מצאנו במקרה באינטרנט כשחיפשנו תמונה יפה של רשת דייגים. מתברר שהתמונה שימשה בשנות ה- 50 כקלף משחק בקופסאות "דובק" מי שאסף את כל הסדרה קיבל אלבום מתנה מהחברה. אף אחד מאיתנו לא ידע, גם לא סבתא נחמה, שהיא משתתפת בקידום מכירות לסיגריות. (אגב סבתא סלדה מעישון סיגריות) אם הייתה יודעת……

 

תמונה 2
משוב של סבתא עפרה: בעבודה משותפת עם אלה הצלחנו לממש את המושג "הקשר הרב דורי" כאשר אני על הסיפור ואלה על המחשב. הייתה לי הזדמנות מיוחדת לידע ולחבר את אלה להורי נחמה ויצחק ז"ל. הזדמנות לבלות עם נכדתי בחיפוש תמונות וחומר מתאים באינטרנט, בארכיונים, באלבומים, להפגש עם אנשים ולדלות מהם מידע. התהליך החשוב לאין ערוך היה מרתק ומעניין ביותר ונתן לי הרגשה שאני היא ,"המקשרת" בין הדור שלפני הורי, לבין הדור שאחרי נכדתי.
תודה לאלה נכדתי, שבחרה לעסוק בהכנת המצגת, לעצב, להביע דעה ולהגיע לתוצאה הרצויה. תודה להנהלת
בית הספר ולמורות המנחות על הרעיון העזרה והפעילות בנושא זה. יישר כח!
משוב של אלה משולם: תוך כדי העיסוק בחומרים ההיסטוריים של משפחתי הכרתי ולמדתי טוב יותר על העבר של סבא רבא יצחק וסבתא רבתא נחמה על תחילת ההתיישבות בארץ. השעות עם סבתא והחיפוש ביחד תמונות וחומרים גרמו לי לגלות דברים שלא ידעתי קודם. אני מודה לכל מי שעזר לי ולסבתא שלי.

מילון

מעפילים
כל מי שעלה לארץ ישראל לפני קום המדינה שלא בהסכמת השלטונות הבריטיים, במיוחד דרך הים

סלדה
נגעלה דחתה

ציטוטים

”התהליך החשוב לאין ערוך היה מרתק ומעניין ביותר, קשר בין הדור שאחרי לדור שלפני“

הקשר הרב דורי