מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא חלוץ מרכזי בליגה לאומית ברומניה

סבתא יונה מספרת על סבא רבא
סמל קבוצת דינמו בוקרשט
סבתא מספרת על הסבא שלה מוריס זיסמן

סיפור מן העבר- סיפורו של סבא מוריס זיסמן ז"ל

השתתפנו השנה אני וסבתי בתכנית הקשר הרב דורי. סבתא סיפרה לי סיפורים רבים על משפחתנו. בחרנו להעלות את הסיפור של סבא רבא מוריס זיסמן. הסבא של סבתי יונה, שהוא סיפור מיוחד במינו.

סבתא מספרת על הסבא שלה:

"סבא שלי, מוריס ז"ל, היה שחקן כדורגל בליגה הלאומית ברומניה בקבוצה ששמה "דינמו בוקרשט" והיה גם שחקן בנבחרת הלאומית של רומניה.

קבוצת הכדורגל דינמו בוקרשט – סבא רבא היה בה חלוץ מרכזי מספר 9

תמונה 1

 

"דינמו בוקרשט (ברומנית: Dinamo Bucure?ti) היא קבוצת כדורגל רומנית, מעיר הבירה בוקרשט. הקבוצה, אחת משלוש קבוצות בכירות מהעיר, משחקת בצבעים אדום ולבן ומארחת את משחקיה באצטדיון דינמו. המועדון נוסד ב-14 במאי 1948, כאיחוד של שני מועדונים מהעיר בוקרשט, תחת חסותו של משרד הפנים הרומני, שהיה ממונה על המשטרה. אחד משני המועדונים היה מכבי בוקרשט, שייצג את הקהילה היהודית ברומניה. שנים רבות היו שחקני דינמו (בכל מדינה קומוניסטית) מקבלי משכורת כאנשי משטרה. במשך שנתיים ייצגו את המועדון שתי קבוצות בכירות, "דינמו א'" ו"דינמו ב'", אך בשנת 1950 נדד המועדון השני לערים אחרות, עד אשר התיישב בבקאו בשנת 1958. כשלוש שנים וחצי לאחר הקמת המועדון, ב-14 באוקטובר 1951, נוסד אצטדיון דינמו, בו משחקת הקבוצה עד היום."

במסגרת משחקי הנבחרת הלאומית שיחקה הנבחרת נגד נבחרת גרמניה. ביום המשחק ובעת שהיה סבי ז"ל בדרכו לאצטדיון, אירעה לו תקלה בלתי צפויה באופנוע, אשר בעטייה נבצר ממנו להגיע למשחק בזמן. סבא שלי הגיע למגרש באיחור ניכר והצטרף למשחק רק בהפסקת המחצית, כשהתוצאה הייתה 2-0 לטובת גרמניה.

סבא, שהיה חלוץ מרכזי, מספר 9, שובץ לשחק במחצית השנייה. במהלך המחצית הצליח להבקיע לטובת רומניה 3 שערים וגרם לרומניה להוביל במשחק ובסופו של דבר לנצח את נבחרת גרמניה, בתוצאה 3-2!

הגרמנים, שכה התפעלו והעריכו את מקצועיותו ורמת המשחק שלו, העניקו לו מתנת כבוד לאות הערכה – מעיל מעור משובח עם צווארון פרווה!"

סבתא מוסיפה ומספרת: "סיפור זה על סבא רבא מוריס  נמסר לי ע"י אבי קובי, אשר ראה את המעיל  המפואר והתפעל ממנו. כששאל אבי על מעיל עור מפואר זה, סיפרו לו דודיו, אשר נכחו באופן קבוע במשחקים והריעו לסבא ז"ל, סיפרו לאבי את סיפורו של המעיל, שקבל לאות הערכה וכבוד.

תשע"ד

מילון

דינמו בוקרשט
דינמו בוקרשט (ברומנית: Dinamo Bucure?ti) היא קבוצת כדורגל רומנית, מעיר הבירה בוקרשט. הקבוצה, אחת משלוש קבוצות בכירות מהעיר, משחקת בצבעים אדום ולבן ומארחת את משחקיה באצטדיון דינמו.

ציטוטים

”"תשאף, תשקיע ותצליח!" “

הקשר הרב דורי