מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא וסבתא רבא נפגשים בדרך לארץ

סבתא לאה וערן
סמל ארגון החלוץ
סבא רבא שלי גר בפולין, קרוב לרוסיה, וסבתא רבא שלי גרה במרכז פולין

סבא רבא וסבתא רבא נפגשים בדרך לארץ

סבא רבא שלי גר בפולין, קרוב לרוסיה, וסבתא רבא שלי גרה במרכז פולין.

סבא רבא שלי, שהיה ציוני, הלך לתנועת נוער שקראו לה "החלוץ". בתנועה תכננו להקים קיבוץ בארץ ישראל(הם ידעו על ארץ ישראל מסיפורי התנ"ך ומתפילותיהם על ירושלים).

תנועת החלוץ

"החלוץ" הייתה תנועה ציונית עולמית של צעירים יהודים שהתארגנו למטרות עלייה לארץ ישראל. ראשיתה בהתארגנויות ספונטניות בשנות ה-80 של המאה ה-19, והיא התקיימה עד השואה. חברי החלוץ, שהשתייכו לתנועות נוער ציוניות מגוונות, היוו את חוד החנית של העלייה וההתיישבות בארץ ישראל ושל ההגנה היהודית בגולה ובכלל זה בגטאות שבהם רוכזו היהודים במלחמת העולם השנייה."

עוד בפולין הם למדו לבשל, לנטוע עצים, כמו גם את השפה העברית ובעיקר הרבה תורה.

יום אחד סבא רבא שלי הודיע למשפחתו שהוא רוצה לעלות לארץ. משפחתו, שהייתה ציונית, רצתה לעלות גם כן, אבל זה היה מאוד יקר. בתקופה זו היה גם קשה להיכנס לארץ – היה חוק שאסר על עלייתם של רווקים ורווקות לארץ. לסבא רבא שלי לא הייתה חברה. הוא אמר למישהי מתנועת הנוער שהם יכולים לא להתחתן באמת, אבל רק להגיד שהם זוג נשוי, וכך הם יעלו לארץ ישראל.

הוא היה בן 23 כשאמר להוריו שהוא עולה לארץ בשנת 1933.

בזמן ההוא הנסיעה לארץ ישראל הייתה באוניות. סבא וחבריו נסעו לעיר נמל בה גרה סבתא רבא שלי וחיפשו בה מקום לינה. כך הם הגיעו לביתה של סבתי, שאביה היה איש מכובד ופתח את ביתו לפניהם.

בזמן השהות התאהב סבא רבא בסבתא רבא שלי וקיבל הסכמה מאביה שהיא תוכל להצטרף אליו בהמשך.

סבא רבא שלי הגיע לארץ לאזור רחובות שבשפלה. משם התחילה הקבוצה לעבוד במטרה להקים קיבוץ. בזמן זה סבתא רבא שלי מתכוננת לעלות לארץ וגם היא מוצאת בחור שיעלה אתה, כאילו הם זוג. כל זה קרה בשנת 1939 כמה חודשים לפני פרוץ המלחמה.

הם משלמים כסף רב לשלטונות. סבתי נפרדה ממשפחתה בתקווה שהם יפגשו בארץ.

סבתי הצטרפה לסבי בארץ והם התחתנו מאוחר יותר והיו ממקימי הישוב גדרה.

מה קרה למשפחות ?

משפחתו של סבא רבא: אחיו הגיע לארץ בעקבותיו, לפני המלחמה, והיה ממקימי כפר סבא. אחותו עברה את המלחמה בגבול רוסיה-פולין והייתה פרטיזנית.

משפחתה של סבתא רבא נספתה כולה בשואה.

תשע"ד

מילון

החלוץ
"החלוץ" הייתה תנועה ציונית עולמית של צעירים יהודים שהתארגנו למטרות עלייה לארץ ישראל. ראשיתה בהתארגנויות ספונטניות בשנות ה-80 של המאה ה-19, והיא התקיימה עד השואה. חברי החלוץ, שהשתייכו לתנועות נוער ציוניות מגוונות, היוו את חוד החנית של העלייה וההתיישבות בארץ ישראל ושל ההגנה היהודית בגולה ובכלל זה בגטאות שבהם רוכזו היהודים במלחמת העולם השנייה.

ציטוטים

”סבתי וסבי היו ממקימי היישוב גדרה“

הקשר הרב דורי