מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא אליהו וסבתא רבא עמליה יוצאים מסוריה

סבתא פרידה עם הנכד- אריאל
סבתא וסבא
יציאת סבא רבא - אליהו וסבתא רבה - עמליה מדמשק

נולדתי בשנת- 1955 בירושלים. אני ילידת הארץ, אך אני רוצה לספר על סבי וסבתי שעלו ארצה מדמשק, בירת סוריה.

הכל החל לפני כ-117 שנה

סבא רבא- יעקב היה גר בירושלים, הוא היה נשוי לרעייתו והיו להם- 4 ילדים. לימים פרצה מלחמת העולם הראשונה והחיים בארץ- ישראל היו קשים. הייתה תקופת רעב והתורכים אשר שלטו בארץ החרימו כל תוצרת על מנת לכלכל את חייהם. כתוצאה מאותה מצוקה נפטרה אשתו של סבא רבא- יעקב. סבא רבא יעקב היה צריך לטפל בארבעת  ילדיו לבד, הוא עבד קשה כדי להתקיים, אולם המצב הלך והחריף.  באמצע מלחמת העולם הראשונה, החליטו התורכים לגייס לצבא התורכי אנשים צעירים מהישוב, וסבא רבא יעקב היה צריך להתקיים. אי לכך השאיר את ארבעת ילדיו בידי קרובי משפחה וברח לדמשק. לימים הכיר את סבתא חביבה, שגדלה בדמשק, היא הייתה אלמנה ומטופלת גם ב-4 ילדים משלה. הם החליטו להינשא, וסבא רבא יעקב הביא את ילדיו מירושלים וכולם גרו יחד בדמשק.

סבא רבא יעקב עבד למחייתו כבעל חנות בגדים בשוק הבגדים בדמשק, ופירנס את משפחתו הרחבה. יש לזכור שבינתיים הסתיימה מלחמת העולם הראשונה ובדמשק שלט שלטון צרפתי. בדמשק נולדו לסבא יעקב וסבתא חביבה- 4 ילדים משותפים וביחד הם היו בבית- 12 אחים ואחיות. סבא- אליהו נולד בשנת- 1922. סבתא- עמליה (למשפחת סלמון- זטונה) נולדה בשנת- 1925. משפחת סלמון הייתה קרובה למשפחת מועלם – הכיצד? סבתא רבא חביבה, וסבא רבא נתן (אבא של סבתא עמליה) היו אחים, כך שסבא אליהו וסבתא עמליה הנם בני- דודים.

סבתא עמליה למדה בבית- הספר, לאחר מכן עזרה למשפחתה בתפירה. סבא אליהו למד בבית- ספר צרפתי, אליו רשמה אותו  אימו. היו מעט יהודים שלמדו לימודים תיכוניים וללמוד בבי"ס צרפתי היה יוקרתי. כאשר בגרו סבא אליהו וסבתא עמליה החלו לחזר זה אחרי זו וחשבו להינשא, אולם סבתא רבא (פרידה- אמה של עמליה) רצתה לחתן את סבתא עמליה לבן- דוד מצד משפחתה.

תמונה 1
תמונה 2

סבא אליהו

בתחילת מלחמת העולם השנייה-  חלה סבא רבא יעקב וגופו התחתון השתתק. סבא אליהו עזב את הלימודים והחליף אותו בחנות במשך- 3 שנים, טיפל וסעד את סבא רבא יעקב במשך 5 שנים. באותה תקופה רוב האחים של סבא אליהו עזבו את סוריה ורובם הגיעו לארץ ישראל. סבא אליהו נשאר בסוריה וטיפל באביו שהיה מרותק למיטה.

בשנת- 1944, באמצע מלחמת העולם השנייה, נפטר סבא רבא יעקב, וסבא אליהו החליט שאין לו מה לעשות יותר בדמשק. סבא אליהו לקח את חפציו והצטרף לקבוצה שניסתה להגיע לארץ ישראל. הוא עבר ללבנון ומשם דרך הגבול, באזור קיבוץ גלעדי, חצה את הגבול ומשם הסיעו אותם לקיבוץ יגור. בקיבוץ יגור שהה מספר ימים. לאחר מכן נסע לחיפה לבקר את האחים שלו. סבא אליהו עבד באזור רמת- השרון, עבד במטע- קטף תפוזים ותפוחי אדמה. מידי שבת היה נוסע לאחיו- נורי בחיפה וחוזר במוצ"ש להמשיך בעבודה. סבא אליהו החזיק מעמד- 4 חודשים ולבסוף החליט לנסוע לירושלים, שם שכר דירת- חדר בשכונת זכרון- יוסף.

סבא אליהו התגייס לפלמ"ח, נלחם בקרבות על ירושלים, היה בשיירות שעלו לירושלים בעת מלחמת- העצמאות, נלחם בהר- ציון, בקאסטל ובאזור שייך- באדר.

במלחמת- השחרור סבא אליהו נפצע קשה, החלים והשתחרר מהצבא והחל לעבוד כפקח בשוק מחנה יהודה, ולאחר מכן עבד במשרד המסחר והתעשייה כ-45 שנה.

כל אותו הזמן סבתא עמליה נשארה בסוריה, יחד עם ההורים שלה. היא עבדה כתופרת ועזרה למשפחתה. היא טיפלה באביה (סבא רבא נתן) שהיה עיוור.

מלחמת השחרור הסתיימה, סבתא עמליה נשארה בסוריה ולא יכלה להגיע לארץ ישראל. החיים נעשו קשים, פליטים ערבים מארץ ישראל הגיעו לדמשק והציקו ליהודים.

סבתא עמליה

בשנת- 1950, סבתא עמליה הצטרפה לקבוצה של יהודים שהחליטה להבריח את הגבול ולהגיע לארץ ישראל. הקבוצה התארגנה בשעות הלילה ונסעה מסוריה ללבנון. הם הגיעו בשעות הבוקר ושם התחבאו עד שעות הערב המאוחרות, לאחר מכן בלילה המשיכו בנסיעה והגיעו לים באזור צור שבלבנון. משם לקחו סירת- דייגים עלו עליה ושטו לכיוון ישראל.

כשסבתא עמליה הגיעה לארץ- ישראל היא נפגשה עם סבא אליהו אצל אח של סבא , ולאחר כמה מפגשים החליטו להתארס. בתאריך- 9.2.1951 התחתנו סבתא עמליה וסבא אליהו בחיפה, ולאחר החתונה עברו לגור בירושלים. נולדו להם-7 ילדים. לסבתא עמליה וסבא אליהו יש- 27 נכדים ו- 38 נינים.

שיזכו לעוד שנים רבות של בריאות והנאה גדולה מהמשפחה.

תמונה 3

תמונה 4

כתבה: סבתא פרידה הבת של סבתא עמליה וסבא אליהו, וסבתא של אריאל נחמן מכיתה ו'2 מבית ספר יפה-נוף בבית- הכרם בירושלים. נכתב בתאריך: 20.3.2017.

מילון

פלמ"ח
(ראשי תיבות: פלוגות המחץ), היה הכוח הצבאי המגויס של ארגון "ההגנה", ששימש כצבא של המדינה היהודית בדרך, בארץ ישראל בשנים 1941- 1948. הפלמ"ח פעל בשיטות של לוחמה זעירה, סייר, עשה פעולות חבלה, גישוש ותקיפה, והכין את השטח לקראת המתקפה הנאצית, אם תבוא.

ציטוטים

”חשוב להשקיע במשפחה ובמדינה שלנו.“

הקשר הרב דורי